چین: بحران اوکراین نتیجه تداوم گسترش ناتو به سمت شرق است

سفیر چین در سازمان ملل بحران جاری در اوکراین و معضل امنیتی کنونی اروپا را نتیجه تداوم گسترش ناتو به سمت شرق قلمداد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آرتی، سفیر چین در سخنرانی خود در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که بحران جاری در اوکراین نتیجه تداوم گسترش ناتو به سمت شرق است و از این سازمان نظامی به سرکردگی آمریکا خواست که ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارد و از «آشوب‌ساز» بودن دست بردارد.

او همچنین به رفتار “خود متناقض” ناتو اشاره کرد که در آن خود را به عنوان یک “ائتلاف دفاعی” معرفی می‌کند، ولی در عین حال دائماً به دنبال “عبور از محدوده‌های جغرافیایی و گسترش دستور کارش، دامن زدن به شکاف و تنش، ایجاد ترس و تقابل است. “

وی گفت: “دنبال کردن امنیت مطلق و محرومیت سیاسی و محدوسازی با توسل به زور علیه یک طرف خاص، اصلی‌ترین علت این است که اروپا در وضعیت معضل امنیتی قرار گرفته. ” این دیپلمات افزود: “اروپا و حتی کل جهان در آشفتگی بزرگتری گرفتار خواهند شد» مگر اینکه ناتو نگرشش را عوض کند.

ژانگ درخواست‌های چین برای آتش بس میان روسیه و اوکراین را تکرار کرد و از آن‌ها خواست که در اسرع وقت مذاکرات صلح را آغاز کنند. او همچنین پیشنهاد کرد که آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو باید برای یک “گفتگوی جامع و عمیق” بر اساس اصل تفکیک ناپذیری امنیت پشت یک میز بنشینند.

در همین حال، پکن شاهد بوده است که روابط خودش با آمریکا به خاطر سرنگونی اخیر یک بالن چینی متهم به جاسوسی در اوایل ماه جاری به پایین‌ترین سطح خود نزول کرده است. واشنگتن اعلام کرده است که پس از این حادثه ارتباطات نظامی خود با چین را قطع خواهد کرد و همچنین شرکت‌ها و موسسات چینی دخیل در این ماجرا را نیز تحریم کرد.

پکن متعاقباً این اتهامات را رد کرده و استدلال کرد که بالون مذکور یک کشتی هوایی غیرنظامی بوده است. با این وجود، این کشور وعده داد که به خاطر این حادثه انتقام خواهد گرفت و روابط نظامی و دیپلماتیک خود با آمریکا را کاهش داده است. پکن همچنین بار‌ها از واشنگتن به خاطر اعطای مجوز به تعدادی از مقامات آمریکایی برای بازدید مکرر از جزیره خودگردان تایوان که چین آن را بخشی از قلمرو مستقل خود می‌داند، انتقاد کرده است.

از آنجایی که کاخ سفید به فروش تسلیحات به ارتش تایوان نیز چراغ سبز نشان داده است، پکن تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های سازنده تسلیحات آمریکایی شامل ریتون و لاکهید مارتین وضع کرد.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله