گزارشی از بیست و سومین نشست حزب‌های کارگری و کمونیستی جهان

بیست و سومین نشست سالانهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری جهان در روزهای ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ مهر ۱۴۰۲ به میزبانی حزب کمونیست ترکیه در ازمیر (ترکیه) برگزار شد.

موضوع‌های اصلی نشست چنین بود: «نبردهای سیاسی و ایدئولوژیک برای مقابله با سرمایه‌داران و امپریالیست‌ها، وظایف کمونیست‌ها در ارتقای آگاهی و بسیج طبقهٔ کارگر، جوانان، زنان، و روشنفکران در مبارزه با استثمار، سرکوب، دروغ‌های امپریالیستی، و تجدیدنظرطلبی (رویزیونیسم) تاریخی، تلاش در راه تحقق حقوق اجتماعی و دموکراتیک کارگران و ملت‌ها، مبارزه با نظامیگری و جنگ، تلاش در راه دستیابی به صلح و سوسیالیسم». در این نشست، ۱۲۱ نماینده از ۶۸ حزب از ۵۴ کشور جهان حضور داشتند و ۷ حزب نیز، که به‌دلایلی نتوانسته بودند در این نشست شرکت کنند، پیام‌هایی به نشست فرستادند.

پنجشنبه ۲۷ مهر، روز پیش از آغاز نشست رسمی سالانه حزب‌ها، جلسهٔ کارگروه مسئول تدارک این نشست‌ها برگزار و دربارهٔ این موضوع‌ها گفت‌وگو و تصمیم‌گیری شد:

¨ دستور کار نهایی بیست و سومین نشست حزب‌ها

¨ تصویب نهایی طرح سند “برنامهٔ کار مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری جهان”

¨ تصویب پیشنهاد بیانیهٔ مشترک به نشست و تنظیم پیش‌نویس آن در ارتباط با تحولات خونین دو هفتهٔ آخر مهر در اسرائیل و نوار غزه

¨ پیشرفت کار پروندهٔ چند حزب که تقاضای عضویت و شرکت در این نشست‌ها داده‌اند

¨ تعیین حزب میزبان بیست و چهارمین نشست در پاییز سال آینده، و

¨ پیشنهادهایی دربارهٔ چگونگی بهینه کردن کار نشست‌ها

هیئت نمایندگی کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران فعالانه کارگروه تدارک نشست‌ها و در بیست و سومین نشست حزب‌ها شرکت داشت. طی سه روز برگزاری نشست اصلی، رفقای ما دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه‌ای با نمایندگان بیش از ده حزب جهان در ارتباط با تحول‌های بین‌المللی داشتند. در جریان برگزاری نشست اصلی، نمایندگان حزب ما از سه بیانیهٔ همبستگی با کمونیست‌ها و با مبارزات مردم و زحمتکشان کشورهای کوبا، سودان، و ونزوئلا حمایت و آنها را امضا کردند. ترجمهٔ فارسی این بیانیه‌ها در شماره‌های آتی «نامهٔ مردم» منتشر خواهد شد.

بیست و سومین نشست سالانهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری با سخنرانی رفیق کمال اوکویان، دبیرکل حزب کمونیست ترکیه، آغاز شد. سخنرانی رفیق اوکویان و جوّ عمومی نشست طبیعتاً متأثر از رخدادهای خونینی بود که از روز ۱۵ مهر تا کنون ادامه دارد؛ رخدادهایی که با حملهٔ غیرمترقبهٔ حماس به مناطقی در درون مرزهای اسرائیل با نوار غزه آغاز شد و با انتقام‌جویی سبعانهٔ ارتش اسرائیل و بمباران بی‌وقفه مناطق مسکونی شهر غزه و دیگر نواحی نوار غزه در هفته‌های اخیر ادامه یافت. دبیرکل حزب برادر، که ادارهٔ بخش عمدهٔ این نشست سه روزه را نیز به عهده داشت، در سخنرانی مفصلی که ایراد کرد، دربارهٔ برنامه‌های مبارزاتی حزب در مخالفت با دولت اردوغان، از جمله تلاش برای پی‌ریزی و پیگیری مبارزه‌ای همه‌جانبه در مسیر برقراری جمهوری سوسیالیستی، توضیح‌هایی داد. خلاصه‌ای از این سخنرانی در شماره‌های بعدی «نامهٔ مردم» منتشر خواهد شد.

پس از آن، رفیق اوکویان از رفیق امیلیو لوزادا، مسئول شعبهٔ روابط بین‌المللی حزب کمونیست و عضو پارلمان کوبا، دعوت کرد که برای حاضران صحبت کند. با توجه به اهمیت این نشست و موفقیت آن، رفیق لوزادا تصمیم گرفته بود به ازمیر سفر و در این نشست شرکت کند. متن سخنرانی رفیق لوزادا در بخش افتتاحیهٔ نشست اخیر حزب‌های برادر در شماره‌های بعدی «نامهٔ مردم» منتشر خواهد شد.

