گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

کسری عجیب ذخایر آبی سدهای تهران

با کسری ۲۴۲ میلیون مترمکعبی ذخایر آبی سدهای تهران نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته که سالی خشک بود، مواجه‌ایم و اگر در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱، بارش‌هایی زیر نرمال داشته باشیم، احتمال بروز تنش آبی شدید در تهران در تابستان ۱۴۰۱ بسیار زیاد است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تهران دومین استان فقیر از نظر منابع آبی نسبت به نیاز جمعیت ساکن در آن محسوب می‌شود. سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌های آبی تهران بود و درحالی که نیمی از سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را سپری کرده‌ایم، سال‌ آبی جاری نیز با کسری قابل توجه در میزان بارش‌ها، ورودی آب به مخازن سدها و ذخایر سدهای تهران مواجه‌ایم.

 

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خوشبختانه با بارش‌هایی که در اسفند‌ماه در حوزه عملکرد استان تهران داشته‌ایم، شرایط بارش‌ها نسبت به اسفندماه سال گذشته، وضعیت بهتری را رقم زده است.

 

وی افزود: افزایش نزولات جوی و بارش‌های نیمه اول اسفند، اثر خود را روی ورودی آب به مخازن سدهای تهران هم گذاشته و در ۱۵ روز نخست اسفندماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷ درصد رشد ورودی آب به مخازن سدهای تهران را شاهد بودیم.

 

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: اگر آمار را به صورت تجمعی، از ابتدای سال آبی جاری تا نیمه اسفندماه درنظر بگیریم، متأسفانه همچنان با کاهش حدود ۳۰ درصدی بارش‌های استان تهران نسبت به سال قبل و کاهش ۲۴ درصدی نسبت به میانگین متوسط ۵۳ ساله روبرو هستیم.

 

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ اسفندماه، ۱۲۸ میلیمتر بارش در حوزه عملکردی استان تهران داشته‌ایم، این میزان در مقایسه با ۱۶۷ میلیمتر بارش متوسط بلندمدت استان، کاهش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

 

شهریاری با بیان اینکه “این میزان کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری، اثر خود را بر روی حجم آب ورودی به مخازن سدها نیز گذاشته”، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا نیمه اسفند، ۲۷۱ میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای پنج گانه تهران بوده که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۷۵ میلیون مترمکعب بوده و مقایسه این دو حجم، نشان دهنده کاهش ۲۸ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای تهران در سال آبی جاری می باشد.

 

وی افزود: در نیمه اسفند، سدهای پنج گانه تأمین کننده آب شرب تهران در مجموع ۳۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارند که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۵۶۷ میلیون مترمکعب بوده و متاسفانه کاهش ۲۴۲ میلیون مترمکعبی ذخیره آبی را شاهد هستیم.

 

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: با این وضعیت بارندگی و پیش بینی هایی که سازمان هواشناسی اعلام کرده، امیدواریم که روند بارشی همچنان افزایشی باشد، ولی توجه جدی شهروندان محترم به بحث رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی به ویژه در ایامی که روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم و بحث خانه‌تکانی مطرح است، ضروری بوده که امیدواریم با همراهی و همکاری شهروندان عزیز بتوانیم تامین آب مطمئن و پایداری را در ماههای آتی بویژه در ماههای اوج مصرف آب داشته باشیم.

 

به گزارش تسنیم، در حالی به نیمه سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ رسیده‌ایم و بخش اعظمی از فصل بارش‌ها را پشت سرگذاشته‌ایم که با کسری ۲۴۲ میلیون مترمکعبی نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته که سالی خشک بود، مواجه‌ایم. این شرایط نشان می دهد، اگر در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱، بارش‌هایی زیر نرمال داشته باشیم، احتمال بروز تنش آبی شدید در تهران در تابستان ۱۴۰۱ بسیار زیاد است.

هشدار رئیس اجلاس آب‌و‌هوا؛ تاثیر بحران اقلیمی وخیم‌تر از پیش‌بینی‌هاست

آلوک شارما رئیس اجلاس آب و هوایی سازمان ملل (Cop۲۶) هشدار داد تاثیرات بحران آب و هوایی وخیم‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی شده است و دولت ها باید به فوریت برای جلوگیری از آن اقدام کنند و یا جهان با فاجعه مواجه خواهد شد.

ادامه

اوکراین, جهان, خبر, روسیه, سازمان ملل, محیط زیست