وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور کنترل مناطق دیگری از دونتسک را به دست گرفتند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از آزادسازی بخش‌هایی از جمهوری دونتسک خبر داد. وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد کهیگان‌های نظامی این کشور شهرک بوگدانوفکا در جمهوری دونتسک ... یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

عصبانیت اروپایی‌ها از اصرار آمریکا بر مصادره دارایی‌های روسیه

اتحادیه اروپا از اصرار ایالات متحده بر مصادره دارایی‌های روسیه خشمگین است. به گزارش واشنگتن پست (WP)، مقامات کشور‌های اروپایی نمی‌خواهند دارایی‌های مسدود شده فدراسیون روسیه را مصادره کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ به گفته این منابع، اروپایی‌ها بیم آن دارند که توقیف دارایی‌ها نه تنها قوانین بین‌المللی را نقض کند، بلکه اعتماد سرمایه گذاران ... عصبانیت اروپایی‌ها از اصرار آمریکا بر مصادره دارایی‌های روسیه

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش جانبدارانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زاپوریژیا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار توقف فوری حملات به اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین شد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از آرتی، تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا  خواستار توقف همه فعالیت‌های نظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شده و تاکید کرد که گلوله باران در این منطقه باید متوقف شود.

 

آژانس در مورد وضعیت اوکراین از نام بردن مقصرانی که تاسیسات تحت کنترل روسیه را هدف قرار داده بودند، خودداری کرده است.

 

در گزارش آژانس انرژی اتمی آمده است: «هر گونه فعالیت نظامی – مانند گلوله باران – در داخل یا در مجاورت یک تأسیسات هسته ای، پتانسیل ایجاد پیامدهای رادیولوژیکی غیرقابل قبول را دارد». «هفت ستون» ایمنی هسته ای  در سایت به خطر افتاده است.»

 

آژانس توصیه می‌کند که برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به نیروگاه و تأسیسات، برای ایمنی کارکنان و حفظ یکپارچگی فیزیکی برای حمایت از عملیات ایمن،  گلوله‌باران سایت و در مجاورت آن باید فوراً متوقف شود.

 

این آژانس پیشنهاد ایجاد یک منطقه ایمنی و امنیتی در اطراف نیروگاه را برای جلوگیری از حوادث اضطراری، که ممکن است ناشی از فعالیت‌های نظامی باشد، داده و گفته است که این امر مستلزم “توافق همه طرف‌های مربوطه برای ایجاد یک منطقه حفاظتی امن و امنیت هسته ای در اطراف زاپروژیا است.

 

بر اساس برآورد این آژانس، سه نیروگاه هسته‌ای دیگر اوکراین در اوکراین، که نیروگاه‌های روونسکایا، خملنیتسکایا و ان‌پی‌سی اوکراین به کار خود در حالت استاندارد ادامه می‌دهند.

 

آژانس آمادگی خود را برای شروع فوری رایزنی در این زمینه اعلام کرد زیرا چنین اقدامی به جلوگیری از یک حادثه هسته ای که احتمالاً با اقدامات نظامی تحریک می شود کمک می کند.

 

آژانس همچنین توصیه کرد که لازم است یک منبع تغذیه ذخیره برای نیروگاه زاپوریژیا که برای عملکرد سیستم های خنک کننده آن و همچنین سایر ایستگاه ها لازم است، مجدداً ایجاد شود.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه می‌کند که یک محیط کاری مناسب، از جمله حمایت از خانواده، برای کارکنان عملیاتی باید دوباره ایجاد شود.

 

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در سازمان ملل ضمن ارائه گزارش آژانس گفت: «نخستین ستون ایمنی مهمی که در هر تأسیسات هسته‌ای وجود دارد، نقض نکردن تمامیت فیزیکی آن است. و متأسفانه… این اتفاق افتاده است. این اتفاق افتاده است و این اتفاق می افتد. حمله فیزیکی، آگاهانه یا ناخواسته – ضربه‌هایی که این مرکز دریافت کرده است و من شخصا می‌توانستم به سادگی همراه کارشناسانم ببینم و ارزیابی کنم – غیرقابل قبول است.  گروسی افزود: ما با آتش بازی می‌کنیم و ممکن است اتفاق فاجعه باری رخ دهد.

 

گروسی گفت: «تیم ما از نزدیک گلوله باران را در مجاورت نیروگاه، به ویژه در ۳ سپتامبر شاهد بود. علاوه بر این، تیم آسیب‌هایی را در مکان‌های مختلف ناشی از رویدادهای گزارش‌شده مشاهده کرد که برخی از آسیب‌ها در نزدیکی ساختمان‌های راکتور بود. زاپروژیا مکرراً شاهد آسیب‌های ناشی از گلوله باران بوده است که به خطوط برق نیروگاه که آن را به شبکه برق اوکراین متصل می‌کند آسیب زده و همچنین یکپارچگی ساختاری آن را تضعیف کرده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت که به کارکنان اجازه دسترسی نامحدود به برخی از بخش‌های نیروگاه داده نمی‌شود و باید از نیروهای روسیه برای رسیدن به حوضچه‌های خنک‌کننده که سوخت مصرف‌شده در آن نگهداری می‌شود، مجوز بگیرند. گروسی ابراز نگرانی کرد که این امر می‌تواند واکنش کارکنان را در مواقع اضطراری مختل کند.

 

گروسی گفت: «ما می‌توانیم روی یک مکانیسم حفاظتی بسیار ساده اما فوق‌العاده ضروری برای جلوگیری از اتفاقاتی که اکنون در حال صحبت هستیم، یعنی گلوله باران یک نیروگاه هسته‌ای، توافق کنیم.» بیایید از این فرصت بسیار اساسی برای صلح، امنیت و حفاظت از مردم اوکراین و فراتر از آن استفاده کنیم.»

 

به نظر می‌رسد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشارهای غرب از نام بردن اوکراین به عنوان انجام دهنده حملات به اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه است، خودداری کرده است.

اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف بهای انرژی روسیه

پیشنهاد روز چهارشنبه اتحادیه اروپا برای تعیین سقف بهای گاز روسیه، افزون بر واکنش شدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و احتمال جیره بندی سوخت در برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان در زمستان پیش رو، در میان اعضای این نهاد نیز شکاف ایجاد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایران, تحریم, جنگ سرد, حقوق بشر, خاورمیانه, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, غرب, لوگانسک

سیاست دوگانه غرب؛ واردات آلومینیوم آمریکا و اتحادیه اروپا از روسیه افزایش یافت

آمریکا و اتحادیه اروپا به رغم حمایت گسترده دیپلماتیک و نظامی از اوکراین و تحریم ها علیه مسکو واردات آلومینیوم و نیکل روسیه را ، افزایش داده‌اند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, جهان, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, لوگانسک

روسیه: آمریکا مسبب بحران گازی اروپاست

وزارت خارجه روسیه، آمریکا که سران اروپایی را به سمت قطع همکاری اقتصادی و انرژی با مسکو کشانده است را مسبب بحران تامین گاز اروپا خواند.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه