آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

گزارش واشنگتن‌پست از حضور ۴۰۰۰ آمریکایی در جنگ اوکراین و فرار مزدوران غربی از این کشور

جنگجویان خارجی از آمریکا و دیگر کشورها، از تفاوت‌های فاحشی میان آنچه که انتظار داشتند در جنگ اوکراین ببینند و آنچه واقعا در انتظارشان بود، پرده برداشته و به واشنگتن پست گفتند که با تجهیزات ناکافی و سلاح‌هایی کمتر از حریف وارد میدان نبرد می‌شدند و بسیاری کارشان را رها کرده و باز می‌گشتند.

 

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به حضور نیروهای داوطلب خارجی در جنگ اوکراین نوشت: “داکوتا” یک کهنه‌سرباز از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا که برای جنگ در اوکراین داوطلب شده بود، از لحظاتی می‌گوید که فشار حملات توپخانه‌ای روس‌ها به حدی شدت می‌گرفت که جمله “این عادی‌ است” به یک شوخی در میان یگان او تبدیل می‌شد.

 

اما از نظر او، آنچه عادی دیده نمی‌شد، حس ترسی بود که او حین پنهان شدن و گوش دادن به صدای بالگردهای تهاجمی روسیه که داشتند رد موضع جدید تیم تانک‌های آنها را می‌زدند، داشت. داکوتا گفت: آن لحظه، حقیقتا مغشوش‌ترین و بی‌قرارترین لحظه‌ای بود که داشتم.

 

او که بعد از هفت هفته جنگ در خارج به خانه‌اش در اوهایو بازگشته، جزو “لژیون داوطلبان غربی” است که علیه روسیه سلاح به دست گرفتند. داکوتا هم مانند سایرین نخواست که هویت کاملش فاش شود چون نگران امنیت جان خود و نزدیکانش است.

 

جنگجویان خارجی از ایالات متحده و نقاط دیگر در گفت‌وگو با واشنگتن پست، از تفاوت‌های فاحشی میان آنچه که انتظار داشتند در جنگ ببینند و آنچه واقعا در جنگ اوکراین تجربه کردند، گفتند. آن‌ها می‌گویند که با تجهیزات ناکافی و سلاح‌هایی کمتر از حریف وارد نبرد می‌شدند، هیجان گهگاهی از انفجار ادوات نظامی روس‌ها داشتند و نمی‌دانستند که آیا باید دوباره به اوکراین بازگردند یا خیر. برخی قصد انجام این کار را دارند. دیگران کشته شدن دوستانشان را دیدند و به این نتیجه رسیدند که دیگر بس است.

 

از نگاه بسیاری، لحظه سرنوشت‌ساز به اواخر آوریل باز می‌گردد که جوانی ۲۲ ساله به نام “ویلی جوزف کنسل” که او هم کهنه‌سرباز دیگری از میان تفنگداران آمریکایی بود، در نبردی در منطقه میکولائیف واقع در شمال غربی اوکراین کشته شد. آن منطقه شاهد خشونت‌ها و درگیری‌های جدی بود و فرماندهان روس به دنبال توسعه دستاوردهای ارضی بودند. نحو کشته شدن ویلی جوزف کنسل مشخص نیست و جسد او هم پیدا نشد. تلاش برای گفت‌وگو با خانواده او هم به جایی نرسید.

 

هیچ نیروی نظامی شناخته‌ شده‌ای از ارتش آمریکا در اوکراین وجود ندارد و دولت بایدن تلاش کرده است تا شهروندان آمریکایی را از پیوستن مستقل به جنگ منصرف کند، گرچه انجام این کار خلاف قانون نیست.

 

مقامات آمریکایی گفته‌اند که میدان نبرد پیچیده و خطرناک است و آمریکایی‌هایی که مایل به کمک به اوکراین هستند باید از راه‌های دیگری این کار را انجام دهند. و در حالی که تعداد دقیق داوطلبان آمریکایی در جنگ اوکراین مشخص نیست، تخمین زده می‌شود که ۴۰۰۰ تن پس از آغاز حمله در اواخر فوریه ابراز تمایل کردند. بسیاری پس از آن که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شخصاً از داوطلبان خارجی درخواست کرد که به آنجا سفر کنند و بجنگند، وارد میادین شدند.

