جامائیکا درصدد حذف حاکمیت سلطنت انگلیس بر این کشور

نشریه اکسپرس در گزارشی از احتمال برگزاری همه‌پرسی در جامائیکا برای حذف حاکمیت سلطنت انگلیس بر این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، روزالیا همیلتون رئیس گروه حقوق بشری موسوم به «حامیان شبکه جامائیکا» به نشریه اکسپرس گفت که این کشور سال آینده (میلادی) به خلاص شدن از پادشاهی چارلز بر کشور رأی خواهند داد.

این درحالیست که اندرو هولنس نخست وزیر جامائیکا هم در جریان سفر جنجالی خانواده سلطنتی انگلیس به کارائیب در سال ۲۰۲۲، به ویلیام (ولیعهد) گفت کشورش می خواهد کاملا مستقل باشد و به موضوع “حل نشده” برده داری رسیدگی کند.

جامائیکا ۶ آگوست ۱۹۶۲ از مستعمرات انگلیس خارج و مستقل شد اما الیزابت دوم را به عنوان رئیس کشور ابقا کرد. این کشور اکنون درصدد است تا به پادشاهی چارلز در این قلمرو پایان دهد. همچنین انتظار می‌رود باهاما، آنتیگوا و باربودا، گرنادا، استرالیا و بلیز نیز پادشاهی چارلز را که ریاست این کشورها را برعهده دارد کنار بگذارند.

نخست وزیر جامائیکا در ماه مارس گذشته از برنامه دولت برای تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی خبر داده بود. مارلن مالاهو فورته، وزیر امور حقوقی و قانون اساسی جامائیکا هم گفت که یک همه‌پرسی فوری ممکن است در سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

رئیس گروه حقوق بشری «حامیان شبکه جامائیکا» می‌گوید که مردم این کشور می‌خواهند از شر پادشاه خلاص شوند زیرا «ما از نظام جمهوری دفاع می‌کنیم که مردم جامائیکا را مستقل کند.»

همیلتون ادامه داد: جامائیکایی ها به بلوغ رسیده‌اند. بیشتر مردم علاقه‌ای به سلطنت انگلیس ندارند. نسل قدیمی که با الیزابت بزرگ شد از دنیا رفته‌اند. نسل جوان این وابستگی را ندارد و بسیاری از آنها حتی نمی‌دانند پادشاه جدید کیست.

چارلز از سپتامبر گذشته که مادرش «الیزابت دوم» درگذشت، تاج و تخت انگلیس را به ارث برد. او ششم ماه «مه» طی یک مراسم تشریفاتی در لندن تاج‌گذاری و به عنوان پادشاه جدید معرفی شد. نامبرده همچنین به صورت خودکار، رئیس ۱۴ کشور مشترک‌المنافع شد.

ریاست کشور، مقامی تشریفاتی است و در عمل کارهای روزمره کشورهای مشترک‌المنافع از طریق دولت انتخابی به ریاست نخست‌وزیر انجام می‌شود. اما همیلتون تصریح کرد: «حذف ساختاری که ما به ارث برده‌ایم از برکناری پادشاه مهم‌تر است. ما می‌گوییم ساختار حکومت متمرکز که صدای مردم جامائیکا را قطع می‌کند، باید تغییر کند.»

وی درباره تاج‌گذاری چارلز هم گفت که این مراسم هیچ جذابیتی برای جامائیکایی ها نداشت اما فرصت دیگری برای ادامه بحث در مورد تبدیل شدن کشور، به جمهوری فراهم کرد.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا