«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

۲۰۲۱ سال رشد ۱۰.۹ درصدی ویتنام و شرایط متفاوت اقتصادهای پیشرو جنوب شرق آسیا

تارنمای نیکی ژاپن گزارش داد، شش اقتصاد پیشرو در جنوب شرق آسیا طی سال ۲۰۲۱ با شرایط اقتصادی متفاوتی روبرو خواهند شد و به سطح پیش از شیوع بیماری کرونا باز خواهند گشت.

 

به گزارش ایرنا، این رسانه آسیایی افزود: همچنین پیش‌بینی شده است در سال جاری میلادی سنگاپور، فیلیپین و تایلند نیز با شرایط سخت اقتصادی روبرو شوند.

 

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حاکی است: با وجود احتمال بالای رونق اقتصادی ویتنام، اندونزی و مالزی در سال ۲۰۲۱، اما همچنان به سبب ایجاد تغییرات در دولت آمریکا نمی‌توان با قطعیت در خصوص وضعیت اقتصادی شش کشور مذکور اظهار نظر کرد.

 

این صندوق همچنین پیش‌بینی کرد، اقتصاد ویتنام با شاخص رشد ۱۰۸.۴ در سال جاری میلادی رشد ۱۰.۹ درصدی را تجربه کند که بیشترین رقم در میان کشورهای آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌آید.

 

در میان کشورهای این منطقه، ویتنام موفق شد زودتر از سایرین بیماری کرونا را مهار کند؛ در نتیجه رشد اقتصادی این کشور در ۲۰۲۰ در مقایسه با دیگر کشورهای این منطقه بیشتر شد.

 

اندونزی نیز با شاخص رشد ۱۰۴.۵ در جایگاه دوم پس از ویتنام قرار گرفت.

 

انتظار می‌رود با تصویب قانون جدید توسط «جوکو ویدو» رئیس جمهوری اندونزی، این کشور بتواند با ایجاد مشاغل و جذب سرمایه گذاران جدید بر رشد اقتصادی خود بیفزاید.

 

همچنین پیش‌بینی شده است مالزی با شاخص رشد ۱۰۱.۳ بتواند در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه کند.

 

بر پایه این گزارش، انتظار نمی‌رود میزان شاخص رشد در کشورهایی مانند سنگاپور، فیلیپین و تایلند تا سال ۲۰۲۲ از سطح ۱۰۰ فراتر رود.

 

رکود صنعت گردشگری

 

یکی از بخشهایی که به سبب شیوع بیماری کرونا در منطقه آسیا و اقیانوسیه با بیشترین خسارات مالی روبرو شد، صنعت گردشگری است. بخش گردشگری تایلند که حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در سال ۲۰۲۱ نیز با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود چرا که از سرگیری گردشگری در جهان به سبب تداوم روند همه گیری کرونا همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

همچنین نمی‌توان چشم انداز روشنی را برای صنعت گردشگری در سنگاپور متصور شد. آمارها نشان می‌دهد کرونا سبب شده است آسیا و اقیانوسیه رتبه نخست را با کاهش ۷۲ درصدی از نظر ورود گردشگر خارجی به خود اختصاص دهد. این مساله سبب شده است دست کم ۶۳ میلیون نفر در این منطقه شغل خود را از دست بدهند.

 

بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری با افت ۷۰ درصدی مواجه شد. شمال شرق آسیا با ۸۳ درصد بیشترین کاهش و پس از آن به ترتیب جنوب شرق آسیا با ۶۴ و اقیانوسیه و جنوب آسیا به ترتیب با ۵۸ و ۵۵ درصد بیشترین کاهش ورود گردشگر خارجی را داشته اند.

 

کاهش ۷۲ درصدی ورود گردشگران خارجی سبب شده است تعداد قابل توجهی از مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری از بین برود. به عنوان مثال بخش هتلداری در تایلند متحمل خسارت ۴۰ درصدی شده است.

 

مالزی نیز سالانه حدود ۳۰ میلیون گردشگر خارجی دارد که درآمد حاصل از آن قریب به ۲۰ میلیارد یورو (۲۱. ۵ میلیارد دلار) برای دولت بوده که با گسترش کرونا بیشتر این درآمد از بین رفته است.

چین بیش از ۵ هزار تن تجهیزات ضد کرونا به اروپا ارسال کرد

چین طی سال میلادی ۲۰۲۰ حدود ۵ هزار و ۶۶۰ تن تجهیزات پزشکی و بهداشتی برای مقابله با کرونا به کشورهای اروپایی صادر کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, ایتالیا, جهان, چین, خبر, سازمان تجارت جهانی, صربستان, فرانسه, لهستان, همبستگی