گورهای جمعی و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اشغالگران

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است. به گزارش ایسنا، پس از عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیل از شهر خان یونس، دست کم ۳۹۲ جسد از سه گور جمعی کشف شده در مجتمع ... گورهای جمعی و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اشغالگران

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد

تحقیقات نیویورک تایمز حاکی از آن است که اسرائیل با وجود اطلاع‌رسانی درباره سایت‌های متعلق به آژانس‌های امدادی غربی در نوار غزه، به عمد آنها را هدف قرار می‌دهد. به گزارش بامداد جمعه ایرنا از الجزیره، تحقیقات نیویورک تایمز حاکی از آن است که سایت‌های متعلق به آژانس‌های امدادی غربی در نوار غزه حتی پس ... نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد

ادامه

آمریکا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جهان, حقوق بشر, غرب, فلسطین, کانادا, گزارش, لهستان

گزارشگر سازمان ملل خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل شد/ اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین با تاکید بر اینکه اسرائیل باید مجازات شده و از صادرات سلاح به آن جلوگیری شود، اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل، برقراری آتش‌بس و حفاظت از فلسطینی‌ها را خواستار شد. به گزارش ایسنا، «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین با اشاره به اینکه ... گزارشگر سازمان ملل خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل شد/ اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, تحریم, جنایات جنگی, جهان, زنان, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گزارش, مصر, نسل کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

کارزار اعتراضی زندانیان سیاسی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل

همان‌طور که در خبرها آمده بود، صدها زندانی سیاسی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل از روز ۲۸ فروردین امسال، روزی که فلسطینیان به عنوان “روز زندانیان “می‌شناسند، در اعتراض به دستگیری‌های بی‌رویه و غیرقانونی، و بدرفتاری با زندانیان فلسطینی دست به اعتصاب غذا زدند. روز شنبه ۶ خرداد، پس از توافقی که میان مقام‌های اسرائیلی و مذاکره‌کنندگان فلسطینی صورت گرفت، خوشبختانه زندانیان اعتصابی به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

 

یکی از مهم‌ترین خواست‌های زندانیان که با آن توافق شده است، حق ملاقات منظم و مکرر (دو بار در ماه) با بستگان است. یکی از اعضای کمیتهٔ مرکزی جنبش فتح دربارهٔ پایان اعتصاب چنین گفت: “پس از مذاکراتی دشوار، توافقی دربارهٔ خواست‌های عادلانهٔ زندانیان حاصل شد که بر اساس آن- که جزئیاتش بعداً اعلام خواهد شد- اعتصاب پایان یافت. امروز ما پیروزی زندانیان و مردم فلسطین را اعلام می‌کنیم. ما پیروزی زندانیای در مبارزهٔ حماسی آنها و مبارزه برای آزادی و کرامت را اعلام می‌کنیم.”

 

پیشگام این حرکت اعتراضی، مروان برغوتی، از رهبران بنام جنبش فتح بود که خود ۱۵ سال است که در زندان‌های اسرائیل زندانی است. یک دادگاه اسرائیلی او را به پنج بار زندان ابد به‌علاوه ۴۰ سال محکوم کرده است. او در نامه‌ای که از زندان منتشر کرده بود، نوشته بود: “پس از امتحان کردن همهٔ گزینه‌های دیگر، معلومم شد که راه دیگری جز اعتصاب غذا برای مقاومت در برابر این سوءرفتار نمانده است… اعتصاب غذا مسالمت‌آمیزترین شکل مقاومت است که ما می‌توانیم استفاده کنیم. “مروان برغوتی در ادامهٔ نامه‌اش می‌نویسد: “هدفِ دستگاه اشغالگر غیرانسانی، نظامی، و استعماری اسرائیل، در هم شکستن روح و روان زندانیان و ملتی است که به آن تعلق دارند. برای این کار، آنها به آسیب رساندن به جسم زندانیان، جدا کردن آنها از خانواده‌ها و جامعه، و تحقیر آنها برای مقهور کردن آنهاست… قدرت اشغالگر اسرائیل در نزدیک به هفتاد سال گذشته قوانین بین‌المللی را از راه‌های گوناگون نقض کرده است و همیشه و هنوز هم از هرگونه کیفری مصون مانده است. “مروان برغوتی خود نخستین بار وقتی که ۱۵ ساله بود به زندان افتاد و مورد شکنجه‌های سخیف قرار گرفت. سال‌های بعد، پسر خود او نیز در ۱۸ سالگی به زندان افتاد. برغوتی در نامه‌اش نوشته است: “ما همراه با هزاران زندانی دیگر، میلیون‌ها فلسطینی، و با حمایت شمار زیادی در سراسر جهان، به مبارزه برای آزادی ادامه می‌دهیم… پیش از آنکه ما در هم بشکنیم، زنجیرهای ما در هم شکسته خواهد شد.”

 

به دلیل آنکه زندانیان فلسطینی در زندان‌های داخل اسرائیل حبس می‌شوند، خانوادهٔ آنها که در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی در نوار غزه و کرانهٔ غربی زندگی می‌کنند، برای دیدار با زندانیان با محدودیت‌های فراوانی روبرو هستند، که ناقض قوانین بین‌المللی است. به نوشتهٔ مروان برغوتی، “زندانیان و بازداشتی‌های فلسطینی متحمل شکنجه و بدرفتاری بوده‌اند و به سلامت آنها بی‌توجهی شده است. برخی نیز در زندان کشته شده‌اند. بر اساس گزارش “باشگاه زندانیان سیاسی “از سال ۱۹۶۷ تا کنون ۲۰۰ زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل کشته شده‌اند… ما با دست زدن به اعتصاب غذا، خواهان پایان دادن به این سوءرفتارها هستیم.”

 

بر اساس گزارش‌های گوناگون، در حال حاضر بین ۶۵۰۰ تا بیشتر از ۷۰۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل حبس هستند. کمتر خانوادهٔ فلسطینی است که یک یا چند نفر از اعضایش به زندان نیفتاده باشد. میزان محکومیت فلسطینی‌ها در دادگاه‌های نظامی اسرائیل در حدود ۹۰درصد است. در میان صدها هزار زندانی که تا کنون در زندان‌های اسرائیل بازداشت بوده‌اند، کودکان، زنان، نمایندگان پارلمان، فعالان اجتماعی و سیاسی، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، فرهنگیان و دانشگاهیان، شخصیت‌های سیاسی، مبارزان نظامی، مردم عادی، و اعضای خانوادهٔ زندانیان بوده‌اند که به بیان مروان برغوتی، “همه با یک هدف زندانی شده‌اند: کشتن آرمان‌های برحق کل یک ملّت. “زندانیان اعتصابی، این حرکت خود را مبارزه برای آزادی و کرامت گذاشته بودند. برغوتی در پایان نامه‌اش نوشته است: “آزادی و کرامت، حقوقی جهانی و همه‌شمول‌اند که هر ملّتی و همهٔ انسان‌ها باید از آنها برخوردار باشند. فلسطینی‌ها از این قاعده مستثنیٰ نخواهند بود. فقط با پایان دادن به اشغال می‌توان به این بی‌عدالتی پایان داد و تولد صلح را جشن گرفت.”

 

مبارزه برای آزادی مرغوان برغوتی و همهٔ زندانیان سیاسی فلسطینی چهار سال پیش به یک کارزار بین‌المللی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۳، احمد کاترادا، فعال سیاسی آفریقای جنوبی، هم‌رزم نلسون ماندلا، و از زندانیان رژیم آپارتاید در آن کشور (که ۸ فروردین امسال درگذشت؛ نامهٔ مردم ۱۰۲۲ را ببینید) و فَدویٰ (همسر مروان برغوتی) آغاز این کارزار را از سلولی که نلسون ماندلا در آن زندانی بود اعلام کردند. هشت برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل، ۱۲۰ دولت جهان، و صدها رهبر سیاسی، نمایندهٔ مجلس، هنرمند، دانشگاهی، و… در سراسر جهانی از این کارزار حمایت کرده‌اند. شورای جهانی صلح در همبستگی با کارزار حمایت از زندانیان سیاسی فلسطینی و در ارتباط با اعتصاب غذای آنها بیانیه‌ای منتشر کرده بود که در ادامه می‌خوانید.

 

همبستگی با زندانیان سیاسی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل که دست به اعتصاب غذا زده‌اند

 

امروز [۲۸ اردیبهشت ۹۶] یک ماه از روزی می‌گذرد که در حدود ۱۵۰۰ زندانی سیاسی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زدند. انگیزهٔ این اعتصاب غذا، اعتراض به شکنجه و دیگر شکل‌های خشونت است که زندانیان در معرض آن قرار داشته‌اند، و نیز اعتراض به زیر پا گذاشتن حقوق اساسی زندانیان توسط مقام‌های اسرائیل است، حقوقی مانند حق دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و حق داشتن ملاقات با خانواده که در قوانین بین‌المللی تثبیت و تضمین شده است.

 

اکنون با توجه به طول مدّت اعتراض زندانیان، در زمانی که به علّت سرسختی مقام‌های اسرائیلی وضعیت سلامتی زندانیان رو به وخامت بیشتری دارد، ما بیانیهٔ “همبستگی با زندانیان سیاسی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل که دست به اعتصاب غذا زده‌اند “را منتشر می‌کنیم که سازمان‌های گوناگون جنبش صلح در کشورهای گوناگون آن را امضا کرده‌اند و خواستار رعایت حقوق این زندانیان سیاسی و آزادی آنها شده‌اند.

 

متن بیانیهٔ شورای جهانی صلح:

 

سازمان‌های امضاکنندهٔ زیر خواستار رعایت حقوق همهٔ زندانیان سیاسی فلسطینی و آزادی آنها از زندان‌های اسرائیل هستند، و ضمن ابراز همبستگی قلبی خود با این زندانیان، نگرانی شدید خود را نسبت به وضعیت بهداشت و سلامتی این ۱۵۰۰ زندانی که از ۲۸ فروردین تا کنون در اعتصاب غذا هستند، اعلام می‌کنند.

 

این اعتصاب غذای گسترده که از “روز جهانی همبستگی با زندانیان سیاسی در زندان‌های اسرائیل “آغاز شد، اعتراضی است به بازداشت ناعادلانهٔ زندانیان و شرایطی که این زندانیان در آن به سر می‌برند. از زمان آغاز اشغال سرزمین فلسطین، تا کنون بیشتر از یک میلیون فلسطینی پایشان به زندان‌های اسرائیل افتاده است، که در حال حاضر در حدود ۶۵۰۰ تن از آنها، از جمله شماری از رهبران سیاسی و نمایندگان منتخب مردم در شورای قانون‌گذاری فلسطین، در زندان هستند. از این میان، سن ۴۰۰ تن از زندانیان زیر ۱۸ سال است، و ۳۰۰ تن بدون اینکه اتهام آنها روشن باشد در زندان به سر می‌برند. برخی از این عدهٔ اخیر ده‌ها سال است که زندانی‌اند.

 

ما بار دیگر سیاست اشغال، مستعمره‌سازی، پاکسازی قومی، و تروریسم دولت اسرائیل علیه فلطسینی‌ها با حمایت امپریالیسم آمریکا و همدستی اتحادیهٔ اروپا را محکوم می‌کنیم و بر حق مردم فلسطین برای خودمختاری و تشکیل دولت مستقل خودشان در درون مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ و با پایتختی اورشلیم شرقی، و حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به خانه و کاشانهٔ خود مطابق با قطعنامهٔ ۱۹۴ سازمان ملل متحد، تأکید می‌کنیم.

 

امضاکنندگان:

سازمان سراسری صلح و همبستگی هند

مجمع دنیای برابری‌های بلگراد- صربستان

مرکز همبستگی با خلق‌ها و مبارزه برای صلح- برزیل

جنبش صلح جمهوری چک

مجمع ضد جنگ- ایتالیا

اینتال- بلژیک

ائتلاف صلح و بی‌طرفی- ایرلند

شورای صلح و همکاری پرتغال

طرح صلح آفریقای جنوبی

جنبش صلح سوئیس

شورای صلح آمریکا

انجمن مدنی سربازان علیه جنگ- جمهوری چک

انجمن دفاع از صلح، همبستگی، و دموکراسی- ایران

مجمع صلح بریتانیا

نامۀ مردم

سازمان عفو بین‌الملل خواستار ممنوعیت واردات کالاهای سرزمین‌های اشغالی شد

به نقل از روزنامه “تاگس اشپیگل”، سازمان عفو بین‌الملل خواستار توقف واردات کالاهای اسرائیلی که در شهرک‌های یهود در کرانه باختری تولید می‌شوند، شد. یک سخنگوی این سازمان حقوق بشری در گفتگو با روزنامه “تاگس اشپیگل” تاکید کرد که بر اساس کنوانسیون ژنو دولت‌ها موظفند یک وضعیت از نظر بین‌المللی غیر قانونی را ترویج ندهند. ... سازمان عفو بین‌الملل خواستار ممنوعیت واردات کالاهای سرزمین‌های اشغالی شد

ادامه

اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی: شهرک‌سازی‌ها در کرانه‌باختری جنایت جنگی است

به گزارش شبکه الجزیره، “لوئیس مورینو اوکامپو”، دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی در جریان نشست هم اندیشی ویژه‌ای که در دانشگاه قدس برگزار شد، تصریح کرد که شهرک سازی رژیم صهیونیستی اسرائیل در کرانه باختری؛ از جمله بخش شرقی قدس به منزله جنایت جنگی است.   اوکامپو تاکید کرد که انتظار دارد تحقیقات دفتر دادستانی ... دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی: شهرک‌سازی‌ها در کرانه‌باختری جنایت جنگی است

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, فلسطین

حمایت ایتالیا از راه حل تشکیل دو کشور در فلسطین

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وزیر امور خارجه و همکاری بین المللی ایتالیا روز گذشته در دیدار با سفرای کشورهای عضو اتحادیه عرب در مقر وزارت خارجه ایتالیا در رم تاکید کرد که این دیدار فرصتی مناسب برای بحث و گفتگو بر سر مسائل مهم و مشترک به ویژه مذاکرات سازش در فلسطین ... حمایت ایتالیا از راه حل تشکیل دو کشور در فلسطین

ادامه

ایتالیا, جهان, خبر, فلسطین

تظاهرات هزاران اسرائیلی برای اعلام حمایت از راهکار دودولتی

به نقل از هآرتص، هزاران اسرائیلی، شامگاه شنبه به خیابان‌های تل‌آویو آمده و در حمایت از «راه‌حل دو دولت» برای برقراری صلح با فلسطینیان، دست به تظاهرات زدند.   آن‌ها پلاکاردهایی علیه ۵۰ سال اشغال مناطق فلسطینی در دست داشتند: «۵۰ سال کافی است، اکنون نوبت صلح است.»   این تظاهرات به دعوت سازمان اسرائیلی ... تظاهرات هزاران اسرائیلی برای اعلام حمایت از راهکار دودولتی

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, فلسطین