تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته اول آذر ماه

با همه توان علیه لایحۀ اصلاح قانون کار به سود کلان سرمایه‌داران مبارزه کنیم! با اتحاد عمل طرح اصلاح قانون کار و ارزان سازی نیروی کار را ناکام سازیم!

 

آزاد سازی اقتصادی٬ افزایش قیمت برق و نابودی امنیت شغلی طبقه کارگر 

چهارم آذر ماه‌-با افزایش ۲۰ درصدی قیمت برق صنایع دولت تیر خلاص تعطیلی هرچه بیشتر واحدهای تولیدی کوچک و متوسط …را برپیشانی آنها زد. فشار روزافزون بر صنایع از طریق این گرانی‌ها باعث تعطیلی همین تعداد واحد صنعتی موجود می‌شود. با این فشارها کارگران… بیکار و برای تامین زندگی خود دچار مشکل می‌شوند.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار و معیار تعیین حداقل دستمزد

چهارم آذر ماه- یکی از مهم‌ترین تغییرات افزودن شرط شرایط اقتصادی کشور به‌عنوان یکی از معیارهای تعیین حداقل دستمزد در اصلاحیه قانون کار است.میزان تورم  و سبد معاش خانوار به‌عنوان معیارهای تعیین حداقل دستمزد در ماده ۴۱ قانون کار فعلی به کلی بی‌اثر وشرایط اقتصادی کشو ملاک قرا می گیرد.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار و حق بیمه کارگران

چهارم آذر ماه- لایحه اصلاح قانون کار در حالی با گره زدن افزایش سالانه حداقل دستمزد به شرایط اقتصادی، پیشنهاد فریز[انجماد] مزدی را مطرح کرده‌ که مطابق مقررات سازمان تامین اجتماعی ارزش ریالی هزینه حق بیمه هر کارگر معادل ۳۰ درصد درآمد ماهانه اوست. مطابق لایحه دولت و با این شیوه  کارگران متضرر و سازمان تامین اجتماعی برای ادامه فعالیت‌های خود با مشکل مالی روبه‌رو می‌شود.

 

 

اعتراض به ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها

چهارم آذر ماه‌-موسسه صنعت‌سازان اسپادانا طراح و تولید‌کننده گیر‌بکس‌های صنعتی آسیا خاطرنشان کرد: با افزایش ۲۰ درصدی قیمت برق صنایع٬… ما به عنوان صاحبان صنایع فکر می‌کنیم بخش صنعت برای هیچ‌کس در این کشور اهمیت ندارد… انگار اراده‌ای بر این قرار گرفته تا با بستن همین تعداد واحد‌های … به راحتی واردات از چین و اروپا انجام شود و سودش به جیب برخی‌ برود. به عنوان مثال واحد صنعتی ما اشتغالزایی مستقیم ۲۰ نفری و غیرمستقیم ۵۰ نفری دارد. با این فشارها کارگرانمان‌ بیکار می‌شوند.

 

 

اصلاح قانون کار٬ کارفرمایان و حق سنوات کارگران

چهارم آذر ماه – بر خلاف ادعای مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار٬ تغییر مواد ۲۳ و ۲۴ اصلاحیه قانون کار که مربوط به بیمه فراگیر و نحوه تجمیع سنوات کارگران است٬ به سود کارفرمایان تدوین شده. با این اصلاحیه نحوه تجمیع سنوات کارگران به خواست و اراده کارفرما بستگی خواهد داشت.

 

 

اخراج دستجمعی کارگران کارخانه فیبر ایران

چهارم آذر ماه -کارفرمای کارخانه فیبر ایران  تولیدکننده محصولات چوبی واقع در منطقه آزاد انزلی٬ از اول آذر ماه جاری به صورت موقت کارخانه را تعطیل اعلام کرده و مانع ورود حدود ۱۰۰ نفر از کارگران رسمی و قراردادی کارخانه به محل کارشان شد. به همین دلیل گروهی از کارگران  مقابل درب ورودی کارخانه دست به اعتراض زدند.

 

 

مخالفت زحمتکشان با افزایش سن بازنشستگی

سوم آذر ماه-‌پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در رابطه با افزایش سن بازنشستگی در حالی مطرح شده است که پیش از این نیز دولت در قالب برنامه ششم توسعه این طرح را لحاظ کرده بود، ممنوعیت بازنشستگی پیش از موعد و سختگیری‌ها برای حقوق بازنشستگی از دیگر مواردی بود که دولت برای اجرا در برنامه ششم توسعه مد نظر داشته است.افزایش سن بازنشستگی در ایران باعث ایجاد نگرانی و مخالفت در میان کارکنان[کارگران و کارمندان] تحت پوشش بیمه‌ شده است.

 

 

مزایای شغلی٬حداقل دستمزد نیست

سوم آذر ماه – بر خلاف ادعای مجلس و هیات وزیران٬ مبنای اصلی باید حداقل دستمزد کارگران باشد و نباید مزایای جانبی را در مزد لحاظ کرد.امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال (۱۶۰هزار تومان) حق عائله مندی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال (۱۱۰هزار تومان) بن کارگری و۴۰۰ هزار ریال (۴۰هزار تومان) حق مسکن کارگران شده است … همه اینها مزایا است و نباید مدعی شد که حداقل دستمزد ۳۵درصد اضافه شده است.

 

 

خواست همه زحمتکشان افزایش دستمزد است

سوم آذر ماه- گرانی کمر بازنشسته‌ها و کارمندان و کارگران و همه مزدبگیران را خم کرده است.اگر ما بخواهیم مایحتاج یک خانواده ۴ نفری را در نظر بگیریم آن هم حداقل زندگی بخور و نمیر برای یک خانواده ۴ نفره کارگری بیشتر از ۲ میلیون تومان خرج بر می دارد در حالی که حداقل حقوق ۹۰۰ هزار تومان است.

 

 

اعتراض کارگران دو کارخانه فولاد قزوین وآرمان شفق

سوم آذر ماه- در حالی که  کارفرما بین سالهای ۹۳ تا ۹۴ به ازای هر یک از کارگران و اعضای خانواد‌های‌شان ماهانه مبلغ ۲۳هزار تومان بابت پوشش بیمه تکمیلی درمان کسر کرده است ولی‌ هزینه‌های درمان تکمیلی حدود ۵۰۰ نفر از کارگران دو کارخانه فولاد قزوین وآرمان شفق در سال ۹۴ هنوز پرداخت نشده است و در عین حال طی دو سال گذشته  تعداد زیادی از کارگران این دو کارخانه از کار اخراج وبیکار  شده اند .

 

 

خواست زنان قالیباف،برخورداری از  بیمه تامین اجتماعی است

سوم آذر ماه- بر اساس برنامه بیمه تامین اجتماعی که در سال ۱۳۸۸ مصوب شد ۴۶۰ هزار بافنده فرش ظرف پنج سال بیمه شدند ولی اکنون دو سال است که بیمه قالیبافان قطع شده است.بیمه تامین اجتماعی برای یک صنعتگر از جهت تامین آتیه و امنیت شغلی اهمیت دارد و جزو مشاغل خانگی برای زنان محسوب می‌شود.

 

 

اعتصاب کارگران آزاد راه تهران -شمال

دوم آذر ماه- اعتصاب  کارگران طرح  آزاد راه تهران – شمال ، وارد هفتمین روز خود شد. کارگران  به صورت شبانه روزی در محوطه کارگاه  تجمع کرده و خواستار تحقق مطالبات خود هستند.

 

 

بیکاری کارگران معادن سنگ کشور

دوم آذر ماه‌-از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا اکنون٬ حدود ۸۰ درصد معادن سنگ آهن تعطیل شده است.همین موضوع مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان و کارگران معدن ایجاد کرده و شاهد بیکاری و در به دری خانوارهای کارگری هستیم.

 

 

وضعیت قراردادهای نوازندگان ارکستر ملی و سمفونیک

دوم آذرماه -نوازندگان ارکستر ملی و سمفونیک با ابراز نارضایتی از وضعیت قراردادهای خود٬ خواستارعقد  قرارداد رسمی و روشن شدند.چندی پیش مدیر بنیاد رودکی اعلام کرده بود: “شایعه اخراج کارکنان بنیاد رودکی را تکذیب می‌کنم… با تمامی آنها [ نوازندگان]قرارداد بسته شده”؛به رغم این ادعا هنرمندان و نوازندگان ارکستر ملی وسمفونیک برمطالبه خود و  روشن شدن  قراردادها پافشاری می کنند.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی نیلو در اصفهان

دوم آذر ماه – در اعتراض به اخراج  تعدادی از کارگران این کارخانه ، کارگران روز اول آذر ماه در مقابل درب کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند. علاوه بر معوقات مزدی و عدم پرداخت به موقع دستمزدها، کارگران این واحد در مقاطع مختلف تعدیل[ اخراج ] شده اند.

 

 

اعتراض به اصلاح قانون کار

دوم آذر ماه -لایحه اصلاح قانون کار امنیت شغلی و معاش بیش از ۱۳ میلیون خانوار کارگری (معادل ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور) را تحت تاثیر می‌گذارد و ۴۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی را به خطر می اندازد.

 

 

وخیم شدن معیشت گارگران با توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

دوم آذر ماه -تمایلی که از حدود دو دهه قبل درمیان گروهی از مسولان دولتی و نمایندگان مجلس برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به وجود آمده بود، همچنان سیری ناپذیر است…در این میان اگرهم اختلاف نظری میان دولت و مجلس باشد بر سر شمار مناطق یاد شده است… از زمان احداث نخستین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کارگران همواره پای ثابت زیان‌ کنندگان بوده‌اند.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران واحد روغن قو

دوم آذر ماه – دست کم ۷۰ نفر از کارگران واحد روغن قو در ادامه اعتراض صنفی روز گذشته خود و همکارانشان صبح امروز نیز مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. دست کم ۵ ماه تاخیر در حق بیمه، دفترچه‌های درمانی کارگران فاقد اعتبار است. کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی هستند.

 

 

اعتراض کارگران ارسا ساختمان

دوم آذر ماه – کارفرما دو کارگر این شرکت را به بهانه برهم زدن نظم  محیط کار اخراج کرده است . شرکت «ارسا ساختمان» از ۴ ماه پیش معوقات مزدی بیش از ۳۰۰ کارگر خود را پرداخت نکرده است و معوقات هر یک از کارگران اخراجی دست کم ۴ ماه مزد معوقه و حق بیمه وعیدی وسنوات است. در عین حال حدود ۲۰۰ ساعت از حق اضافه کاری های  این دو کارگر پرداخت نشده است.

 

 

ادامه مبارزه کارگران کارخانه چوکا

اول آذر ماه -کارگران چوکا در رضوانشهر همچنان در اعتراض به وضعیت  و حقوق‌های معوقه ی مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کرده اند . کارگران خواستار بازگشت به کار و ادامه خط تولید واحد‌های چوب و کاغذ ایران هستند.

 

 

مبارزه کارگران صنعت تایر سازی

اول آذرماه- کارگران کارخانجات تولید تایر با امضا توماری خواستار رسدیدگی به وضعیت معیشتی خود و جلوگیری از ورشکستگی  صنعت تایر و لاستیک سازی و مسدود نمودن راه واردات  تایر خارجی شدند. سه کارخانه بزرگ؛بارز،کویر تایر و پارس در رکود قرار داشته و بخش بزرگی از کارگران بیکار شده اند. سالانه ۵۰۰ – ۴۰۰ میلیون دلار، صرف واردات تایر از خارج می شود.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار و منافع کلان سرمایه داران

اول آذر ماه -در اینجا دولت حتی حفظ ظاهر هم نکرده، در ظاهر امر، دولت باید تنظیم کننده بازار کار باشد نه اینکه مدافع یک طبقه در بازار کار در برابر سایر طبقات باشد. در تنظیم این لایحه، دولت به صراحت مدافع منافع کارفرمایان در مقابل طبقات مزدبگیر است. این‌ها در مجموع قدرت چانه زنی کارگران را کاهش می‌دهد. هر عاملی که بتواند قدرت چانه زنی طبقه کارگر را افزایش دهد، از جمله تشکل‌ها، از جمله وحدت و همدلی گروههای دستمزدبگیر، همه عواملی هستند که دولت به شدت با آن مقابله می‌کند.

 

 

برنامه‌ جدید خروج  از رکود با آزاد سازی مزد

اول آذر ماه- کمیسیون تلفیق مجلس و دولت برنامه‌ای برای خروج اقتصاد از رکود و دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد تدوین می‌کنند‌. کاهش هزینه ها٬ انعطاف در بازار کار به منظور تشویق سرمایه گذاران و روان سازی پرداخت ها  [آزاد سازی دستمزد ] سرلوحه برنامه‌ جدید خروج  از رکود اعلام شده است.

 

 

ورود شرکت‌های بیمه خارجی و تضعیف سازمان تامین اجتماعی

اول آذر ماه-‌همزمان با تضعیف سازمان تامین اجتماعی٬رئیس کل بیمه مرکزی که به لندن سفر کرده است، در دیدار با رئیس کل اجرائی شرکت بیمه  اسکور فرانسه مسائل دوجانبه بیمه‌ای بین صنعت بیمه ایران و این شرکت را برای ورود شرکت‌های بیمه به بازار ایران بررسی کرد.

 

 

اعتصاب کارگران شاغل در کارخانه «فرش پارس»

اول آذر ماه – کارگران این کارخانه صبح روز اول آذر ماه در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما نسبت به پرداخت نکردن مطالبات معوقه مزدی، مقابل درب ورودی این واحد تولیدی تجمع کردند. کارگران قراردادی و رسمی به ترتیب بابت پنج تا هفت ماه مزایای معوقه طلبکارند؛ بدهی چهار ماهه کارفرما به سازمان تامین اجتماعی باعث شده است تا تعویض دفترچه بیمه درمانی خانواده‌های کارگران این واحد تولیدی با مشکل مواجه شود و مجموع این کارگران بابت عیدی سال ۹۴ هنوز بستان کارند. از آذر ماه سال گذشته تاکنون حدود ۲۰۰ نفر از همکاران قراردادی آنها توسط کارفرما اخراج شده‌اند.استمرار بدحسابی کارفرما باعث شده است تا در ماه‌های گذشته، کارگران برای چند مرتبه با خاموشی دستگاه‌های خط تولید اعتراض خود را نسبت به وضعیت پیش آمده اعلام کنند.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پارس قو

اول آذر ماه – درکارخانه پارس قو حدودا ۲۶۰ نفر نیروی کارگری دائم و قرار داد موقت  کار می‌کنند که صبح امروز نزدیک به ۷۰ نفر از این کارگران در اعتراض به تعویق حقوق و بیمه مقابل درب ورودی این کارخانه جنب پایانه مسافربری جنوب تهران تجمع کردند. همچنین گفته می‌شودکه سازمان تامین اجتماعی بابت حق بیمه سه ماه قبل کارگران بستان کار است و در نتیجه وضعیت پیش آمده تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران با مشکلاتی روبروست .

 

 

چکیده گزارش‌های کارگری،ادامه هفته چهارم آبان ماه

افزایش بیکاری از زبان آمار

‌ سی‌‌ام آبان ماه- گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در تابستان گذشته در ۲۱ استان کشور، دو رقمی بود که این میزان در تابستان امسال به ۲۴ استان کشور سرایت کرد، همچنین در تابستان ۹۴ نرخ بیکاری در ۱۰ استان تک‌رقمی بود که این میزان در تابستان امسال به ۷ استان تقلیل یافته است؛ به عبارتی نرخ بیکاری ۳ استان کشور که تک‌رقمی بود، اکنون دو رقمی شده است.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری رودسر

سی‌‌ام آبان ماه-‌کارگران شهرداری رودسر در استان گیلان نسبت به تعویق مزد خود اعتراض کرده و خواستار دریافت به موقع دستمزد و دیگر مزایای قانونی شدند.شهردار رودسر در این باره اعلام کرده؛ در فاصله سه ماه گذشته تا به امروز با بحران شدید مالی که گریبانگیرهمه شهرداری‌ها است٬ مواجه ایم.

 

 

اخراج دستجمعی کارگران کشت و صنعت مغان

بیست و نهم آبان ماه‌-مدیریت شرکت کشت و صنعت مغان واقع درپارس آباد(استان اردبیل) ۱۷۵ نفر از کارگران این مجتمع صنعتی‌کشاورزی را تحت نام صرفه جویی تعدیل[  اخراج ]کرده است. کارگران  این مجتمع به این اقدام اعتراض کرده و خواستار حفظ شغل خودهستند.این شرکت قبلا بیش از هشت هزار کارگر داشت که  حالا به  یک‌هزار و ۵۰۰ کارگر کاهش یافته است

 

 

در حمایت از حقوق زحمتکشان دستفروش

بیست و نهم آبان ماه – برخورد اهانت آمیز به دستفروشان در سراسر کشور موجب  خشم و اعتراض عمومی شده است. در  آخرین نمونه‌ها ٬ ماموران شهرداری فومن و ارومیه، به بهانه طرح “جمع آوری دستفروشان”٬ دو دستفروش را با توهین و تحقیر مورد ضرب و شتم قرار دادند.

 

 

تجمع عتراضی کارگران و زحمتکشان مقابل مجلس

بیست و نهم آبان ماه – صبح روز ۲۹ آبان ماه حدود سه هزار کارگر و زحمتکش در اعتراض به لایحه ضدکارگری و معیوب اصلاح قانون کار و ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت مقابل مجلس تجمع اعتراضی بر پا کردند.

 

 

اعتراض به اصلاح قانون کار

بیست و نهم آبان ماه- تا پیش از تصویب قانون کار فعلی کشور در ۲۹ آبان سال ۶۹، حدود ۹۰درصد کارگران قراداد دائم داشتند اما امروزه به جایی رسیده ایم که این آمار کاملا برعکس شده و بیش از ۹۰درصد کارگران کشور دارای قرادادهای موقت هستند…قانون کار فعلی کشور، حداقل هایی برای کارگران دارد و همه مطالبات کارگران در آن لحاظ نشده، اما با این وجود، متأسفانه عده‌ای در صدد آن هستند تا همین حداقل‌های قانونی کارگران را نیز از آنان سلب کنند که لایحه اصلاح قانون کار دقیقا همین مسیر را دنبال می کند.

 

 

تکرار نظام برده داری با اصلاح قانون کار

بیست و نهم آبان ماه – لایحه اصلاح قانون کار که اخیرا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد، عملا نظام برده داری در ایران را کلید زده و اگرچه ظاهر آن نشان نمی دهد، اما عملا و در اکثر موارد، ما بازنشستگی نخواهیم داشت و کارگر دائما باید بدود تا به بازنشستگی برسد و نمی رسد!

 

 

اعتراض کارگران سد دوستی سرخس

بیست و نهم آبان ماه -پرداخت مطالبات مزدی نزدیک به ۱۵۰ کارگر شاغل در خط انتقال سد دوستی  به مشهد برای ۴ ماه به تاخیر افتاده است. پرداخت نشدن به موقع صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران پروژه خط انتقال سد دوستی با توجه به تعویق انداختن حقوق ۴ ماهه کارگران باعث کاهش چشمگیر سرعت انتقال آب شده است.

 

 

خواست زحمتکشان تضمین امنیت شغلی‌ است

بیست و نهم آبان ماه – بر اساس لایحه اصلاح قانون کار  ماده ۲۸ قانون کار به نفع کارفرمایان در جهت تسهیل اخراج کارگران تغییر یافته است… عدم اجرای قانون کار در  مناطق آزاد ویژه اقتصادی به اشتغالزایی کمکی نکرده است.

 

 

اعتراض به اصلاح قانون کار

بیست و نهم آبان ماه -بیشتر از ۷۰درصد جامعه کارگری[ طبقه کارگر ] کشور، حداقل حقوق که همان ۸۱۲هزار تومان باشد را دریافت می کنند،  متأسفانه پرداختی به کارگران که واقعا کفاف یک زندگی حداقلی را هم نمی‌دهد، در اصلاحیه اخیر قانون کار دیده  نشده است و حتی بیشتر از گذشته، معیشت و امنیت شغلی کارگران را مورد تعرض قرار داده است.

 

 

اعتراض به گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بیست و نهم آبان ماه -… اعتراض به گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اعتراض به همان روندی است که در بزرگترین مناطق صنعتی ایران هزاران کارگر صنعتی، تکنیسین و مهندس را که باید صنایع مادر را بسازند و به تولید برسانند تا جامعه بتواند بر پای خود بایستد و به زندگی ادامه دهد، از ابتدایی‌ترین حقوق تامین اجتماعی محروم کرده است…البته از دهه هفتاد این عمل ضدقانونی را در مناطق آزاد تجاری – صنعتی کار بردی کرده‌اند و تلاش برای اصلاح قانون کار، اجرایی کردن نسخه سراسری مقررات مناطق آزاد است.

