سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

کرونا نقص چتر حمایت اجتماعی اروپا را برملا کرد

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: کرونا شکاف شبکه‌های حمایت‌های اجتماعی اروپا را که اغلب دارای استانداردهای طلایی توصیف می‌شوند بر ملا کرد.

 

به گزارش ایرنا، سی ان ان روز یکشنبه گزارش داد: اغلب افرادی که از تبعات نابرابری رنج می‌بردند -شامل طبقه کارگر کم در آمد، جوانان، افرادی که از امنیت شغلی محروم هستند، زنان و اقلیت‌های قومی – بیشترین آسیب را از شیوع کرونا تجربه کردند.

 

مایکل اسپنس رئیس سابق مدرسه بازرگانی استنفورد گفت: برخی از سامانه‌های تامین اجتماعی در اروپا توسعه یافته‌تر از آمریکا هستند. در بحران مالی سال ۲۰۰۸ طرح‌هایی که از قبل در ارتباط با دولت‌ها و فعالیت‌های تجاری وجود داشت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمک کرد تا از بسیاری از موارد اخراج نیروی کار جلوگیری کنند. اما در دوران همه‌گیری شوک اقتصادی بزرگی وارد شد که سیستم‌های اقتصادی دیگر نتوانستند در مقابل  کاهش رشد ۲۵ درصدی اقتصادی مقاومت کنند.

 

این گزارش با استناد برگزارش سازمان آمار ملی بریتانیا نوشت: نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا در اکتبر ۲۰۲۰ سالانه ۲.۱۸ میلیون نفر بوده  و از ۶.۶ درصد به ۷.۶ درصد رسیده است. بیکاری در بریتانیا در سه ماهه منتهی به سپتامبر ۴.۸ درصد بود که افزایش ۰.۹ درصدی در سال را نشان می‌دهد و ۷۸۲ هزار شغل بین ماه‌های مارس تا اکتبر از دست رفتند.

 

یک اقتصاد دادن بنیاد «رزولوشن» که کاهش بی عدالتی را هدف قرار می‌دهد گفت: قرنطینه باعث توقف ناگهانی رشد اقتصادی شده است و مزایای شغلی در بسیاری از کشورها نتوانسته‌اند از عهده این مشکل بر آید.

 

به گفته او، مزایای اجتماعی ارائه شده از سوی دولت بریتانیا برای چنین بحرانی «کافی نیست».

 

با توجه به این که کارگران عادی و خویش فرما بر اساس سازوکارهایی قبل از بحران از سامانه‌های حمایتی معدودی برخوردار بودند بسیاری از کشورها ناچار شدند اقدامات اضطراری را بکار بندند اما حتی این برنامه‌ها هم کافی نبودند.

 

طرح های مرخصی کارکنان و کمک‌های بلاعوض برای خوداشتغالی در انگلیس ارائه شده اما بسیاری از کارگرانی که خویش فرما، دارای کار آزاد و غیرساعتی هستند واجد شرایط دریافت چنین کمک هایی نیستند.

 

مشاغل خرده فروشی و تفریحی و مشاغلی غیر رسمی که جوانان، اقشار کم درامد و کارگران مهاجر عمدتا مسئولیت آنها را برعهده دارند بیشترین آسیب را در دوران قرنطینه دیده‌اند. تاثیر نابرابر این برنامه‌ها بر چنین کارگرانی و فقدان حمایت دولتی شکاف بین غنی و فقیر را افزایش داده است. اعضایی از اقشار کم درامد بیکار شده و پس انداز آنها رو به اتمام است. این درحالیست که اقشار پر درامد که شغل‌های امن‌تری دارند و از خانه کار می‌کنند به خاطر کاهش هزینه‌ها ثروتمندتر شده‌اند.

 

کشورهایی مانند پرتغال، یونان، اسپانیا و قبرس که به صنعت گردشگری متکی هستند بیشترین آسیب را در دوران کرونا دیده‌اند. بر اساس گزارش سازمان ملل، این بخش‌ها اغلب نقطه ورود به کار زنان، جوانان، مهاجران و جمعیت غیرشهری و افراد دارای مهارت پایین است و از این رو احتمال بیشتری وجود دارد که شغل خود را از دست بدهند.

 

براساس گزارش یُروست، بیکاری جوانان در اتحادیه اروپا براساس مقیاس سال به سال به میزان ۴۰۴۰ هزار مورد در اکتبر کاهش یافت و آمار اخیر کشورها از ماه آگوست تاکنون نشان می‌دهد که بیکاری جوانان در اسپانیا با افزایش ۹ درصدی به ۴۱.۶ درصد رسید. شاخص بیکاری در یونان ۳۹.۳ درصد، ایتالیا ۳۱.۴ درصد، ایتالیا ۳۱.۴ درصد و پرتغال ۸.۷ درصد بوده است.

 

براساس گزارش اتحادیه‌های خدمات عمومی فدراسیون اروپا؛ کارگران مهاجر در سراسر اروپا به طرز نامتناسبی با بیکاری مواجه هستند و بیکاری می‌تواند مفهوم ازدست دادن درامد آنها را داشته باشد بدون این که به مزایای اجتماعی دسترسی داشته باشد.

 

این گزارش در اشاره بر تاثیر کرونا بر افزایش نابرابری‌های موجود به نقل از بانک ایتالیا نوشت: در ایتالیا این بی عدالتی در راستای اختلافات جغرافیایی مشهود است. در حالی که مناطق ثروتمندتر در شهرهای شمالی ایتالیا بیشتر از همه گیری کرونا آسیب دیده اند آسیب مالی برای خانوارهای فقیرتر که در جنوب این کشور هستند شدیدتر بوده است. بیکاری در مناطق جنوبی بیشتر بوده است.

 

ایتالیا به گفته والنتینا ملیسیانا مدیر مدرسه اقتصاد سیاسی در رم به کشوری دو تکه تبدیل شده است که مناطق مرکزی و شمال این کشور در یک سو و مناطق جنوبی در سوی دیگر آن قرار دارد و مناطق جنوبی بسرعت فقیرتر می‌شوند و سیاست‌های دولتی در آن کمتر اثر دارد و دانش آموزان در آموزش عقب افتاده تر هستند.

 

دانشگاه آکسفورد با ارائه الگوی در ماه ژوئیه به این نتیجه رسید که دو ماه قرنطینه و ۶ ماه محدودیت به کاهش دستمزد برای فقرا به میزان ۱۶.۲ درصد منجر خواهد شد. قبرس دیگر کشور اروپایی که همه‌گیری نابرابری‌ها را افزایش یافته با کاهش دستمزد ۲۲.۴ درصد برای اقشار کم درامد و فقیر مواجه بوده است.

انگلس و مبارزهٔ امروز در راه سوسیالیسم

متن سخنرانی رفیق جرونیمو دوسوزا، دبیرکل حزب کمونیست پرتغال، در همایش این حزب با عنوان ”انگلس و مبارزهٔ امروز در راه سوسیالیسم“   به نمایندگی از حزب کمونیست پرتغال مایلم به همهٔ شما شرکت‌کنندگان در این همایش ما که با عنوان “فردریش انگلس و مبارزهٔ امروز در راه سوسیالیسم” برگزار می‌شود، صمیمانه‌ترین درودها را تقدیم ... انگلس و مبارزهٔ امروز در راه سوسیالیسم

ادامه

اختلاف طبقاتی, امپریالیسم, پرتغال, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, عدالت اجتماعی, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم

کرونا هم حریف ثروتمندان نشد!

با وجود شیوع ویروس کرونا و آثار مخرب آن که در هر بخشی به چشم می‌خورد، میلیاردرهای آمریکایی از زمان آغاز این بحران در مجموع یک تریلیون دلار به دارایی خود افزودند که بیشترین سود از آن ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

راغفر ؛ اصلی‌ترین علت شکاف طبقاتی و فروپاشی بخش تولید سیاست‌های نئولیبرالیستی سه دهه گذشته است

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در همین چند وقتی که مجلس جدید شروع به کار کرده شاهد اتخاذ تصمیمات متعددی در جهت رشد سوداگری، سفته‌بازی، صادرات مواد خام و رشد نابرابری‌ها بودیم و تصمیمات متعددی در این زمینه‌ها گرفته شده است که فقط حافظ منافع سوداگران و سفته‌بازان در کشور است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحریم, تحلیل