به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

کارگران و زحمتکشان برضد جنگ، سرکوب و برای صلح مبارزه می‌کنند! کارگران و زحمتکشان میهن ما درحالی به‌پیشواز ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر می‌روند که سالی پر از رزم و پیکار را پشت‌سر گذاشتند. زحمتکشان در مقایسه با دیگر انتخابات در اسفندماه سال گذشته در کارزار نه قاطع به انتخابات فرمایشی و شکست آن ... به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

ادامه

آزادی, ارتجاع, استبداد, استقلال, اسراییل, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, بازنشستگان, پرستاری, تجاوز نظامی, جهان, خصوصی‌سازی, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فرهنگیان, فلسطین, معیشت, مقاله, ناتو, نسل‌کشی, همبستگی

بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش یمن در جریان حمله پهپادی دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی عازم فلسطین اشغالی را در دریای سرخ و اقیانوس هند هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام ... بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

یورونیوز: حملات آمریکا و انگلیس در دریای سرخ بروز بحرانی تمام عیار را ممکن کرده است

تارنمای یورونیوز نوشت: همزمان با حملات مشترک آمریکا و انگلیس به مواضع نیروهای یمنی، تنش در دریای سرخ افزایش یافته و بروز بحرانی تمام عیار را امکانپذیر کرده است که می‌تواند احیای اقتصادی جهان را تهدید کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، یورونیوز در مطلبی به قلم اسامه رضوی تحلیلگر اقتصادی و انرژی نوشت: همه کالاهایی که با کانتیر عبور می‌کنند اکنون نه تنها دیر به مقصد می رسند بلکه با افزایش هزینه‌ها مواجه‌اند.

در سایه چنین سناریویی، اروپایی ها و مردم آنها می‌توانند هزینه‌های بالاتر انرژی، تاخیر در انتقال محموله‌ها و بازگشت تورم را انتظار داشته باشند. چنین تحولاتی در کل می‌تواند مشکلاتی را برای کسب و کارهای محلی و مصرف کنندگان ایجاد کنند.

این رسانه با اشاره به آغاز حملات آمریکا و انگلیس علیه ارتش یمن مدعی شد بر اساس گزارش‌های رسمی نیروهای ائتلافی بیش از ۱۹ شهر و ۶۰ هدف را مورد حمله قرار داده‌اند.

به نوشته یورونیوز، دخالت نیروهای ائتلافی و آمریکا و انگلیس آنچه را که یک بحران منطقه‌ای بود به بحران جهانی تبدیل کرد و اگر این وضعیت تشدید شود اقتصاد جهان از جمله اقتصاد اتحادیه اروپا خسارات سنگینی را متحمل خواهد شد.

اروپا ممکن است با بهای بالاتر انرژی مواجه شود

در بخشی از این گزارش آمده است: تنش‌ها تاکنون قیمت نفت را افزایش داده و بهای نفت برنت به مرز ۸۰ دلار رسیده است.

دریای سرخ ۱۲ درصد از تجارت جهانی نفت از طریق دریا و هشت درصد از گاز طبیعی مایع (LNG) را تشکیل می‌دهد.

مقدار عبور نفت خام از کانال سوئز از سال ۲۰۲۰ تقریبا ۶۰ درصد افزایش یافته که به دلیل افزایش تقاضا بعد از دوران همه‌گیری کرونا در اروپا است.

بعلاوه اروپا نفت را از زمان تحریم اروپا علیه روسیه به دلیل درگیری اوکراین، از طریق کانال سوئز وارد کرده است.

به گفته تحلیلگر داده های حمل و نقل در شرکت ورتکسا تغییر مسیر حمل محموله‌های دریایی به دلیل اختلالات در دریای سرخ می‌تواند منجر به افزایش ۵۸ تا ۱۲۹ درصدی مدت زمانی شود که به طور معمول تانکرهای نفتی برای سفرهای متداول خود از مسیرهای اصلی جهان از جمله هند به اروپا و خاورمیانه به اروپا نیاز دارند.

این تاخیر به ویژه با توجه به آغاز زمستان در اروپا و احتمال اختلال در عرضه انرژی که می‌تواند به طور مستقیم خانوارها را تحت تاثیر قرار دهد، نمی‌تواند از نظر زمانی از این بدتر باشد.

اختلالات زنجیره تامین

این گزارش می‌افزاید: بیش از ۱۵ درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی از طریق دریای سرخ انجام می‌شود و این دریا را به یکی از مهم‌ترین آبراه های راهبردی در جهان تبدیل کرده است.

بر اساس آخرین آمار، حدود ۱۲۳.۵ میلیون تُن کالا از طریق دریای سرخ مبادله می‌شود و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۲ هزار کشتی از این مسیر عبور کردند. به طور کلی ۱۲ درصد از حجم تجارت جهانی از این مسیر تجاری استفاده می‌کنند.

با این حال، به دلیل اختلالات ناشی از درگیری‌های اخیر، کانتینرهای تجاری کشتیرانی جهان از مسیر طولانی‌تر استفاده می‌کنند و با دور کردن از دریای سرخ، دماغه امید نیک را دور می‌زنند.

در نتیجه، تمام کالاها و کالاهایی که با کانتینر حمل می‌شوند، نه تنها دیر به مقصدشان می‌رسند، بلکه هزینه‌ها و قیمت کالاها را نیز افزایش می‌دهد که به خودی خود به معنای افزایش قیمت‌ها و افزایش کلی تورم است.

تورم و افزایش نرخ بهره

بر اساس گزارش شرکت بیمه «آلیانز ترید» اختلال در عبور محموله ها از دریای سرخ می‌تواند باعث افزایش ۰.۷ درصدی تورم در اروپا شود که به خودی خود بیش از گذشته احیای اقتصادی اروپا را به تاخیر می‌اندازد.

این امر همچنین می‌تواند بانک مرکزی اروپا (ECB) را مجبور کند برای حفظ تلاش‌های خود برای مبارزه با تورم، نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را ۱۰ بار افزایش داده است.

نرخ‌های بهره بالاتر می‌تواند بر کسب‌وکارها فشار وارد کند و همچنین فعالیت‌های اقتصادی بیشتر را از بین ببرد. شاخص مدیران خرید نشان می‌دهد که تولید منطقه یورو برای هشت ماه متوالی کاهش یافته است.

یورونیوز در ادامه آورده است که دورنمای تورم اروپا به تازگی بهبود یافته است، اما هنوز راه زیادی در پیش است. در آلمان، تورم قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه دسامبر ۳.۸ درصد افزایش داشت که بالاتر از ۲.۳ درصد در نوامبر بود.

فرانسه همچنین افزایشی را در تورم قیمت مصرف کننده ثبت کرد که در ماه دسامبر به ۴.۱ درصد رسید. این شاخص در ماه نوامبر برای این کشور ۳.۹ درصد بود.

افزایش بهای انرژی و اختلال در زنجیره عرضه احتمالا نگرانی‌ها اقتصادی کنونی برای کشورهای اروپایی را افزایش می‌دهد. تنش در دریای سرخ می‌تواند تبعات جدی برای جهان به طور اعم و اروپا به طور اخص داشته باشد.

چین؛ تداوم حملات آمریکا به عراق و سوریه «نقض فاحش» حاکمیت این دو کشور است

نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد گفت: پکن در مورد تداوم حملات آمریکا به عراق و سوریه نگران است و این اقدامات را «نقض فاحش» حاکمیت این دو کشور می‌داند. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری نمایندگی چین در سازمان ملل متحدد، جانگ جون نماینده چین در سازمان ملل ... چین؛ تداوم حملات آمریکا به عراق و سوریه «نقض فاحش» حاکمیت این دو کشور است

ادامه

آمریکا, اردن, امنیتی, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, عراق

خبرنگار انگلیسی: قمار حمله انگلیس و آمریکا به یمن نتیجه معکوس داده است

دبیر بین‌الملل شبکه خبری اسکای در یادداشتی نوشت که حمله اخیر نیروهای یمنی علیه نفتکش انگلیسی نشان داد که راهبرد لندن و واشنگتن برای ایجاد بازدارندگی در دریای سرخ نتیجه معکوس داده و باعث تشدید تنش‌ها در منطقه شده است. به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، دومینیک واگورن معتقد است که اقدامات نظامی علیه مواضع یمن ... خبرنگار انگلیسی: قمار حمله انگلیس و آمریکا به یمن نتیجه معکوس داده است

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, تجاوز نظامی, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, فلسطین, مقاله, همبستگی, یمن

پولیتیکو: آمریکا فعلاً برنامه‌ای برای خروج از سوریه و عراق ندارد

مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با پولیتیکو مدعی شده‌اند واشنگتن فعلاً برنامه‌ای برای خروج از سوریه و عراق ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه پولیتیکو به نقل از پنج مقام دولت آمریکا گزارش داده هیچ دستور قریب‌الوقوعی از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از عراق یا سوریه در کار نیست. علاوه بر این، پنتاگون ... پولیتیکو: آمریکا فعلاً برنامه‌ای برای خروج از سوریه و عراق ندارد

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه, عراق, گزارش

اتحادیه عرب برای بررسی حمله ایران به‌ اربیل جلسه اضطراری برگزار می‌کند

اتحادیه کشورهای عربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله ایران به اربیل در شمال عراق را ارائه کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، اتحادیه کشورهای عربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت حمله ایران به اربیل در شمال عراق را ارائه کرد. وزارت ‌خارجه عراق در دو بیانیه متوالی مدعی شد: «اتحادیه عرب پیش‌نویس قطعنامه‌ای ... اتحادیه عرب برای بررسی حمله ایران به‌ اربیل جلسه اضطراری برگزار می‌کند

ادامه

اتحادیه عرب, ایران, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق