گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

سناتور ارشد آمریکایی: باید روی چین تمرکز کنیم نه ایران!

«تیم کین» سناتور ارشد کنگره آمریکا ضمن هشدار به دونالد ترامپ درباره تکرار اشتباهات پیشین این کشور در مسائل سیاست خارجی تاکید کرد، آمریکا باید به جای تقابل با ایران، روی چین تمرکز کند.

 

یک قانونگذار شناخته شده کنگره آمریکا که عضو کمیته‌های بودجه و روابط خارجی مجلس سنای این کشور است، با انتقاد از سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» در قبال منطقه غرب آسیا به او گفته که «ما باید روی چین تمرکز کنیم نه ایران» چرا که این کشور رقیب اصلی آمریکا و در حال سود بردن از اشتباهات سیاست خارجی ایالات متحده است.

 

«تیم کین» نماینده مردم ایالت «ویرجینیا» در سنای آمریکا که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در کنار «هیلاری کلینتون» به عنوان نامزد پیشنهادی او برای منصب معاونت ریاست جمهوری رقابت کرده بود، شامگاه یکشنبه در پیامی توئیتری از مواضع دولت کنونی آمریکا در قبال چین، ایران و منطقه غرب آسیا به شدت انتقاد کرد.

 

این سناتور ارشد دموکرات در این پیام توئیتری، به اشتباهات آمریکا در مسائل سیاست خارجی اذعان کرد و ضمن انتقاد از تقابل دولت ترامپ با ایران، خواستار تمرکز واشنگتن بر مقابله با پکن شده است.

 

کین نوشت: «چه کسی از اشتباهات ما در سیاست خارجی نفع می‌برد؟ چین. چه کسی در جنگ آمریکا علیه عراق (سال ۲۰۰۳) پیروز شد؟ چین. چه کسی در جنگ جدید ترامپ علیه ایران، به پیروزی خواهد رسید؟ چین».

 

این قانونگذار آمریکایی افزود: «ما باید روی رقیب اصلی‌مان (چین) تمرکز کنیم نه اینکه با یک جنگ دیگر در خاورمیانه، جان (آمریکایی‌ها) را در معرض تهدید قرار داده و منابع‌مان را هدر دهیم».

 

هشدار تیم کین به ترامپ در شرایطی مطرح شده که پیشتر «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم در اظهاراتی با هشدار درباره مواضع تقابلی دولت ترامپ گفته بود: «ما مطلقا اشتیاقی نداریم تا به دنبال جنگ با ایران یا انجام اقدام تحریک آمیز باشیم».

 

پلوسی که قدرتمندترین دموکرات عضو کنگره آمریکا است، طی مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» همچنین از خروج دولت ترامپ از برجام انتقاد کرد و افزود: «واقعا انگیزه آنها (دولت ترامپ) برای تحریک ایران چیست؟ چرا رئیس جمهور آمریکا به توافق هسته‌ای ایران پشت کرد؟ این اقدام (خروج از برجام) چه منطقی داشت بجز آنکه این توافق توسط دولت اوباما حاصل شده بود؟»

فارس

ژاپن: شواهد آمریکا در مورد حمله ایران به نفتکش ها را قبول نداریم

مقامات ژاپنی اعلام کردند مدارک و شواهد آمریکا مبنی بر حمله ایران به نفتکش‌ها را قبول ندارند و معتقدند این مدارک کافی نیست و نباید بر اساس آن ایران را متهم کرد.

ادامه

امارات, امریکا, ایران, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, ژاپن, شرق آسیا

مخالفت قاطع رییس جمهوری چین با یکجانبه گرایی تجاری

رییس جمهوری خلق چین در نشست سران سیکا در تاجیکستان با رد حمایتگرایی تجاری و یکجانبه گرایی گفت: کشورهای دنیا باید بازی «مجموع صفر» و حمایت گرایی تجاری را کنار گذاشته و اعتماد سیاسی متقابل و توافقات راهبردی را افزایش دهند.

ادامه

اسیای مرکزی, تاجیکستان, جهان, چین, خبر, شرق آسیا