مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

درخواست چین از احزاب سیاسی جهان برای مقابله با آمریکا

رئیس جمهور چین خواستار مقابله احزاب مختلف سیاسی جهان با کشورهایی شد که به محاصره فناوری می‌پردازند.

 

به گزارش خبرنگاران جوان، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، در سخنان امروز (سه‌شنبه) خود با اشاره به اظهارات آمریکا که چین را رقیب خود در عرصه فناوری می‌داند، خواستار مقابله احزاب مختلف جهان با هر کشوری شد که به محاصره فناوری اقدام می‌کند.

 

بر این اساس، درحالی که دولت آمریکا به ریاست جو بایدن از کشور‌های متحد خود مانند ژاپن و اتحادیه اروپا خواسته است تا فشار بیشتری بر چین وارد کنند، پکن نیز از کشور‌های دوست خود از جمله «کره‌شمالی و صربستان» خواست تا با آمریکا مقابله کنند.

 

شی جین پینگ که در نشستی مجازی با حضور ۵۰۰ نفر از ۱۶۰ کشور جهان از جمله روسیه، بورکینافاسو، زیمباوه و کوبا، صحبت می‌کرد در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «با اتحاد با یکدیگر باید با هر اقدام یک‌جانبه (از سوی آمریکا) که در قامت واژه های فریبنده مانند چندجانبه‌گرایی، هژمونی و سیاست قدرت‌ مطرح می شود، مخالفت کنیم.»

 

او در حالیکه به سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، و شعار او مبنی بر «آمریکا اول» اشاره می‌کرد، گفت: «از نگاه من، وقتی کشورم اول باشد، جهان شلوغ و در تنگناست و رقابت بسیار شدید خواهد بود.»

 

این مقام ارشد چین در ادامه خواستار اتحاد جامعه جهانی و حرکت در جهت آینده مشترک بشریت شد و گفت: «هر کشوری که در صدد محاصره فناوری باشد باید جداسازی و کنار گذاشته شود.»

 

در مقابل «کورت کمپل» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور شرق و منطقه اقیانوس آرام، در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا و چین می‌توانند همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند، اما چالش‌ها بسیار شده و پکن نیز موضعی قاطعانه گرفته است.

 

این مقام ارشد کاخ سفید تاکید کرد جو بایدن در نظر دارد تا سال جاری با رهبران کشور‌هایی از جمله «استرالیا، هند و ژاپن» دیدار داشته باشد. «واشنگتن این کشورها را گروه ایستادگی مقابل پکن می‌داند.»

 

کمپل در پاسخ به زمان اولین ملاقات میان بایدن و همتای چینی او، گفت: «انتظار دارم پیش از نشست ماه اکتبر گروه جی ۲۰ تماس‌هایی بین دو طرف انجام شود.»

 

این مقام آمریکایی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به چالش‌های میان آمریکا و چین، اعلام کرد امکان همزیستی مسالمت‌آمیز میان دو کشور وجود دارد. با این حال، وی از رویکرد پکن در قبال استرالیا که یکی از متحدان اصلی آمریکاست انتقاد کرد.