کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

چین و افغانستان محور نشست بایدن با سران هند، ژاپن و استرالیا

کمتر از هفت ماه بعد از نشست مجازی سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن با محوریت مقابله با چین، جو بایدن ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) در کاخ سفید از نخست‌وزیران این کشورها میزبانی می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه هند با انتشار یک بیانیه برنامه سفر کاری نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور به آمریکا را اعلام کرد و خبر داد که مودی در نشست سران دهلی نو، واشنگتن، کانبرا و توکیو در کاخ سفید شرکت می‌کند.

 

طبق این بیانیه قرار است که نخست‌وزیر هند ضمن شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در اجلاس کشورهای «کواد» (QUAD) در کاخ سفید حاضر شود.

 

وزارت خارجه هند اعلام کرد: «رهبران (هند، آمریکا، استرالیا و ژاپن) پیشرفت حاصل شده از زمان برگزاری اولین نشست مجازی‌شان در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۲۲ اسفند ۱۳۹۹) را مرور و درباره موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه مشترک رایزنی خواهند کرد».

 

۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ بود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نشستی مجازی با شرکت نارندرا مودی، اسکات موریسون و یوشی‌هیده سوگا نخست‌وزیران هند، استرالیا و ژاپن برگزار کرد.

 

بنا بر گزارش رسانه‌ها، نشست کشورهای «کواد» (QUAD) اولین نشست رهبران این گروه چهار جانبه برای بحث درباره نظم بین‌المللی در منطقه ایندو-پاسیفیک و در اصل تلاش آنها برای مهار چین و مقابله با توان نظامی و اقتصادی پکن است.

 

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره این نشست مجازی گفته بود، این دیدار اهمیت جایگاه متحدان و شرکای آمریکا در منطقه ایندو-پاسفیک را برای جو بایدن نشان می‌دهد.

 

طبق بیانیه وزارت خارجه هند قرار است سران این چهار کشور درباره تلاش‌ها به منظور مهار همه گیری ویروس کرونا و واکسن رایزنی کنند.

 

در ادامه بیانیه آمده است: «آنها همچنین در مورد مسائل جهانی معاصر مانند فناوری‌های مهم و در حال ظهور، ارتباطات و زیرساخت‌ها، امنیت سایبری، امنیت دریایی، کمک‌های بشردوستانه، امداد رسانی در موارد بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوا و آموزش و پرورش تبادل نظر خواهند کرد».

 

وزارت خارجه هند افزود: «این اجلاس فرصتی ارزشمند برای گفتگو و تعامل بین رهبران فراهم می‌کند؛ تعاملی که اساس آن بر دیدگاه مشترک آنها در زمینه لزوم اطمینان از یک منطقه آزاد، باز و فراگیر در ایندوپاسفیک متکی است».

 

هر چند در بیانیه وزارت خارجه هند اشاره‌ای به چین نشده است اما از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، دولت این کشور تلاش‌های زیادی برای همراه کردن هند، استرالیا و ژاپن با مواضع آمریکا کرده و آنها را به تشدید تقابل با چین فراخوانده است.

 

برخی رسانه‌ها با اشاره به تاکید وزارت خارجه هند بر بررسی «موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه مشترک» در نشست کاخ سفید گزارش دادند، مسائل مرتبط با افغانستان هم یکی از محورهای دستورکار این اجلاس چهارجانبه خواهد بود.

 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره گزارش داد: «هند به دنبال آن است که کواد را در افغانستان دخیل کند».

 

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه ضمن سخنرانی در نشست سازمان ملل متحد به میزبانی شهر ژنو در مورد وضعیت بشردوستانه در افغانستان، خواستار هماهنگی جهانی برای اطمینان از دسترسی بدون مانع، بدون محدودیت و مستقیم به ارائه‌دهندگان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد.

 

در گزارش اسپوتنیک درباره نشست چهارجانبه آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن به میزبانی جو بایدن آمده است: «چین در انتقاد خود از گفتگوی چهار جانبه امنیتی تحت رهبری ایالات متحده، تند و شدید بوده و آن را تلاشی برای مهار ظهور پکن در نظم جهانی توصیف کرده است. وانگ یی وزیر امور خارجه چین وانگ یی در حالی که گفته است سیاست واشنگتن در منطقه “یک خطر امنیتی اساسی” است، از کواد به عنوان “ناتوی ایندوپاسفیک” یاد کرد».

هشدار دولت چین به‌”اقدامات شدید اقتصادی و نظامی” برای مبارزه با تصمیم آمریکا

چین هشدار داد در صورت تغییر نام دفتر دیپلماتیکش در واشنگتن، اقدامات شدید اقتصادی و نظامی علیه این تصمیم آمریکا اتخاذ می‌کند.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, لیتوانی

موضع‌گیری‌های رژیم ولایی و نیروهای سیاسی کشورمان نسبت به رویدادها و تحول‌‌های افغانستان

با اتمام پروژهٔ واگذاری کامل افغانستان به نیروهای اسلام‌گرای طالبان، سیاست‌های راهبردی آمریکا در قبال کشورهای منطقۀ جنوب‌غربی آسیا و هماهنگ با برنامه‌های سیاسی- نظامی‌اش در خاور دور به مرحله‌ای تازه وارد شده‌اند.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, ایران, پاکستان, ترکیه, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, قطر, مقاله, نئولیبرالیسم, ویتنام

سفیر چین در آمریکا به مقام‌های آمریکایی توصیه کرد ؛ “لطفا خفه شوید”

گزارش شده که سفیر چین در آمریکا به مقام‌های این کشور تاکید کرده اگر تنش‌های اقتصادی بین دو طرف را نتوان به صورت دیپلماتیک حل و فصل کرد، ‌بهتر است که آمریکا ساکت بماند.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

شاهزاده سعودی با تشدید فشار امریکا: زیر بار دیکته آمریکا نمی‌رویم

همزمان با لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض و قصد واشنگتن برای انتشار اسناد محرمانه واقعه ۱۱ سپتامبر، یک شاهزاده سعودی مدعی شد که ریاض زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, عربستان سعودی, گزارش, یمن