از دوم بهمنماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زندهیاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال میگذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمانهای جنبش دوم بهمن همچنان زندهاند!
استاد میرشمسالدین ادیب سلطانی درگذشت!
وقتی کتاب «مسئلهی چپ و آینده آن»اش را بهزبان انگلیسی منتشر کرد چندین نسخه از کتاب را بهمن داد و خواست بههرکه میدانم علاقهمند است هدیه کنم. بهگمانم حوالی سال ۷۶ بود که دوستم پرویز بابایی کتابی از تئودور اویزرمان (مترجم «سنجش خرد ناب» از ایمانوئل کانت بهزبان روسی) را ترجمه میکرد با عنوان «مسائل ... استاد میرشمسالدین ادیب سلطانی درگذشت!
بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)
سندیکای کارگران شرکت واحد بیانیه اول ماه مه ۱۴۰۲ را در حالی انتشار میدهد که سه تن از اعضای قدیمی و شناخته شده سندیکا، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، کماکان در زندان هستند و همچنین تعدادی از اعضای حق طلب سندیکا و دیگر فعالینکارگری در روز گذشته توسط نیروهای امنیتی به صورت تلفنی ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)
یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم
برای گذار از دیکتاتوری و تغییر توازن قوا بهزیان ارتجاع و امپریالیسم حضور سازمانیافتهٔ طبقه کارگر و زحمتکشان پراهمیت است! روز جهانی کارگر درحالی فرامیرسد که طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما درگیر مبارزهای جدی برای تأمین حقوق و منافع صنفی – رفاهی و سیاسی خود هستند. این مبارزه در بطن اعتراضهای همگانی علیه دیکتاتوری ... یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم
مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریکاندیشی
مقاومت و پیکار دلیرانه زنان علیه حجاب اجباری ریشه در فرهنگ ملی داشته، در این مقطع زمانی این مبارزهٔ ستایشبرانگیز تداوم پیکار مردمی برضد دیکتاتوری حاکم است. خواست لغو حجاب اجباری یکی از مطالبههای اصلی جنبش مردمی برای نیل به استقلال ملی، تامین آزادی و حقوق دموکراتیک فردی و اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی بهشمار ... مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریکاندیشی
یلدا، زادروز مهر، پیامآور دوستی + ویدئو
باستانشناس ایلامی و مولف کتاب آیین ایرانی شب یلدا گفت: شب یلدا و…نمونههای ارزشمندی از آییننهای ایرانی است که در هر موقعیتی شادابی، نشاط، مهربانی، وحدت وهمدلی، محبت، دلسوزی و… را برای انسانها به ارمغان آورده است.
«حبیبالله محمودیان» در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: عنصرایرانی در طول دوران مختلف تاریخی، با تفکر وتدبر واندیشه ی خود توانسته است در تحولات علمی وفرهنگی جامعه صاحب نقش باشد.
وی گفت: بهرهگیری ایرانیان از علم نجوم ومحاسبات مختلف در رابطه با صور فلکی، آئینها وجشنهای مرتبط با فصول وتغییرات وتحولات در پدیدههای منظم کیهانی با توجه به موقعیت ها وشرایط خاص مکانی، نشانه ی تفکر وتدبر عنصر ایرانی در تحولات علمی و فرهنگی است.
این باستانشناس ایلامی تصریح کرد: اعیاد نوروز باستانی، جشن مهرگان ، جشن وآئینهای کشاورزی، جشن سده، چهارشنبه سوری ، شب یلدا و…نمونه های ارزشمندی از آییننهای ایرانی است که در هر موقعیتی شادابی، نشاط،مهربانی، وحدت وهمدلی، محبت، دلسوزی و… را برای انسان ها به ارمغان آورده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با بیان اینکه یلدا، یکی از آئینهای رایج در میان فرهنگ های ایرانی است که به عنوان جشن و گردهمایی خانوادگی معروف است، تصریح کرد: درگذشته مرسوم بوده که در این شب، خویشاوندان نزدیک، در خانه بزرگ خانواده گرد میآمدند واین آیین را گرامی میداشتند.