یکی از دستاوردهای مهم نشست اخیر مبادلهٔ تجربیات ارزنده‌ در خصوص مبارزات حزب‌های کمونیست و کارگری و جنبش‌های کارگری و مردمی بود. در شرایطی که تضادهای طبقاتی در جهان عمیق‌تر می شود، نظام سرمایه‌داری جهانی چیزی جز بی‌عدالتی، فقر، بیکاری، جنگ، درگیری، و آوارگی برای جامعهٔ بشری ندارد، رقابت‌ها و تضادهای درون نظام امپریالیستی همچنان رو به افزایش است، و یورش‌های قدرت‌های امپریالیستی تا حدّ تهدید به جنگ جهان‌گیر افزایش یافته است و مقابلهٔ جدّی با آن را می‌طلبد، تبادل‌نظر حزب‌های برادر ارزش و اهمیتی دوچندان می‌یابد.

در این تبادل‌نظرها، ارزیابی‌هایی در مورد تحولات سیاسی و نظامی و اقتصادی اخیر در جهان صورت گرفت. از جمله، به نقش ویرانگر سازمان ناتو توجه و گسترش قلمرو آن به کشورهای جدید قاطعانه محکوم شد. همچنین، و به‌ویژه، بر اهمیت تحولات فلسطین در صحنهٔ رخدادهای بین‌المللی تأکید و بر سر ضرورت توقف فوری تجاوزهای نظامی اسرائیل و محاصرهٔ نوار غزه و کرانهٔ باختری توافق شد.

حاضران در این نشست همبستگی کامل با مردم فلسطین را اعلام و تهاجم وحشیانهٔ نظامی، محاصرهٔ غیرانسانی، و نسل‌کشی ددمنشانهٔ اسرائیل در نوار غزه را محکوم کردند. به‌علاوه، حمایت‌های آمریکا، بریتانیا، ناتو، و اتحادیهٔ اروپا از تهاجم اسرائیل محکوم شد. رفقا بر ضرورت پایان دادن به اشغالگری اسرائیل، ایجاد کشور مستقل فلسطین بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی آن، توقف شهرک‌سازی و برچیدن شهرک‌های غیرقانونی در سرزمین‌های فلسطینی، آزادی هزاران زندانی سیاسی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل، و بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن تأکید کردند. همچنین، ضمن ابراز همبستگی انترناسیونالیستی با مردم فلسطین، بر اهمیت تقویت مبارزه در همهٔ کشورها برای متوقف کردن قتل‌عام در نوار غزه و پایان دادن به اشغال فلسطین از سوی اسرائیل تأکید شد.

موضوع جنگ در اوکراین و جنبه‌های گوناگون آن مورد توجه بسیاری از شرکت‌کنندگان بود و در سخنرانی‌ها نیز انعکاس یافت. در مورد منشأ و ماهیت جنگ دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت، ولی اختلاف‌نظرها اساسی نبود. همهٔ رفقا به‌ویژه بر این واقعیت تأکید داشتند که مبارزه با ناتو باید تشدید شود. شرکت‌کنندگان در نشست بر این امر تأکید داشتند که در اوضاع کنونی، حزب‌های کمونیست و کارگری به‌طور کلی وظیفهٔ سازمان‌دهی و رهبری مبارزات زحمتکشان و آگاهی‌رسانی دربارهٔ ضرورت برقراری سوسیالیسم در مقابل بربریت سرمایه‌داری را بر عهده دارند. همچنین، تأکید شد که تقویت همبستگی انترناسیونالیستی میان حزب‌های کمونیست، نهادها و ساختارهای کارگری با بینش طبقاتی، جنبش‌های کشاورزان و دهقانان تهی‌دست، و همهٔ جنبش‌های مردمی ضروری است.

بیست و سومین نشست حزب‌های کمونیست و کارگری بر ضرورت تقویت همبستگی با حزب کمونیست کوبا و کشور و مردم کوبا، که استقلال، برابری، و حقوق بنیادی کارگری و اجتماعی‌شان را به دست آورده‌اند، تأکید کرد. همچنین، با تلاش کوبایی‌ها در دفاع از سوسیالیسم و دستاوردهای انقلاب ابراز همبستگی شد، محاصرهٔ جنایتکارانهٔ آمریکا علیه کوبا بار دیگر محکوم شد، و بر درخواست برای پایان دادن به این محاصرهٔ ضدّانسانی تأکید شد. در همین ارتباط، بیانیهٔ همبستگی ارزشمندی با امضای ۶۱ حزب شرکت‌کننده در نشست، از جمله حزب تودهٔ ایران، تصویب و منتشر شد.

در گفت‌وگوها و تبادل‌نظرهای بیست و سومین نشست حزب‌های کمونیست و کارگری به این موضوع توجه خاص شد که ضدّکمونیسم نه‌تنها در عملیات نظامی امپریالیسم، بلکه در مداخلات مستقیم یا غیرمستقیم و پنهان علیه فعالیت حزب‌های کمونیست و کارگری در سراسر جهان آشکار می‌شود و حق طبیعی طبقهٔ کارگر برای سازمان‌دهی را به خطر می‌اندازد.

همچنین، حزب‌های کمونیست شرکت‌کننده مطرح کردند که سلطهٔ انحصاری سرمایه بر وسایل ارتباطی موجب تسلط بر کانال‌های اطلاعاتی و سازمان‌دهی طبقهٔ کارگر می‌شود و به بورژوازی این توانایی را می‌دهد که کانال‌های اطلاع‌رسانی ضرور برای همه نیروهای انقلابی را مسدود کند. اطلاعات ناقص، جانبدارانه، یا نادرستی که امپریالیسم تولید و پخش می‌کند با هدف تحریف واقعیت به سود خودش است. بنابراین، در مقابل، بر ضرورت تقویت اطلاع‌رسانی و مبارزهٔ ایدئولوژیک و سیاسی نیروهای چپ و مترقی با رسانه‌های بورژوایی و دروغ‌های امپریالیستی تأکید شد.

بیست و سومین نشست حزب‌های کمونیست و کارگری همبستگی‌اش را با مبارزات کارگران جهان در راه دستیابی به حقوق اجتماعی و سیاسی و صنفی اعلام کرد. در برنامهٔ عمل مشترک مبارزهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری که در این نشست تصویب شد تصریح شده است که حزب‌های شرکت‌کننده، پس از پایان نشست و پیش از فرا رسیدن سال ۲۰۲۴، برای عمل مشترک و همگرا در چهارچوب برنامه‌های کلی مصوب این نشست بی‌درنگ اقدام کنند و پیکار مشترک را در هر پنج قارهٔ جهان توسعه دهند.

هیئت نمایندگی حزب ما عصر روز یکشنبه ۳۰ مهر، پیش از عزیمت از ترکیه، به دعوت رهبری حزب کمونیست ترکیه در گردهمایی وسیع هزاران عضو حزب برادر در ازمیر شرکت کرد. در این گردهمایی، تاریخ مبارزهٔ کمونیست‌های ترکیه در یک قرن اخیر از طریق برنامه‌های زندهٔ شعرخوانی، پخش فیلم‌های مستند تاریخی، سرودخوانی، و اجرای نمایشنامه و قطعات نمایشی هنرمندانه به نمایش گذاشته شد.

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۱۹۴، ۱۵ آبان ۱۴۰۲

«دموکراسی مردمی همه‌جانبه» در چین چیست؟

اخراج اخیر دو نمایندهٔ آمریکایی آفریقایی‌تبار از مجلس قانون‌گذاری ایالت تِنِسی [در آمریکا] تازه‌ترین نمونه از روندی است که به نظر می‌رسد رشته‌ای از حمله‌های مداوم و بی‌وقفه به دموکراسی در آمریکا باشد. تاکتیک‌های بی‌پایان مانع‌تراشی برای رأی‌دهندگان در انتخابات، مانند پاکسازی نژادپرستانهٔ فهرست رأی‌دهندگان، ممنوعیت رأی‌گیری پُستی، موانع محدودکننده در پذیرش برگهٔ شناسایی رأی‌دهندگان، ... «دموکراسی مردمی همه‌جانبه» در چین چیست؟

ادامه

آمریکا, انگلستان, جهان, چین, دیدگاه, شرق آسیا, صلح, کارگری, مقاله

گفت‌وگو با شهردار کمونیست شهر «درسیم» ترکیه

فاتح مهمت ماچ اوغلو از سوی حزب کمونیست ترکیه در سال ۲۰۱۹ / ۱۳۹۸ به‌مقام شهردار شهر “درسیم” انتخاب شد. شهر “درسیم”- مرکز تاریخی مقاومت در برابر دولت مرکزی در آنکارا- با ۷۰ هزار نفر جمعیت در منطقه‌ای کوهستانی در شرق ترکیه واقع است. او پیش از این شهردار ناحیهٔ کوچک‌تر “اواچیک” بود، منطقه‌ای که ... گفت‌وگو با شهردار کمونیست شهر «درسیم» ترکیه

ادامه

استثمار, امپریالیسم, امریکا, تحلیل, ترکیه, جهان, دیدگاه, روسیه, زنان, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, کارگری, ونزوئلا