چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

زاخارووا: هدف از مانورهای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه گسترش ناتو است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هدف از رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن، استرالیا و فیلیپین را گسترش ناتو در سایر مناطق جهان دانست. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران در رابطه با مانورهای نظامی مشترک ایالات متحده با ژاپن، استرالیا و فیلیپین گفت: هدف همان چیزی است که ما در ... زاخارووا: هدف از مانورهای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه گسترش ناتو است

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, غرب, فیلیپین, ناتو

چین: استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا و اقیانوسیه را محکوم می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که پکن همچنان بر موضع پیشین خود تأکید دارد و استقرار موشک‌های آمریکایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را محکوم می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که چین همچنان بر موضع خود درباره استقرار موشک‌های آمریکایی در منطقه ... چین: استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا و اقیانوسیه را محکوم می‌کنیم

ادامه

آسیا, آسیا پاسیفیک, آمریکا, اقیانوسیه, امنیتی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

گفتگوی وانگ یی و بلینکن؛ چهار فهرست مطروحه چین برای آمریکا

وزارت خارجه چین شنبه اعلام کرد وانگ یی وزیر امور خارجه چین و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا شنبه در حاشیه اجلاس گروه بیست در جزیره بالی اندونزی، گفت و گویی «اصولی و سازنده» درباره روابط دوجانبه برگزار و درباره مسایل مهم بین‌المللی و منطقه ای مورد علاقه تبادل نظر کردند.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛  وزارت خارجه چین این گفت و گو را «کامل، عمیق، صریح و بلندمدت» و مفید برای افزایش درک متقابل و کاهش سوء تفاهم‌ها و قضاوت های نادرست دو طرف خواند و افزود، این گفت و گو راه تبادلات دو کشور در آینده در سطوح بالاتر را هموار کرده است.

 

طبق اعلامیه فوق، وانگ یی وزیر خارجه چین، روابط چین– آمریکا را همچنان گرفتار در وضعیت نامناسبی ناشی از دولت قبلی آمریکا خواند و گفت، این روابط حتی با چالش‌های روزافزونی رو به روست.

 

وزیر خارجه چین علت این وضعیت را تحریف درک آمریکا از چین و سیاست های چین از مسیر درست خواند و گفت کلید خروج روابط دو کشور از باتلاق کنونی، اجرای توافقات حاصله میان سران دو کشور است.

 

سرپرست دستگاه دیپلماتیک چین با اشاره به این که پکن احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد- برد را پایه توسعه روابط چین و ایالات متحده می داند، گفت: با توجه به این که آمریکا تعهد داده است به دنبال تغییر نظام چین نیست، بنابراین باید به مسیر سیاسی کنونی چین که توسط مردم آن کشور انتخاب شده، احترام بگذارد.

 

او در ادامه گفت: همین طور، آمریکا که متعهد شده به دنبال جنگ سرد جدیدی با چین نیست، باید ذهنیت جنگ سرد و بازی «مجموع صفر» را کنار بگذارد؛ و همچنین همانط طور که قول داده است از جدایی طلبان تایوان حمایت نمی‌کند، نیز باید دست از تحریف «سیاست چین واحد» بردارد.

 

وانگ یی سه بیانیه مشترک موجود بین دو کشور را «حصار حفاظتی» روابط دوجانبه پکن- واشنگتن خواند و گفت: در این راستا، چین در این فرصت چهار فهرست برای آمریکا مطرح می کند که عبارتند از: فهرست اقدامات نادرست آمریکا که باید متوقف شود، فهرست موارد کلیدی که چین نگران آن است، فهرست طرح های قانونی آمریکا مربوط به چین که چین نسبت به آن نگرانی عمده دارد و فهرست هشت حوزه همکاری.

 

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این گفت و گو نیز خط مشی آمریکا در قبال چین را تشریح کرد و گفت که این کشور به دنبال جنگ سرد جدید با چین یا تغییر نظام و یا بازدارندگی چین نیست و حاکمیت حزب کمونیست چین بر کشور را نیز به چالش نمی کشد و از جدایی تایوان از چین نیز حمایت نمی‌کند.

 

دو طرف برسر موضوع تقویت رایزنی‌ها بین دو کشور و ایجاد کارگروه های مشترک چین و آمریکا بر مبنای برابری و سود مشترک به توافق رسیده و با احیای همکاری‌ها در زمینه های فرهنگی و انسانی و تقویت همکاری در مقابله با تغییرات اقلیمی و سلامت عمومی موافقت کردند.

 

آن ها همچنین چشم انداز حسن تعامل بین چین و آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه را مطرح و درباره موضوع اوکراین و وضعیت شبه جزیره کره تبادل نظر کردند.

توافق چین و استرالیا برای هموارسازی روابط دوجانبه

 وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، روز جمعه با پنی وونگ، همتای استرالیایی خود دیدار کرد و هر دو طرف بر سر برداشتن موانع و بازگرداندن روابط دوجانبه به مسیر درست توافق کردند.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, اندونزی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب

توطئه توکیو – واشنگتن برای استقرار موشک‌های میان‌برد در جزایر ژاپن

یک منبع آگاه گفت، نیروهای دفاعی ژاپن و ارتش آمریکا مدت‌هاست از ۲۰۲۱ برای کمک به واشنگتن به منظور استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد در جزایر جنوب‌ غربی ژاپن به منظور دستیابی به “بازدارندگی یکپارچه” علیه چین با تقویت ساخت و ساز “اولین زنجیره جزیره” توطئه کرده‌اند.

ادامه

اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

شرق‌شناس روس؛ معرفی چین به‌عنوان چالش بلندمدت، اشتباه راهبردی غرب است

سرگی لوزیانین، استاد و مدیر انستیتو شرق دور آکادمی علوم روسیه گفت که معرفی چین به عنوان چالش سیستماتیک درازمدت، اشتباه راهبردی غرب است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسیا, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, غرب, ناتو, نیوزلند

جنایات ناتو؛ استرالیا به ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان اعتراف کرد

وزیر دفاع جدید استرالیا کشوری که در چارچوب ناتو وارد افغانستان شده بود، با اعتراف به ارتکاب جنایت جنگی سربازان این کشور در افغانستان وعده داد این پرونده را به صورت جداگانه پیگیری کند .

ادامه

استرالیا, اسیای مرکزی, افغانستان, اقیانوسیه, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر