حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

کارگران مجمع نیشکر کشور؛ از حاکمیت عمومی در شرکت حمایت کنید

امروز، کارشناسان اقتصادی از خصوصی‌سازی به عنوان مهم‌ترین چالش اجتماعی و امنیتی برای کشور یاد می‌کنند و خواستار توقف یا بازنگری‌های اساسی در آن هستند.

 

به گزارش ایلنا، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر در پاسخ به نامه‌ای درباره درخواست گروهی از کارگران این شرکت از رئیس مجلس برای پایان دادن به حضور اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در شرکت هفت‌تپه، توضیحاتی را برای این خبرگزاری ارسال کردند. متن توضیحات کارگران هفت‌تپه به این شرح است:

 

در سال‌های گذشته کارگران شرکت هفت‌تپه برای انعکاس مظلومیت خود در رسانه‌ها و یادآوری حقوق صنفی خود به مسئولان ارشد نظام و مدیران اجرایی کشور، بسیار کوشیدند. گرچه راسخ ماندن و پافشاری کارگران بر حقوق صنفی خود هزینه‌هایی برای آن‌ها داشت؛ اما در چارچوب قانون به مطالبه‌گری خود ادامه دادند. حضور در جلسات دستگاه قضا، حضور در مجلس شورای اسلامی، دیدار با ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استان خوزستان، صرفا در جهت عمل به وظایف صنفی انجام شدند. در این سال‌ها که با مسئولان دیدار داشتیم، سلیقه سیاسی آن‌ها برای ما مطرح نبود و رسیدگی‌های آن‌ها هم در چارچوب وظایف حقوقی و نه سلیقه سیاسی آن‌ها قرار داشت. به تازگی شاهد هستیم که برخی به پیگیری‌هایی در مورد فسخ واگذاری شرکت هفت‌تپه در جریان است، برچسب سیاسی‌کاری و کار جناحی می‌زنند تا خواسته‌های کارگران به حاشیه بروند.

 

اگر کمی به عقب برگردیم، لازم است که توجه مخاطبان شما را به پیگیری‌های اعضای اصلاح‌طلب مجلس یازدهم جلب کنیم که بارها از کارگران دعوت کردند، تا در مجلس حضور یابند. آقایان علیرضا محجوب (نماینده تهران)، علی ساری (نماینده شوش) در آن زمان توجه دولت و رسانه‌ها را به مشکلات کارگران جلب کردند. با روی کار آمدن مجلس یازدهم، نمایندگان دیگری به پیگیری خواسته‌های صنفی کارگران پرداختند. از آنجا که موضوع «خلع ید» از مالک شرکت هفت‌تپه در این دوره جدی‌تر شد؛ حتی آقای علیرضا صالح، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، خلع ید را به عنوان مطالبه جدی کارگران به جریان انداختند و علی‌رغم هجمه‌هایی که به ایشان برده شد، پای ارسال پرونده فسخ قرارداد مالک به هیات داوری سازمان خصوصی‌سازی ایستادند.

 

به هر شکل، این پیگیری‌ها، فارغ از گرایش‌های سیاسی این افراد به جریان افتادند و صف منتقدان خصوصی‌سازی شرکت‌ها، بلندتر شد. امروز، کارشناسان اقتصادی از خصوصی‌سازی به عنوان مهم‌ترین چالش اجتماعی و امنیتی برای کشور یاد می‌کنند و خواستار توقف یا بازنگری‌های اساسی در آن هستند. امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد هستیم که اصول‌گرا و اصلاح‌طلب منتقد خصوصی‌سازی هستند و یکصدا لغو آن را طلب می‌کنند. اینکه خواسته منتقدان خصوصی‌سازی را جناحی و سیاسی جلوه دهیم، به بیراهه رفتن است؛ چه بسا در آینده شرکت‌های بیشتری در این بحران فرو روند. از این جهت پیگیری‌های نمایندگان مجلس یازدهم و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ آن را لازم و مکمل اقدامات مجلس دهم می‌دانیم.

