چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

کره شمالی دوشنبه با نظارت و هدایت کیم جونگ اون رهبر این کشور رزمایش‌های شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد سه‌شنبه نوشت که کره شمالی دوشنبه سیستم سراسری مدیریت هسته‌ای موسوم به «ماشه هسته‌ای» را آزمایش کرد که در این رزمایش نیروهای توپخانه نیز به نشانه تقویت قابلیت‌های اتمی ... کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

چین از اقدامات تخریبی آمریکا در فضا به سازمان ملل شکایت کرد

«ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا آمریکا که به ضرر چین است، به سازمان ملل شکایت کرده است.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری «سوث کرین نیوز»، در پی تصادف های ایستگاه فضایی چین در فاصله ماه ژوئیه و اکتبر امسال که مسبب آن آمریکا بوده است، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در یک کنفرانس خبری گفت که کشورش در این خصوص یک شکایت رسمی به سامان ملل ارائه داده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که درباره تصادف های ایستگاه فضایی چین در فاصله ماه ژوئیه و اکتبر چه اقدامی در دست است، ضمن اشاره به این شکایت، خاطرنشان کرد از آمریکا خواسته شده اقدامی جدی برای پیش گیری از برخوردهای احتمالی در آینده در فضا انجام دهد.

 

ژائو لی ضمن اشاره به درخواست چین از آمریکا برای مدیریت صحیح ایستگاه های فضایی، اظهار داشت: پکن، واشنگتن را به انجام  اقدامات فوری برای جلوگیری از برخورد ایستگاه فضایی چین با ماهواره های «اسپیس ایکس» ترغیب کرد.

 

او همچنین با اشاره به پیمان فضایی ۱۹۶۷ که استخوانبندی قوانین بین‌الملل در فضاست اضافه کرد: “آمریکا ادعا می‌کند که طرفدار جدی مفهوم ” اقدام های مسئولانه در فضا” می‌باشد، با این وجود تمامی پیمان های و وظایفش را زیر پا می‌گذارد و به پیمان هایی که در آن امنیت فضانوردان اهمیت دارد اعتنایی ندارد. این مسئله اقدامی یک جانبه است.”

 

«ژائو لی جیان» در پایان سخنانش آمریکا را به طور مشخص مسئول رفتار و اقدامات «اسپیس ایکس» دانست و گفت آمریکا از طریق شرکت‌های خصوصی از زیر بار مسئولیت اقدامات ملی خود شانه خالی می‌کند.

 

اوایل هفته جاری چین شکایتی در خصوص هزار و ۷۰۰ ماهواره در چرخش استارلینک توسط شرکت ایلان ماسک به سازمان ملل متحد ارائه داد که در سال ۲۰۲۱ تقریبا در ۲ موقعیت به ایستگاه فضایی چین برخورد کردند. این موضوع هر ۲ بار منجر به اجرای “مانور تهاجمی” توسط خدمه و فضانوردان ایستگاه فضایی چین شده است.

 

هئیت نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در این خصوص گفت ماهواره ها اگر به درستی بررسی نشوند تهدیدی برای جان و سلامت فضانوردان به شمار می روند.

 

این در حالی است که «اسپیس ایکس» مدعی است دستگاه هایش مجهز به  تکنولوژی سیستم اجتناب از برخورد و تصادف خودکار است و لازم است سایر فضاپیماها مسیرشان را تغییر دهند. این بیانیه برای متقاعد کردن مقام های چینی که بر روی ضمانت بهتری از سوی شرکت آمریکایی و دولت آمریکا پافشاری کردند، شکست خورد.

 

براساس این گزارش، دولت چین از مقامات آمریکایی خواست تا با انجام اقداماتی از برخورد ماهواره های در چرخش «اسپیس ایکس» با ایستگاه فضایی چین جلوگیری کند. این درخواست زمانی مطرح شد که ماهواره های «استارلینک» ایلان ماسک تقریبا با ایستگاه فضایی جدید پکن تصادف کرد.

 

بدین ترتیب چین واشنگتن را به ریاکاری و بی پروایی متهم کرد.

 

به گزارش یورونیوز کاربران شبکه‌های اجتماعی چینی روز سه‌شنبه ۲۸ دسامبر در پی شکایت پکن به سازمان ملل متحد در مورد نزدیک شدن دو ماهواره شرکت «اسپیس‌ایکس» به ایستگاه فضایی چین و خطر برخورد با آن، ایلان ماسک، بنیانگذار و رئیس این شرکت اکتشاف فضایی را هدف حمله قرار دادند.

 

بر اساس سندی که چین در ماه دسامبر به دفتر امور فضایی ملل متحد ارائه کرده، ایستگاه فضایی تیانگونگ این کشور در ماه‌های ژوئیه و اوت با خطر «برخورد نزدیک» با ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس مواجه شده است.

 

چین در نامه خود به «کمیته سازمان ملل در امور استفاده صلح‌آمیز از فضا» نوشته است که ایستگاه فضایی تیانگونگ مجبور شده است مسیر خود را برای جلوگیری از برخورد با ماهواره‌های استارلینک، تغییر بدهد.

 

پس از اعلام این خبر، کاربران شبکه‌های اجتماعی چینی روز سه‌شنبه ۲۸ دسامبر در کارزاری به انتقاد از ایلان ماسک و شرکت‌هایش پرداختند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هشتکی در این خصوص ۸۷ میلیون بازدیدکننده داشته است.

نتایج مفید پروژه ابتکاری راه و جاده چین برای آسیا و اقیانوسیه

گزارش ها حاکی از این است که با وجود موانع و مشکلات، پروژه طرح ابتکاری راه و جاده که توسط چین مطرح شده پیشرفت خوبی داشته و به نتایج مفیدی در آسیا و اقیانوسیه دست می‌یابد.

ادامه

اسیا, اندونزی, بنگلادش, پاکستان, جهان, چین, شرق آسیا, کامبوج, گزارش, لائوس

چین: آمریکا در مورد تایوان “بهای بسیار سنگینی” پرداخت می‌کند

وزیر امور خارجه چین امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی هشدار داد، آمریکا به خاطر اقداماتش در مورد تایوان در خطر پرداختن “بهایی بسیار سنگین” قرار دارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, تایوان, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

بودجه نظامی میلیاردی آمریکا خشم چین را برانگیخت

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به بودجه هنگفت نظامی آمریکا که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن برای مقابله با پکن تخصیص داده شده، به آمریکا هشدار داد که مسئولانه رفتار کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, گزارش

در اقدامی تنش‌زا علیه چین؛ آمریکا تایوان را برای رزمایش دریایی دعوت کرد

در میانه تشدید تنش با چین، در نظر دارد از تایوان برای مشارکت در بزرگترین رزمایش نیروی دریایی جهان در سال ۲۰۲۲ دعوت به عمل آورد.

ادامه

استرالیا, امریکا, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, کانادا