اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

نتایج مفید پروژه ابتکاری راه و جاده چین برای آسیا و اقیانوسیه

گزارش ها حاکی از این است که با وجود موانع و مشکلات، پروژه طرح ابتکاری راه و جاده که توسط چین مطرح شده پیشرفت خوبی داشته و به نتایج مفیدی در آسیا و اقیانوسیه دست می‌یابد.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «سوث کرین نیوز»؛ با وجود اینکه منطقه آسیا – اقیانوسیه طی سال گذشته و بر اثر همه گیری ویروس کرونا بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است، طرح ابتکاری راه و جاده که از سوی چین پیشنهاد شده بود با توجه به تمامی مشکلات پیشرفت خوبی داشته است.

 

بر پایه این گزارش که به پروژه های پایان یافته چینی ها در کشورهای مختلف آسیا و اقیانوسیه اشاره دارد، پس از ۵ سال ساخت و ساز، عملیات خطوط راه آهن لائوس-چین که پروژه ای میان ابتکار راه و جاده و استراتژی لائوس برای تبدیل شدن از کشوری جداشده به کشوری به عنوان کانون زمینی ارتباطی است، در ۳ دسامبر ( ۱۲ آذر) آغاز شد.

 

از سوی دیگر مراسم تکمیل موسسه آموزشی فنی حرفه ای اهدایی از طرف چین نیز در ماه اکتبر در«گوادر» ایالت «بلوچستان» واقع در جنوب غربی پاکستان برگزار شد. این پروژه برای رفاه عمومی ذیل طرح ” کریدور اقتصادی پاکستان- چین” حائز اهمیت می‌باشد.

 

«نونگ رونگ» سفیر چین در پاکستان در مصاحبه ای درمورد این پروژه گفت که موسسه فنی، حرفه ای و تکنیکی گوادر با هدف بررسی نیازهای فوری مردم محلی ساخته شد و به سمت توسعه پایدار منطقه پیش می رود. حین ساخت و ساز این پروژه بیش از هزار شغل برای مردم محلی فراهم شده است، پس از اتمام آن گنجایش آموزش دهی به ۳۶۰ کارآموز را دارد و سالانه برای دستکم هزار نفر فرصت های کارآموزی را تامین می‌کند.

 

 

در ادامه این گزارش آمده است در تاریخ ۱۸ دسامبر(۲۷ آذر) کامبوج یک استادیوم ملی با حمایت مالی چین در نواحی خارج شهر شمالی «پنوم پن» پایتخت این کشور را افتتاح کرد. «هون سن» نخست وزیر کامبوج اعلام کرد این استادیوم با گنجایش ۶۰ هزار نفر مکانی برای تورنمنت ها و مسابقات ورزشی خواهد بود. کامبوج برای نخستین بار در ماه مه ۲۰۲۳ میزبان بازی های جنوب شرقی آسیا خواهد بود.

 

این استادیوم تنها یکی از موفقیت های چین است که حمایت مالی این کشور را در کامبوج به دنبال داشته و موجب تحکیم روابط میان دو کشور شده است.

 

در اندونزی نیز پروژه بزرگترین سازه پل معروف به پل شماره ۲ قطار تندروی جاکارتا-باندونگ با موفقیت در تاریخ ۳۰ سپتامبر  (۸ آبان) تکمیل شد. سرعت قطارها روی این پل ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است و سفر از جاکارتا به باندونگ پایتخت ایالت جاوای غربی را از ۳ ساعت به ۴۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

 

به علاوه پروژه پل – جاده ای چندمنظوره با نام ” دریم پادما بریج” در بنگلادش نیز با وجود مشکلات و چالش های بسیار از جمله همه گیری ویروس کرونا رو به اتمام است. شرکت چینی مسئول زیرساخت های عظیم این پروژه می باشد که در تاریخ بنگلادش بزرگ ترین و چالش برانگیزترین پروژه زیرساختی بوده است. پس از پایان این پروژه، گذر از رودخانه پادما که ده ها منطقه را در جنوب این کشور به «داکا» پایتخت بنگلادش وصل می کرد و تنها از طریق کشتی و قایق ممکن بود، پایان می‌یابد.

 

در پایان این گزارش آمده است پروژه بندر « هامبانتوتا» که در سری لانکا به عنوان نخستین بندر بین المللی این کشور با استانداردهای جهانی شناخته می شود، توسط چین در ماه نوامبر ساخته شد.

 

به علاوه در ماه نوامبر پروژه خطوط مترو ساخت چین در «هانوی» پایتخت ویتنام نیز افتتاح شد که اولین خطوط مترو با انجام عملیات تجاری در این کشور است.

چین از اقدامات تخریبی آمریکا در فضا به سازمان ملل شکایت کرد

«ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا آمریکا که به ضرر چین است، به سازمان ملل شکایت کرده است.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا

چین: آمریکا در مورد تایوان “بهای بسیار سنگینی” پرداخت می‌کند

وزیر امور خارجه چین امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی هشدار داد، آمریکا به خاطر اقداماتش در مورد تایوان در خطر پرداختن “بهایی بسیار سنگین” قرار دارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, تایوان, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

بودجه نظامی میلیاردی آمریکا خشم چین را برانگیخت

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به بودجه هنگفت نظامی آمریکا که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن برای مقابله با پکن تخصیص داده شده، به آمریکا هشدار داد که مسئولانه رفتار کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, گزارش

در اقدامی تنش‌زا علیه چین؛ آمریکا تایوان را برای رزمایش دریایی دعوت کرد

در میانه تشدید تنش با چین، در نظر دارد از تایوان برای مشارکت در بزرگترین رزمایش نیروی دریایی جهان در سال ۲۰۲۲ دعوت به عمل آورد.

ادامه

استرالیا, امریکا, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, کانادا