خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

۱۱۹ کارگر در نتیجه انفجار در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد مصدوم شدند + فیلم

عصر دوشنبه به علت نشست یکی از مخازن آمونیاک کارخانه کربنات سدیم کاوه در شهرستان فیروز آباد حادثه‌ای در این کارخانه روی داد که به مصدومیت ۱۱۹ نفر از کارگران کارخانه منجر شد.

 

یک منبع کارگری در شهرستان فیروز آباد استان فارس به ایلنا گفت: حوالی ساعت ۴عصر روز گذشته (دوشنبه ۲۳ خرداد ماه) تعدادی از کارگران کارخانه کربنات سدیم کاوه واقع در شهرستان فیروز آباد استان فارس مشغول رفع نشتی لوله یک از مخازن نیتروژن بودند که همزمان خودروی تریلی مخزن دار با گاز نیتروژن در آن محل در حال حرکت بود. این خودروی سنگین به دلیل اصطحکاک لاستیک‌ها و جرقه‌های ایجاد شده با گاز نشت یافته مخزنی که لوله آن دچار نشتی بود، دچار آتش سوزی شده و مخزن متصل به آن منفجر می‌شود.

 

طبق گزارش وی؛ با وقوع این حادثه و با انتشار گاز نیتروژن در فضای محل فعالیت کارگران، حدود ۱۱۹ نفر از مجموع ۷۰۰ کارگر شیف عصر دچار مشکلات تنفسی شده و با کمک امدادگران و همکاران حاضر در محل تا حوالی ساعت ۱۲ شب به بیمارستان قائم فیروز آباد منتقل شدند.

 

او درباره پیشینه شرکت کربنات سدیم نیز اظهار داشت: شرکت کربنات سدیم حدود ده سال پیش ساخت آن آغاز شده و در حال حاضر دو سه سال است به بهره‌برداری رسیده و حدود ۲ هزار کارگر دارد.

 

او افزود: تمام تجهیزات پالایش و مخازن هواسازی این شرکت بزرگ برای حفظ ایمنی و خطرات احتمالی در فضای باز نصب شده به همین دلیل در حادثه دیروز خوشبختانه تلفاتی نداشته‌ایم.

 

مصدومان این حادثه بیشتر در زمینه‌های تنفسی آسیب دیده اند.

پورابراهیمی؛ دولت نمی‌تواند به جای سازمان تامین اجتماعی برای حقوق بازنشستگان این سازمان تصمیم بگیرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت نمی‌تواند به جای سازمان تامین اجتماعی برای حقوق بازنشستگان این سازمان تصمیم بگیرد.

ادامه

اجتماعی, ایران, بازنشستگان, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

پیمانکاران با سودهای میلیاردی، در این شرایط مرگ چقدر ساده می‌تواند به سراغ کارگران بی‌پناه بیاید! + فیلم

مرگ دو کارگر در اثر طوفان در ارومیه و سیلی از سوالات: چرا بیمه نبودند؛ چرا در شرایط پرخطر و طوفانی، کار متوقف نشد؛ چرا لایه‌های حفاظتی و نگهدارنده نداشتند؛ و چرا هیچ خبری از برخورد با مقصران اصلی این حادثه –مالک ساختمان و پیمانکار – نیست…..

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

اتحادیه‌های کارگری فرانسه درخواست مکرون برای جلسه ناهار را رد کردند

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه (س.ژ.ت) از حضور در برنامه ناهار کاری رئیس جمهور که به دعوت تشکل‌های کارگری پرداخته بود، به دلیل ظن تبلیغاتی بودن آن شرکت نمی‌کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جهان, خبر, عدالت اجتماعی, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

استثمار کودکِان کار در رژیم ولایی پابرجاست/ چرا شهرداران بابت بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان استیضاح نشدند؟!

رییس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی و نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران به کار بردن برخی واژگان و اصطلاحات در مورد کودکان از جمله “کودکان زباله گرد” را مغایر با شان و کرامت انسانی کودک و مایه تاسف و تاثر عنوان کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار