تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کوبا و روسیه روابطشان را تعمیق می‌کنند

وزارت امور خارجه کوبا در پی سفر “یوری بوریسوف”، معاون نخست وزیر روسیه به آن کشور، اعلام کرد که روسیه و کوبا روابطشان را تعمیق خواهند کرد و به جستجوی همکاری با یکدیگر در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت و بانکداری می‌پردازند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت کمونیستی کوبا در بیانیه‌ای همزمان با افزایش تنش‌ها پیرامون مساله اوکراین به ابراز حمایت از روسیه پرداخته و آمریکا و متحدانش که دشمنان دیرینه این کشور هستند را به هدف قرار دادن مسکو با آنچه که یک “جنگ پروپاگاندا” و تحریم خواند، متهم کرد.

 

در این بیانیه آمده است، کوبا “موضع خود را در مخالفت با تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه اعمال شده توسط غرب علیه این کشور اوراسیایی و در مخالفت با گسترش ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت مرزهای روسیه مورد تاکید مجدد قرار می‌دهد.”

 

بوریسوف چند روز قبل به نیکاراگوئه و ونزوئلا، متحدان کلیدی روسیه در آمریکای لاتین سفر کرد و گفت که روسیه همچنین روابط دوجانبه با هر دو کشور را تعمیق خواهد کرد.

 

این تور سفرهای او در حالی صورت گرفتند که چند تن از رهبران کشورهای آمریکای لاتین از جمله آلبرتو فرناندز آرژانتینی و ژایر بولسونارو برزیلی با هدف گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به مسکو سفر کردند؛ اتفاقی که از نظر برخی تحلیلگران به عنوان تلاش روسیه برای نزدیک تر کردن این منطقه به خود در ضمن افزایش تنشها بر سر اوکراین تفسیر شد.

 

ولادیمیر پوتین روز شنبه رزمایشی با شرکت نیروهای موشکی راهبردی هسته‌ای کشور آغاز کرد در حالی که طبق اعلام واشنگتن، نیروهای روسی که در نزدیکی مرز اوکراین جمع شده‌اند “آماده حمله هستند”.

 

کوبا و روسیه از زمان انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو در سال ۱۹۵۹ سابقه‌ای طولانی در زمینه همکاری عمیق اقتصادی و نظامی داشته اند، اگرچه در دهه‌های اخیر این روابط کم رنگ شده است.

 

بوریسوف که به دیدار ریکاردو کابریساس، معاون نخست وزیر کوبا رفت، طبق بیانیه کوبا، گفت که روسیه کمک‌های بشردوستانه به کوبا را بین دسامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ افزایش داده است. او همچنین محموله‌های تجهیزات پزشکی قبلی اعزام شده به این جزیره در جریان همه گیری کروناویروس را متذکر شد.

 

روسیه در ماه دسامبر گفت که تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین می‌تواند به تکرار بحران موشکی کوبا، زمانی که جهان در آستانه یک جنگ هسته‌ای قرار گرفت، منجر شود.

 

به گزارش خبرگزاری تاس، برونو رودریگز پاریلا، وزیر امور خارجه کوبا گفت، دولت کوبا اتهامات واشنگتن علیه روسیه در زمینه مسائل امنیتی را “هیستری تبلیغاتی” می‌داند و با گسترش ناتو به سمت شرق مخالف است.

 

وی در پستی در توئیتر نوشت: “ما به شدت هیستری رسانه‌ای و تبلیغاتی که توسط دولت آمریکا علیه روسیه به راه افتاده است را رد کرده و قاطعانه با گسترش ناتو به سمت مرزهای این کشور خواهرخوانده مخالفیم.”

مقام سابق بانک جهانی از پشت پرده بحران اوکراین می‌گوید؛ آمریکا به دنبال بازار گاز اروپاست

«جان فاستر» کارشناس اقتصاد نفت اعتقاد دارد موضوع تنش در اوکراین جنبه‌های تجاری و ژئوپلیتیک دارد و بخش مهمی از مداخلات آمریکا در آن با هدف عملیاتی نشدن پروژه نورداستریم۲ است زیرا موجب وابستگی اروپا به مسکو و دوری آن از آمریکا می‌شود.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, اوکراین, تحلیل, روسیه, فرانسه, لهستان, ناتو

نعل وارونه

در حالی که «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا برای چندمین بار در هفته‌های اخیر مدعی شد، همتای روسی‌اش تصمیم خود را برای جنگ اوکراین گرفته است و بزودی این حمله را انجام خواهد داد، انفجار خط لوله گاز در لوهانسک و تأکید سخنگوی جمهوری خلق دونتسک بر طرح‌های پنهان کی‌یف برای حمله احتمالی به این ... نعل وارونه

ادامه

المان, امریکا, امنیتی, اوکراین, بلاروس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, غرب, لوگانسک, ناتو

اکثر آلمانی‌ها مخالف پیوستن اوکراین به ناتو هستند/ تنها ۲۸ درصد موافق

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از شهروندان آلمانی مخالف پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

ادامه

المان, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

صدراعظم آلمان: اگر سریع اقدام نکنیم خطر شکست مذاکرات وجود دارد

اولاف شولتس با تعیین ضرب الاجل‌های دروغین درباره مذاکرات وین ادعا کرد که همه عناصر برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران آماده هستند.

ادامه

اتریش, اروپا, المان, امریکا, امنیتی, اوکراین, ایران, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, دونتسک, روسیه, غرب, لوگانسک, مذاکرات اتمی, ناتو