 

 

تعدیل اقتصادی و معیشت کارگران

بیست وهشتم آبان ماه-‌کارگران استان کردستان به علت اجرای سیاست‌های سرکوب مزدی و تعدیل اقتصادی به ناچارا به حاشیه نشینی روی آورده‌اند. کارگران حتی قادر نیستند هزینه‌های رفت و آمد و خورد و خوراک خود را تامین کنند.کارگران این استان حتی تصور مزایای پاداش بهره‌وری را هم ندارند.

 

 

مبارزه کارگران علیه خصوصی سازی بیمه درمانی

بیست وهشتم آبان ماه – وزیر بهداشت گفت: مطابق قانون برنامه توسعه باید بیمه‌ها تجمیع شوند.تنها انتظارمجلس از بیمه‌ تامین اجتماعی در برنامه ششم این است که ۹ بیست وهفتم حق بیمه کارگران را در یک حساب قرار دهد.تجمیع بیمه ها٬ کاهش تصدیگری تامین اجتماعی و فعالیت سازمان‌های بیمه گر خصوصی است.

 

اتحاد کارگر

عواقبِ مخربِ “آزاد سازی” اقتصاد بر زندگی کارگران

به عنوان مولفه‌هایی از “آزاد سازی” اقتصاد، خصوصی سازی و مقررات زدایی در محیط و روابط کار توسطِ سوداگرانِ حاکمیتِ جمهوریِ اسلامی، عواقبِ کشنده‌ای برایِ کارگران و نتایجِ ویرانگری برایِ محیطِ زیست کشورمان داشته است. در حینِ بروزِ حوادثِ دلخراش فراوان و کشته و مجروح شدن تعداد کثیری از کارگران در صنایعِ مختلف، بخصوص در ... عواقبِ مخربِ “آزاد سازی” اقتصاد بر زندگی کارگران

ادامه

اقتصادی, ایران, کارگری, مقاله

جنبش سندیکایی و چهره‌های آن: غلامرضا جنت‌دوست کارگر نقاش و مبارزِ شجاعِ جنبش کارگری

محل و زمان دقیق تولد کارگر شهید توده‌ای غلامرضا جنت‌دوست روشن نیست و در دسترس قرارندارد. مجموعه اسناد، نوشته‌ها و سال‌شمارهای کارگری که تاکنون منتشر شده، نشانی از سالهای ابتدایی زندگی و محل تولد او ندارد. به مانند بسیاری از مبارزان دلیر و گمنام جنبش کارگری از زندگینامه دقیق او محروم هستیم. سرکوب خشن و ... جنبش سندیکایی و چهره‌های آن: غلامرضا جنت‌دوست کارگر نقاش و مبارزِ شجاعِ جنبش کارگری

ادامه

ایران, کارگری, یادنامه

کارگران؛ اعتراض در دود و تحدید !

صدها کارگر سه‌شنبه ۲۵ آبان در اعتراض به «تصمیم دولت و مجلس برای تغییر قانون کار، توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی» تجمعی اعتراضی را در مقابل ساختمان مجلس و در متن تهران دودآلود و زیر سایه‌ی محدودیت‌های گوناگون اقتصادی و مدنی، در ادامه اعتراض‌های هفته‌های پیش خود، سامان ... کارگران؛ اعتراض در دود و تحدید !

ادامه

ایران, کارگری, مقاله

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته چهارم آبان ماه

آزاد سازی مزد با اصلاح قانون کار بیست وهفتم آبان ماه -با تغییر مواد ۳۴ و۴۱ قانون کار به طور رسمی افزایش دستمزد سالیانه مشروط بر شرایط اقتصادی کشور خواهد بود.این اصلاحات به معنای پایان کار شورای عالی کار در تعیین سالیانه مزد کارگران مشمول است. . کاهش دستمزد کارگران و رواج پدیده چند شغلی ... چکیده گزارش‌های کارگری، هفته چهارم آبان ماه

ادامه

ایران, خبر, کارگری