پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

رئیس‌جمهور لهستان: از منظر تاریخی، کریمه متعلق به روسیه است

رئیس‌جمهور لهستان با ابراز تردید از اینکه اوکراین بتواند شبه‌جزیره کریمه را از روسیه بگیرد، گفت: شبه‌جزیره کریمه از نظر تاریخی در اکثر دوران‌ها بخشی از روسیه بوده است. به گزارش ایسنا، آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان در پاسخ به اینکه آیا باور دارد اوکراین می‌تواند کریمه را از روسیه بگیرد، طرحی که بارها توسط کی‌یف ... رئیس‌جمهور لهستان: از منظر تاریخی، کریمه متعلق به روسیه است

ادامه

اتحادیه اروپا, اوکراین, تاریخ, جهان, روسیه, شرق اروپا, لهستان

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

لوموند دیپلماتیک: غزه اولین میدان جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل است

تحلیلگر نشریه فرانسوی لوموند دیپلماتیک جنگ اخیر علیه نوار غزه را به عنوان نخستین جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل توصیف کرد. به گزارش ایسنا، این مجله فرانسوی در تحلیلی به قلم گیلبرت آچکار با اشاره به اینکه در جنگ اخیر اسرائیل بعد از حمله هفتم اکتبر طوفان الاقصی علیه نوار غزه برای نخستین بار واشنگتن ... لوموند دیپلماتیک: غزه اولین میدان جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل است

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اردن, اسراییل, تاریخ, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان آزادی‌یخش فلسطین, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, لبنان, مصر

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

کودتای سوم اسفند به روایت ملک‌الشعرای بهار

امروزه دیگر نقش انگلیس در کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ موضوعی قطعی است و همه بر صحت آن باور دارند و حتی خود انگلیسی‌ها نیز به آن معترفند.

 

به گزارش ایسنا، پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» در ادامه نوشت: پسر ژنرال آیرونساید – مبتکر کودتا -‌ در ضمن‌ شرح‌ خاطرات‌ پدرش‌ می‌نویسد: «پدرم‌ بعد از بازسازی‌ روحیه ‌نیروهای‌ انگلیسی‌ و ثبات‌بخشیدن‌ به‌ وضعیت‌ آنها در قزوین‌، متوجه‌ بازسازی‌ قزاق‌های‌ ایرانی شد. داستان‌ انتخاب‌ رضاخان‌ به‌ فرماندهی‌ نیروهای‌ قزاق از جانب‌ او را همه‌ می‌دانند و گرچه‌ در آن‌ هنگام‌ نمی‌دانست‌ که‌ او روزی‌ شاه‌ ایران‌ خواهد شد اما آشکارا راه‌ را برای‌ او هموار نمود … پدرم‌ در خاطراتش‌ می‌نویسد: فکر می‌کنم‌ همه‌ مرا معمار آن‌ کودتا (۱۲۹۹ش‌) تصور می‌کنند. راستش‌ را بخواهید خودم‌ هم‌ همین‌طور فکر می‌کنم».

 

آیرونساید در ضمن‌ خاطرات‌ ۱۴ فوریه‌ خود می‌نویسد: «من‌ دستورات‌ مربوط‌ به‌ خروج‌ نیروها را به‌ اسمایس‌ و رضا داده‌ام‌. باید به‌ ایشان‌ تا اندازه‌ای‌ آزادی‌ عمل‌ بدهم‌. باید وزیرمختار را ببینم‌ و مطالب‌ را با او در میان‌ بگذارم‌. برای‌ ما کودتا از هر چیز دیگر مناسب‌تر است.‌»

 

ملک‌الشعرای بهار که خود از شاهدان آن رویداد تاریخی بود، در جلد نخست «تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران» بخشی از مشاهدات خود را به رشته تحریر درآورده است. شاید یکی از نکات جالب کودتا، اطلاع روزنامه‌ها و مطبوعات و برخی بزرگان دولتی از حرکت قوای قزاق به سمت تهران بود؛ نکته عجیب اینکه بسیاری گمان می‌کردند این لشگر مجهز، برای دیدار با خانواده خود عازم پایتخت هستند!

 

بهار می‌نویسد: «نزدیک غروب یکشنبه ۱۱ ج ۲ [جمادی‌الثانی] و ۲ اسفند، مخبر روزنامه ایران برای کسب خبر رفته، ساعت ۹ شب بازآمد و خبر آورد که رضاخان میرپنجه مقیم قزوین با دو هزار نفر قزاق برای آمدن به تهران و رفتن سر خانه و زندگی خود می‌آیند و خطری در بین نیست و این خبر در شماره فردای روزنامه ایران منتشر گردید.»

 

بهار ذیل روایت خود از کودتای سوم اسفند، از پیشنهاد رضاخان به آیت‌الله سیدحسن مدرس پرده برمی‌دارد و می‌نویسد: «مرحوم مدرس به خود من‌ بعدها گفت: در آن اوقات، رضاخان نزد من آمد و گفت من چندی پیش با وثوق‌الدوله هم صحبت کردم و او به من توجهی نکرد؛ حاضرم با شما کار کنم و همدست شویم و به این اوضاع خراب خاتمه دهیم. چه می‌ترسم ایران بلشویک شود!»

 

ملک‌الشعراء درباره اعزام قزاق‌ها با سرکردگی رضاخان از قزوین به تهران ادامه می‌دهد: «[قرار شد] اگر سؤال شد به کجا می‌آیید؟ بگویند: برای رفتن به خانه‌ها و دیدن زن و بچه می‌رویم و اگر لازم باشد باز برمی‌گردیم و علاوه بگویند مدتی است مواجب به ما نداده‌اند و مواجب می‌خواهیم.»

 

ملک‌الشعرا درباره تجهیز و حمایت مالی انگلیس از قوای قزاق نیز می‌نویسد: «قزاق که در قزوین لباس در بر نداشت، با لباس نو و کفش و ساز و برگ حسابی حرکت کرد. بین راه پولی هم بین آنها قسمت شد.»

 

نکته دیگری که در روایت بهار از کودتای سوم اسفند جالب توجه است، عدم ایستادگی قوای دولتی در برابر قوای قزاق بود. به گفته بهار، دیگر قوای امنیتی از پیش توجیه شده بودند که با قزاق‌ها همکاری کنند: «با روسای ژاندارم قبلاً صحبت کرده بودند که هنگام ورود قوای پایتخت، دست در نیاورند و با قزاق‌ها برادروار برخورد کنند.»

 

او از توطئه پنهان دیگری نیز پرده برمی‌دارد: «دولت، ۶۰۰ نفر ژاندارم که حاضر [در] مرکز بودند برای ممانعت قزاق به خارج شهر و حدود باغ شاه گسیل داشت.» اما جالب اینکه «به آنها تفنگ بی‌فشنگ داده شده بود!»

 

به اعتقاد بهار، قوای دولتی توجیه شده بودند که با کودتاچیان همکاری کنند: «ورنه ژاندارم بدون شک با تکیه به شهر می‌توانست قوای خسته قزاق را در ساعت متفرق کند، خاصه که بریگاد مرکزی نیز پشتیبان آنان قرار می‌گرفت.»

 

ملک‌الشعراء درباره تسخیر تهران توسط قزاق‌ها می‌نویسد: «قزاق وارد شهر شد. ژاندارم دست در نیاورد. بریگاد مرکزی به اتفاق قزاق وارد شهر شدند. نزدیک سحر یک تیر توپ از میدان مشق شلیک کردند و به یکی از اتاق‌های تأمینات خورد و قزاق به اتفاق جمعی از بریگاد مرکزی که با قزاق‌ها هم‌داستان شده بودند به نظمیه ریختند و شلیک با تفنگ در اداره نظمیه و کلانتری‌ها آغاز شد و مدتی دوام داشت. نظمیه تسلیم شد. محبوسین نظمیه به گمان اینکه بلشویک به شهر ریخته است، از محبس بیرون ریختند و فریاد زدند: «زنده‌باد بلشویک» و یکی از آنها به تیر قزاق کشته شد. ذخیره نظمیه و امانات غارت شد. یک محبوس فراری و یک پاسبان در مرکز شهربانی کشته شدند. دو پاسبان هم در کلانتری‌ها به قتل رسیدند و هفت تن مجروح شدند که آنها هم به تدریج مردند. احمد شهریور می‌گوید: این هنگامه و شلیک توپ، مردم را بیمناک ساخت و زنان سقط جنین کردند و به قول خود آنها، روی خون افتادند … اینچنین بود طرح یک دسیسه سیاسی بزرگ و پایتخت با قوایی که در او بود این‌طور به تصرف جماعتی که خود را فروخته بودند درآمد.»

منبع: تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران، جلد اول (انقراض قاجاریه)، تألیف ملک‌الشعراء بهار، ص ۶۰ تا ۶۹

“آرشیو امنیت ملی ایالات متحده آمریکا”؛ هدف تحریم‌های کوبا ایجاد گرسنگی و استیصال مردم

شش دهه پس از فرمان امضا شده توسط جان اف. کندی برای تحریم کوبا، “آرشیو امنیت ملی ایالات متحده آمریکا” ده‌ها سند از طبقه‌بندی خارج شده را منتشر کرد که نشان می‌دهد تحریم‌ها با انگیزه تحریک “گرسنگی، ناامیدی و سرنگونی دولت” فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا آغاز شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تاریخ, تحریم, جهان, کوبا, گزارش

یلدا، زادروز مهر، پیام‌آور دوستی + ویدئو

باستان‌شناس ایلامی و مولف کتاب آیین ایرانی شب یلدا گفت: شب یلدا و…نمونه‌های ارزشمندی از آیینن‌های ایرانی است که در هر موقعیتی شادابی، نشاط، مهربانی، وحدت وهمدلی، محبت، دلسوزی و… را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.

ادامه

ایران, تاریخ, جهان, فرهنگ, مقاله, ویدیو