تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش یمن در جریان حمله پهپادی دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی عازم فلسطین اشغالی را در دریای سرخ و اقیانوس هند هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام ... بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

ژاپنی‌ها در دوراهی اعزام نیرو به خلیج فارس

منابع خبری از پیشنهاد آمریکا به ژاپن برای اعزام نیرو به خلیج فارس و پیوستن به ائتلاف این کشور به بهانه حفظ امنیت کشتی‌های باری خبر می‌دهند.

 

ژاپنی‌ها در دوراهی اعزام نیرو به خلیج فارس دولت ژاپن پس از پیشنهاد اخیر آمریکا مبنی بر ایجاد یک ائتلاف نظامی مشترک برای تضمین امنیت در آبهای ایران و یمن به دقت درحال بررسی احتمال اعزام نیروهای دفاع از خود به تنگه هرمز است.

 

به گزارش منابع اطلاعاتی دولت شینزو آبه بعد از انتخابات ۲۱ جولای درباره این موضوع تصمیم گیری نهایی انجام خواهد داد. طبق گفته این منابع دولت با تصمیمی سخت مواجه است زیرا ارسال نیرو می‌تواند با انتقادات شدید افکار عمومی مواجه شود.

 

با اینحال یوشیهیده سوگا در کنفرانس خبری روز جمعه خود گفت: ژاپن به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در خلیج فارس و تثبیت وضعیت منطقه‌ای از طریق همکاری با آمریکا و کشورهای مرتبط ادامه می‌دهد.

 

سوگا از پاسخ به این سوال که آیا آمریکا پیشنهاد ائتلاف نظامی با ژاپن را به توکیو ارائه داده حاضر به پاسخ مشخصی نشد.

 

به موجب قانون ژاپن دولت این کشور درصورتی مجاز به اعزام این نیروها است که نیروهای دفاع از خود به منظور حفظ امنیت کشتی‌های تجاری این کشور و همچنین انجام بازرسی بر روی کشتی‌های مشکوک اقدام به فعالیت کنند. البته حوزه این ماموریت‌ها بسیار محدود بوده و از سلاح تنها برای دفاع از خود مجاز است.

 

البته با اینحال منابع اطلاعاتی معتقدند در این بین محدودیت‌هایی وجود دارد و شکل گرفتن این ائتلاف با مشکلاتی مواجه است. ژاپن از ۲۰۰۹ به بعد ناوشکن‌های SDF و هواپیمای گشتی p-3c را در راستای قوانین ضد دزدی دریایی به خلیج عدون و سومالی اعزام کرد.

 

تحت قانون، نیروهای دفاع از خود تنها امکان حفاظت از کشتی‌های غیرژاپنی را داشت اما مجاز به واکنش درصورت حمله دزدان دریایی بود، نه واکنش به تهدید از سوی کشتی‌های تحت کنترل کشورهای خارجی دیگر.

 

البته اگر ژاپن احساس کند که وضعیت در آب‌های راهبردی هرمز امنیت ملت ژاپن را تهدید می‌کند، نیروهای دفاع از خود می‌توانند به حمایت لجستیکی از ائتلاف بین المللی بپردازند.

 

با اینحال برای دولت ژاپن ارسال نیروی دفاع از خود به تنگه هرمز چندان ساده نیست زیرا تحت هر شرایطی دولت نیازمند اخذ تایید از سوی پارلمان است.

 

یک سیاستمدار قدیمی حزب لیبرال دمکرات درباره این موضوع گفت: ژاپن تحت سیستم قانونی موجود خود قادر به اعزام نیروهای دفاع از خود و پیوستن به ائتلاف مورد نظر نیست. وضع یک قانون ویژه تنها گزینه ممکن است.

 

هرچند دولت شینزو آبه مدعی شده که قوانین امنیت ملی به ژاپن این اجازه را می‌دهد واکنشی یکپارچه در برابر هر موقعیتی داشته باشد، اما با اینحال دولت ژاپن درصورت حرکت به سمت وضع یک قانون ویژه جدید، با انتقادات افکار عمومی مواجه خواهد شد.

تسنیم

مصر: تمامی گروه‌های تکفیری پیرو ایدئولوژی اخوان المسلمین هستند

سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که تمامی سازمان‌های تکفیری وابسته به سرچشمه ایدوئولوژی‌ افراط‌گرایی هستند که گروه “إخوان” آن را به وجود آورده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, مصر

آمریکا شرق سوریه را غرق سلاح کرده است

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که از منطقه کردستان عراق، برای نوزدهمین بار، ۲۸۰ کامیون حامل سلاح و تجهیزات لجستیکی برای شبه‌نظامیان کُرد در شرق سوریه ارسال شد.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, سوئد, سوریه, عراق, عربستان سعودی

موگرینی در کویت: اتحادیه اروپا حضورش در خاورمیانه را افزایش می‌دهد

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در مراسم افتتاح دفتر نمایندگی این اتحادیه در کویت گفت: افتتاح این دفتر پیامی است به کل منطقه که اتحادیه اروپا حضور و مشارکتش در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

ادامه

اتحادیه اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق, کویت