مولف کتاب آیین ایرانی شب یلدا تاکید کرد: همه جشنها، آیینها و گردهماییها با هدف نزدیکی افراد جامعه و اتحاد و اتفاق آنان بوده و برپایی جشن ها وعیدها نشان پویایی و شادابی یک جامعه است.
محمودیان گفت: یلدا به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که ریشه سریانی دارد و ایرانیان این نام را برای شب چله به کار میبرند و در فرهنگ های مختلف بلند، تاریک وعمیق ،تولد و زایش و تولد مهر(میترا) معنی شده است.
مولف کتاب آیین ایرانی شب یلدا ادامه داد: در برخی منابع واژهی یلدا (یل=پهلوان ودلیر) و ( دا= در فارسی میانه (پهلوی) معادل روز آمده است. مانند واژه فردا و day برگرفته از فارسی است. میلاد در زبان عربی جشن ظهور میترا یا مهر بوده است. بنابر این، یلــــــدا به زبان عربی تولد و میلاد و به زبان پارسی زایش است. یلدا به زمان بین غروب آفتاب سی ام آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب روز یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته میشود.
استادیار دانشگاه آزاد ایلام ادامه داد: یلدا، در دوره اسلامی به مراسمی اطلاق میشد که در دوران باستان در موعد انقلاب زمستانی برگزار میشد و به نام آذرجشن و شب چله معروف بوده است. بررسی اسناد نشان میدهد، جشن میلاد مسیح ( نوئل ) روز ۲۵ دسامبر تثبیت شده که در اصل، جشن ظهور میترا ( مهر ) بوده است. مسیحیان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد حضرت عیسی قرار دادهاند.
محمودیان تصریح کرد: یلدا اول زمستان و شب آخر پاییز است که درازترین شب سال است و در آن شب یا نزدیک بدان ، آفتاب به برج جدی تحویل میکند. در بیشتر نقاط ایران در این شب آیینهایی برگزار میشود. جشن دیگان «خرم روز» از جمله جشن های ایرانیان باستان است که روز نخست از ماه دی برگزار میشود. ماه دی را در زمان باستان «خور ماه» و روز نخست آن را «خوره روز» مینامیدند. شب یلدا یا شب چله که آنرا جشن دیگان نیز مینامند از جهت اینکه در ماه دی نیز قرار دارد و دی در اوستا به گونه (دت هوش) و در پهلوی به شکل داتار و در فارسی کنونی به صورت « دادار» کاربرد یافته به معنی آفریدگان جهان است.
باوجود مخالفت طالبان، مدارس دخترانه در هرات بازگشایی شد
رئیس شورای منتخب آموزگاران هرات گفت: با تلاش معلمان و خانوادهها و به رغم عدم موافقت طالبان تمام مدارس دخترانه در شهر هرات بازگشایی شده است.
نوشته محمود دولتآبادی برای ایران درّودی
محمود دولتآبادی «ایران درّودی» را فردی خستگیناپذیر، با ایمان و باورمندی تمام میداند و در نوشتاری از آنچه باید از او آموخت مینویسد.
به بهانه تولد آرتور میلر نمایشنامه نویس بزرگ آمریکا
آرتور میلر با نوشتن تعداد زیادی نمایشنامه برای بیشتر از ۶۰ سال نقش برجستهای در ادبیات و سینمای آمریکا داشت.
احمد محمود داستاننویسی واقعگرا
احمد محمود یکی از نویسندگان نامدار ایرانی بود که توانست آثار ادبی بسیاری را در این عرصه خلق کند. یکی از شناختهترین آثار وی رمان همسایهها است که در آن به رنج طبقه کارگر، اختلاف طبقاتی و داستان ملی شدن صنعت نفت میپردازد.