 

حضور نمایندگان مجلس در شرکت هفت‌تپه و گفت‌وگوهای آن‌ها با رسانه‌ها از جمله خبرگزاری ایلنا، صرفا در چارچوب وظایف نمایندگی آن‌ها انجام می‌شود؛ چراکه کارگرانی که از خصوصی‌سازی رنجیده‌اند، چنین انتظاری را از آن‌ها دارند. بارها به خودشان یادآوری کردیم که صدای ما در مجلس باشند و فراموش نکنند که با رای همین مردم وارد مجلس شده‌اند. یک لحظه کوتاهی آن‌ها چالش‌های خصوصی‌سازی را تشدید می‌کند. پیگیری‌های آن‌ها در کنار تلاش کارگران برای ادامه تولید در شرکت هفت‌تپه، امری بود که دوره‌ی زمانی مجلس دهم هم اتفاق افتاد؛ بی‌آنکه مانعی در راه تولید باشد یا سبب افتراق در میان کارگران شود. بنابراین رسیدگی به خواسته‌های خود را غیرسیاسی می‌دانیم و همچنان بر غیرسیاسی ماندن آن تاکید داریم. از همین رو از نمایندگان مجلس و رئیس مجلس می‌خواهیم که مانند نمایندگان مجلس دهم، پیگیر تحولات نیشکر هفت‌تپه باشند.

 

منتظر هستیم تا هیات داوری سازمان خصوصی‌سازی رای خود در مورد وضعیت حقوقی مالکیت شرکت هفت‌تپه را اعلام کند؛ اما از آنجا که شرکت هفت‌تپه با آسیب‌های اقتصادی ناشی از خصوصی‌سازی درگیر است، از دولت می‌خواهیم که با کارگران هفت‌تپه همراهی کند و از حاکمیت عمومی در شرکت حمایت کند. قطعا با حمایت دولت، اعضای هیات داوری سازمان خصوصی‌سازی راحت‌تر می‌توانند رای خود را صادر کنند. تا آن زمان منتظر می‌مانیم و همچنان بر ضرورت خلع ید برای رونق تولید در شرکت هفته‌تپه تاکید می‌کنیم. در آخر خطاب به آن افرادی که از پیگیری نمایندگان و دیوان محاسبات و. . عصبی هستند می‌گوییم که چگونه است که از یکسو می‌گویید باید کارگران از مجرای قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند ولیکن از ورود مراجع قانونی نظارتی برآشفته می‌شوید؟

کارگران در تنگنای رژیم ولایی؛ جان بدون نان

کارگران در سال کرونایی جاری، روزگار بس سختی را به لحاظ ایمنی، سلامت، امنیت شغلی و معیشت می‌گذرانند. از یکسو بحران کرونا و فقدان ایمنی و وقوع حادثه ناشی از کار، موجب افزایش مرگ و میر هرچه بیشتر کارگران در لایه‌های مختلف اعم از کارگران صنعتی، خدماتی، روزمزد و ساختمانی و لایه‌های دیگر شده است. ... کارگران در تنگنای رژیم ولایی؛ جان بدون نان

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

فعال کارگری؛ خصوصی‌سازی عامل فساد، تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران بوده است

 «نصر الله دریابیگی» گفت: خصوصی‌سازی جز فقر، فساد بیکاری کارگران، تعطیلی واحدهای تولیدی وبدبینی جامعه کارگری نسبت به برخی مسئولین حاصل دیگری نداشته است.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

به‌دنبال اعتراضات کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن به شرکت راه‌آهن دولتی ایران واگذار شد

پس از تجمعات و اعتصابات کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن طی ماه‌های گذشته در شهرهای مختلف کشور، در نهایت این تجمعات و اعتصاب‌ها نتیجه داد و واگذاری شرکت تراورس از بخش خصوصی به شرکت راه‌آهن صورت گرفت.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

چامسکی: ترامپیسم مدت‌ها با ما خواهد بود

«دونالد ترامپ» که تلخی شکست از رقیب دموکرات برایش غیرقابل تحمل شده است، بی توجه به تبعات اقدامات و اظهاراتش در جامعه مدرن امریکایی، حتی پس از صدور مجوز آغاز فرآیند انتقال قدرت، نیز آرام نگرفت.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, دیدگاه, کارگری, نئولیبرالیسم