سهم ارز‌های ملی در تجارت متقابل به۹۰ درصد رسید

سران کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در مسکو گرد هم آمدند و در شرایطی که سهم ارز‌های ملی در تجارت متقابل میان کشور‌های عضو به۹۰ درصد رسیده است، درباره تقویت همکاری‌ها گفتگو کردند. شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز چهارشنبه در قالب ترکیب‌های گسترده و محدود (از نظر سطح هیأت‌های شرکت کننده) تشکیل جلسه داد. اتحادیهٔ ... سهم ارز‌های ملی در تجارت متقابل به۹۰ درصد رسید

ادامه

ارمنستان, اقتصادی, اورآسیا, ایران, بلاروس, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان, کوبا, گزارش, مولداوی

بورل: اتحادیه اروپا، تایوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مسئله «چین واحد» صراحتا عنوان کرد که این اتحادیه، جزیره خودگردان تایوان را به عنوان «کشور» به‌رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت. به گزارش ایسنا، همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و ... بورل: اتحادیه اروپا، تایوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

گزارش تحقیق و تفحص از شستا؛ اگر میلیون‌ها دلار به تاراج نمی‌رفت …

با این میلیون دلارهایی که اختلاس شده یا خاصه‌خرجی کرده‌اند و به این و آن بخشیده‌اند، می‌شد برای بازنشستگان کلی امکانات فراهم کرد، می‌شد دستمزد بازنشستگان را آنقدر افزایش داد که در هفته‌های آخر ماه در حسرت یک کیلو میوه نباشند. به گزارش خبرنگار ایلنا، با رونمایی از گزارش تحقیق و تفحص از شستا از ... گزارش تحقیق و تفحص از شستا؛ اگر میلیون‌ها دلار به تاراج نمی‌رفت …

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, طبقه کارگر, غارتگری, فساد, گزارش, معیشت, مغیشت

گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا ۱ گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.» ... گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

پکن در واکنش به افزایش تعرفه‌های آمریکا بر برخی از کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی که مدتی است در روابط تجاری دومین اقتصاد بزرگ دنیا با غرب چالش به وجود آورده، اعلام کرد که گویا برخی در واشنگتن عقل خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر خارجه ... چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, غرب

افزایش بهای دلار و شکست حکومت ایران در جلب سرمایه‌های خارجی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، قیمت دلار در بازار ارز این کشور از مرز ۵٠٠٠ تومان عبور کرد. ایسنا تصریح کرده است که نوسانات بهای دلار در بازار ارز ایران از دیروز یکشنبه پنجم فروردین ماه شدت گرفته است. به دلیل همین نوسانات صرافی های ایران از فروش دلار و یورو و دیگر ارزهای معتبر خودداری می کنند.

 

اگر چه قیمت دلار رسمی در بازار ارز ۴٨۰۰ تومان اعلام می شود، اما، امروز ارزش دلار از مرز ۵٠٠٠ تومان عبور کرد و به بهای ۵٠۲٣ تومان و بعضاً ۵۰٨۶ تومان مبادله شد که بالاترین قیمت دلار تاکنون به شمار می رود.

 

افزایش بهای دلار بر افزایش بهای یورو نیز اثر گذاشته است، به طوری که قیمت یورو در بازار ارز ایران به ۶۱٧۰ تومان رسید. افزایش بهای دلار به معنای کاهش ارزش ریال و قدرت خرید مردم به ویژه اقشار کم درآمد است. تنها طی هفته های گذشته ریال یک چهارم ارزش خود را از دست داد.

 

ماه گذشته دولت حسن روحانی تدابیر شدیدی برای جلوگیری از افزایش بهای دلار اتخاذ کرد و شماری از فروشندگان آزاد ارز را دستگیر و حساب های آنان را مسدود نمود.

 

به گفتۀ ناظران انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امور امنیت ملی آمریکا و مایک پمپئو، به عنوان وزیر امور خارجۀ این کشور، بر نوسانات بازار ارز ایران و افزایش بهای دلار تاثیر مستقیم داشته است. از منظر ایرانیان این تحولات به منزلۀ پایان برجام و به تبع شکست دولت جمهوری اسلامی ایران برای جلب سرمایه های خارجی است.

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از نوید کلهر، کارشناس بازار مالی در ایران، نوشته است که بسیاری از ایرانیان می کوشند پول های خود را خارج و در کشورهای همسایه سرمایه گذاری کنند. نوید کلهر افزوده است که بسیاری از سپرده گذارها می کوشند دارایی ها خود را از بانک ها خارج کرده و بانک ها منابع کافی برای پرداخت سپرده های مشتریان شان را ندارند.

 

از جمله پی آمدهای مهم کاهش پیوسته ارزش ریال در مقابل دلار شکست دولت حسن روحانی در جلب سرمایه های خارجی است. از منظر سرمایه گذار خارجی، فروپاشی ارزش ریال به معنای کاهش پیوسته نرخ سود در این کشور است و خود این شاخص بی ثباتی و عامل بزرگ بازدارنده در زمینۀ سرمایه گذاری در ایران به شمار می رود.

 

حکومت اسلامی ایران تاکنون از یکسان سازی بهای ارز خودداری کرده با این استدلال که این اقدام هزینۀ واردات و نرخ تورم در داخل را افزایش می دهد. به گفتۀ کارشناسان خودداری دولت از یکسان سازی بهای ارز نتیجه ای جز افزایش فساد نداشته است.

 

در هر صورت افزایش بهای دلار باعث شکاف بیشتر طبقاتی در جامعه و در نتیجه فشار بیشتر بر طبقات و قشرهای زیرین  جامعه می گردد.

 

ترامپ، اتحادیه اروپا و شش متحد دیگر آمریکا را از تعرفه فولاد معاف کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اتحادیه اروپا و شش کشور متحد واشنگتن را تا اول مه ۲۰۱۸ (۱۱ اردیبهشت) از اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا معاف کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, ارژانتین, استرالیا, اقتصادی, المان, امریکا, برزیل, جهان, خبر, کانادا, کره جنوبی, مکزیک