«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر

در حالی روز جهانی کارگر امسال را گرامی می‌داریم که سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، و صدها کارگر و‌ معلم و ‌مدافعین حقوق کارگران و‌ زحمتکشان با احکام ناعادلانه در حبس و تحت تعقیب به سر می‌برند. واقعیت این است که در آستانه روز ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر

ادامه

استثمار, امنیت شغلی, ایران, ایمنی, بازنشستگان, بیانیه, جوانان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, معلمان, معیشت, میلیتاریسم, همبستگی

تعیین حداقل دستمزد کارگران؛ از خط فقر تا تشدید استثمار

در روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در حالی که فقط یک روز برای ادامه نشست‌های شورای عالی کار در سال گذشته باقی مانده بود، بدون در نظر گرفتن هزینه سبد معیشت واقعی به‌عنوان یک ملاک اصلی تعیین کننده مخارج زندگی کارگران، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ (برای کارگری با یک فرزند) در شورای عالی کار با ... تعیین حداقل دستمزد کارگران؛ از خط فقر تا تشدید استثمار

ادامه

استثمار, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, مبارزه طبقاتی, معیشت, مقاله

گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

بایدن: بحران اقتصاد آمریکا رو به وخامت است

بایدن گفت: لازم است تا با بحران کرسنگی در آمریکا که رو به فزونی است مقابله شود؛ از هر هفت خانوار در آمریکا یک خانوار یا دقیق‌تر از هر پنج خانوار لاتین‌تبار و سیاهپوست یک خانوار گزارش می شود که غذایی برای رفع گرسنگی برای خوردن ندارند که این یعنی نزدیک به ۳۰ میلیون بزرگسال و به همان اندازه ۱۲ میلیون خردسال.

 

به گزارش روز شنبه  ایرنا به نقل از تارنمای رسمی کاخ سفید: بایدن بامداد شنبه و پیش از امضای فرامین اجرایی جدید، گفت که طبق گزارش دریافتی از تیم اقتصادی دولت جدید از اوضاع و احوال اقتصاد آمریکا، اوضاع رو به بهبود نیست بلکه شرایط در حال بدتر شدن است.

 

بایدن گفت: روز گذشته و در تازه ترین اخبار مربوط به بیکاری‌های آمریکا اعلام شد که ۹۰۰ هزار نفر دیگر به جمع میلیون‌ها بیکار در آمریکا اضافه شده است.

 

در طول دولت چهارساله دونالد ترامپ، نه تنها اوضاع اقتصادی و اشتغال در آمریکا بهبود نیافت بلکه سه میلیون فرصت شغلی در این مدت از دست رفت.

 

 کار بجایی که رسیده که مردم باید به فکر سیر کردن شکم کودکانشان باشند

 

بایدن پیش از امضای بسته کمک های مالی موسوم به «طرح کمک به آمریکایی ها» گفت:  اکنون شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها  با از دست دادن کار خود مواجه‌اند و برای آنکه کودکان خود را سیر کنند ناگزیرند تا با اتومبیل ساعت‌ها در صف دریافت مواد غذایی از بانک‌های غذا درانتظار بمانند، این وضعیت کنونی ایالات متحده آمریکایی است که مردم برای سیر کردن کودکانشان باید در صف انتظار بایستند.

 

بنابراین گزارش بایدن تا پیش از امضای طرح «کمک به آمریکایی‌ها» درادامه گفت: این مسائل دارای عواقب است، اما این چیزی است که امروز در داخل آمریکا درحال رخ دادن است، این جز ارزش‌های ملت آمریکا نیست ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تا مردم آمریکا گرسنه بمانند، نمی‌توانیم بگذاریم آمریکایی‌ها به خاطر آنکه خود خطایی مرتکب نشده‌اند، شغل خود را از دست دهند.

 

برای رهایی از بحران اقتصادی باید از کرونا رها شد

 

بایدن افزود: نخستین گام در بهبود وضعیت اقتصادی، باید طرح مقابله با همه گیری ویروس کرونا را داشته باشیم و بطور مستقیم به آن دسته از آمریکایی‌های که به شدت نیازمند هستند بسته کمک‌های مالی داده شود.

 

۱۴ میلیون آمریکایی عاجز از پرداخت اجاره بها

 

بایدن در ادامه وضعیت دشوار اقتصادی به جای مانده از سلف خود در آمریکا گفت: حدود ۱۴ میلیون آمریکایی از پرداخت اجاره بها عاجز مانده‌اند و بسیاری از آن‌ها با خطر از دست دادن کار مواجه‌اند و همه اینها ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور و مهار نشدن آن است.

 

حتی افراد در مشاغل حساس در خطر از دست دادن کار

 

بایدن درباره وضعیت بحران زده اقتصاد آمریکا گفت: نیروهای پلیس، ماموران اطفای حریق، پرستاران و بسیاری از مشاغل حساس در آمریکا با خطر از دست دادن شغل خود هستند، تنها در سال گذشته بیش از ۶۰۰هزار فرد تحصیل کرده دانشگاهی مشاغل خود را ازدست دادند.

 

از هر هفت خانوار آمریکایی، یک خانواده از نداشتن غذای کافی رنج می‌برد 

 

بایدن در ادامه وضعیت وخامت بار اقتصادی آمریکا گفت: با امضای بسته نجات مالی تمامی دستگاه‌های دولت فدرال باید به کمک میلیون‌ها آمریکایی که از این وضعیت لطمه دیده‌اند، بشتابند.

 

بایدن گفت: لازم است تا با بحران کرسنگی در آمریکا که رو به فزونی است مقابله شود؛ از هر هفت خانوار در آمریکا یک خانوار یا دقیق‌تر از هر پنج خانوار لاتین‌تبار و سیاهپوست یک خانوار گزارش می شود که غذایی برای رفع گرسنگی برای خوردن ندارند که این یعنی نزدیک به ۳۰ میلیون بزرگسال و به همان اندازه ۱۲ میلیون خردسال.

 

وزارت کشاورزی آمریکا ملزم به کمک به گرسنگان آمریکایی

 

بایدن در ادامه گفت: با امضای این  فرمان اجرایی «طرح نجات آمریکایی‌ها» وزارت کشاورزی ملزم می‌شود تا گام های فوری برای فراهم کردن مایحتاج اولیه غذایی برای آندسته از خانواده‌های آمریکایی که لطمه دیده اند، اقدام کند.

 

آمریکا در وضعیت اضطراری 

 

بایدن گفت: آمریکا هم اکنون در وضعیت اضطراری قرار دارد، ما باید به مانند کشوری که در یک وضعیت اضطراری قرا رگرفته است عمل کنیم.

 

بایدن افزود: گمان نمی‌کنم که دموکرات‌ها و یا جمهوریخواهان گرسنه بمانند و یا شغل خود را از دست دهند، بلکه معتقدم این شهروندان آمریکایی هستند که شغل خود را از دست می‌دهند و گرسنگی می‌کشند.

 

چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا که تنها سه روز از ورود او به کاخ سفید می‌گذرد در ادامه گفت: بسیاری از آمریکایی‌ها لطمه دیده‌اند، (شیوع) ویروس کرونا در حال شدت گرفتن است تاکنون ۴۰۰ هزار کشته داده‌ایم و انتظار می‌رود شمار کشته شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا به بیش از ۶۰۰هزار نفر برسد، خانواده‌های آمریکایی درحال گرسنگی کشیدن هستند و درخطر از دست دادن کار، بی‌کاری باردیگر چون کوهی سر برآورده است، نیاز است تا دست به‌کار شویم.

از آغاز سال ۱۳۹۹، روزانه ۱۵ نفر جان خود را به دلیل فقر، بی‌کاری و گرانی از دست داده‌اند

بنابر آمار سازمان پزشکی قانونی ایران، آمار قربانیان خودکشی طی ۸ ماه اول سال ۱۳۹۹، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، بیش از ۴ درصد افزایش یافته است.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, گزارش

آیا دستفروشی یک حرفه است؟

خبرگزاری‌های رسمی داخل کشور با پوشش دادن نظریات ولی فقیه و رؤسای سه قوه سعی بر القای این دیدگاه دارند که تورم اقتصادی موجود و وخیم‌تر شدن زندگی مردم به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و شیوع کووید ۱۹ است. اما آنچه ناگفته می‌ماند پیامد اجرای برنامه‌های اقتصادی- اجتماعی ضد ملی حکومت جمهوری اسلامی است که عامل اصلی ... آیا دستفروشی یک حرفه است؟

ادامه

امریکا, ایران, بانک جهانی, تحریم, حقوق بشر, صندوق بین‌المللی پول, فقر, کارگری, نئولیبرالیسم

اصلاح فرمول همسان‌سازی، از ادعا تا واقعیت

ادعای اصلاح طرح‌ها و قوانین مربوط به کارگران و زحمتکشان- با استناد به تجربه‌های دهه‌های اخیر- اصولاً پوششی برای دستبرد به حقوق زحمتکشان به‌وسیلهٔ رژیم ولایی بوده است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, فقر, کارگری, مقاله