 

به ویژه کهنه‌سربازان نظامی که دلخوش به آموزش‌های رزمی خود و اشتیاق به استفاده از مهارت‌هایشان در جنگی بودند که از نگاه برخی مبارزه خیر علیه شر است، وارد گود شدند. اما این درگیری همچنین نظر داوطلبان نظامی غربی که قبلا در مناطق جنگی مستقر نشده بودند یا صرفا تجربیاتی در عرصه شورش‌های نامتقارن و نه این نوع جنگ داشتند، جلب کرد.

 

“دین میلر” از نظامیان سابق آمریکایی که خودش به لهستان رفت تا “نقشی آرام‌تر اما مهم‌تر” برای جنگ اوکراین ایفا کند، به کهنه‌سربازان رفتن به اوکراین را توصیه نمی‌کند.

 

در میان تفنگداران آمریکایی، “داکوتا” چهار سال با موشک‌های ضد تانک کار کرده بود و گرچه جنگی را از نزدیک ندید اما به عنوان پیمانکار در افغانستان مستقر شده بود. در همین حال هزاران سلاح ضد تانک جاولین راهی اوکراین و به دست ارتش آن رسید.

 

او گفت: اوایل مارس بود. تسلیحات ضد تانک و موشک‌های جاولین رسیده بود اما از آتشبار برای واحد شلیک خبری نبود. بدون منبع شلیک، این تجهیزات غیر قابل استفاده می‌شد. با به پایان رسیدن دومین شب حضورم، هشت تن از ۲۰ نیروی داوطلب در یگان من پست‌هایشان را رها کردند؛ یکی تظاهر به جراحت می‌کرد و دیگری سلاحش را می‌شکست. حدود یک هفته بعد، احساس تهوع داشتم و مشخص شد که به علت نزدیکی به محل شلیک، دچار آسیب مغزی شدم. اواخر آوریل راهی خانه‌ام شدم و از آن زمان تحت درمانم.

 

دیگر جنگجویان خارجی هم از ناامیدی‌های متفاوتی صحبت کردند. “پاسکال” که سابقا جزو ارتش آلمان بود، می‌گوید که مشکلات در استقرار اول آنها ظهور کرد. تیم آنها نگران بود که نیروهای روسیه ردشان را زده باشد اما آنها آتشبارهای اضافه نداشتند و مجبور بودند به تلفن‌های غیر امن و واتس‌اپ برای ارتباط متکی باشند. اندکی بعد برنامه‌های آنها تغییر کرد؛ واحد توپخانه‌ای روسیه آنها را هدف گرفت. این آخرین ماموریت پاسکال شد. او بعد به لهستان رفت.

آمریکا به دنبال حفظ استیلای خود در منطقه هند و اقیانوس آرام است

کارشناس مسائل منطقه اقیانوسیه تاکید آمریکا در تلاش برای به سیطره در آوردن مناطقی است که از جانب چین در آنجا احساس خطر می‌کند.  

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا, هندوستان

مسکو هشدار داد؛ درصورت حمله به‌ شهرهای روسیه، کشورهای کمک‌کننده تسلیحاتی اوکراین را هدف قرار می‌دهیم

روسیه هشدار می‌دهد که اگر یکی از شهرهایش با سلاح‌های کمک شده غرب به اوکراین هدف قرار گیرد، این کشور، اقدام به حمله به شهرهایی می‌کند که در آن تصمیم کمک تسلیحاتی به اوکراین گرفته شده است.

ادامه

اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

نخست‌وزیر سابق ژاپن: سیاست‌های زلنسکی دلیل جنگ اوکراین بود

«شینزو آبه» نخست وزیر پیشین ژاپن تصمیم رئیس جمهوری اوکراین در پیوستن به ناتو و امتناع از حل مناقشه «دونباس» را دلیل آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین برشمرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, شرق اروپا, ناتو

چین: آمریکا به عامل اصلی بی‌ثبات کردن نظم جهانی تبدیل شده/ روابط‌مان به یک دوراهی رسیده

وزیر امور خارجه چین گفت: پکن اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد چین را نشانه انحراف جدی در روابط دو کشور از مسیر عادی می‌داند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا