روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین با موفقیت ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را پرتاب کرد که در تشخیص محیط زیست، پیشگیری و کاهش بلایا و سایر زمینه‌ها استفاده خواهد شد. به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین در ساعت ۶:۵۱ صبح روز چهارشنبه (۲۷ مارس) ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با استفاده از موشک حامل اصلاح شده Long March-۶ در مرکز پرتاب ماهواره تایوان به ... چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

ادامه

تایوان, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

چرخش آفریقا بسوی شرق؛ چین گوی سبقت را از آمریکا ربود

نتایج یک نظرسنجی که به تازگی انجام شده، حاکی است چین به عنوان «یک نقش آفرین خارجی برتر» در قاره آفریقا، توانسته جای آمریکا را در اذهان جوانان آفریقایی بگیرد.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نتایج نظرسنجی «بنیاد خانواده  ایچیکوویتز» (Ichikowitz Family Foundation ) مستقر در آفریقای جنوبی، تعاملات محدود آمریکا در زندگی کشورهای آفریقایی، این کشور را در فهرست کشورهای محبوب خارجی نزد جوانان قاره آفریقا در رتبه پس از انگلیس و اتحادیه اروپا قرار داده است.

 

این نظرسنجی که از طریق مصاحبه عمیق و چهره به چهره انجام شده است نشان داد: چین جایگزین آمریکا به عنوان کشوری شده که جوانان آفریقایی در بین کشورهای خارج از این قاره، نظر مثبتی نسبت به آن دارند.

 

این نتایج نشان داد: تقریبا ۷۶ درصد جوانان آفریقایی نگاه مثبتی به تاثیر چین به کشور و زندگی شان دارند. ۵۴ درصد از همه افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند گفتند که این کشور آسیایی «تاثیر فراوانی در کشورشان دارد».

 

نظرسنجی که در سال ۲۰۲۰ در این زمینه انجام شده بود تصویر متفاوتی را نشان می داد. ۸۳ درصد جوانان آفریقایی در این نظرسنجی گفته بودند نگاه مثبتی به آمریکا دارند و ۷۹ درصد همین نظر را نسبت به چین داشتند.

 

ایور ایچیکوویتز  رئیس این بنیاد توضیح داد که این امر به دلیل عوامل مختلفی است و در صدر آنها به دلیل تعامل نسبتا محدود آمریکا در قاره افریقا،  در مقابل سرمایه گذاری چین در این زمینه بوده است.

 

وی گفت: شکی نیست که چین امروز کشور برتر در نقش آفرینی در آفریقا است. ما این موضوع را درک می کنیم که چین تعامل بیشتری در آفریقا دارد و این در شرایطی است که چنین تعاملی از سوی دیگر کشورها کمتر است. در آفریقا، آمریکا نقش بسیار محدودی را ایفا کرده و نقش شرم آوری را در رابطه با سرمایه گذاری و تجارت واقعی و کمک به ساخت زیرساخت های این قاره ایفا کرده است.

 

این نظرسنجی نشان داد آمریکا از حیث محبوبیت در بین جوانان آفریقایی در رتبه بعد از انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد اما در مقابل ۱۵ کشور دیگر از جمله فرانسه با ۶۶ درصد، هند با ۶۸ درصد و روسیه ۶۳ درصد بیشترین محبوبیت را نزد جوانان آفریقایی دارد.

 

این نظرسنجی همچنین نشان داد که ساکنان جوان در کشورهای آفریقایی رواندا، مالاوی و نیجریه احتمالا دیدگاه های مثبت تری نسبت به چین و تاثیر این کشور در قاره شان دارند. با این حال چنین دیدگاه های مثبتی باعث نشد که نگاه های منفی نسبت به پکن کاملا منتفی شود.

 

تقریبا ۵۶ درصد از جوانان، به این ادعای مطرح شده از سوی آمریکا باور داشتند که چین در شیوع ویروس کرونا نقش داشته است. همزمان تقریبا نیمی از جمعیت جوان آفریقا (۳۹ درصد) مخالف دریافت واکسن کووید-۱۹ بودند.

 

به رغم برخی ادعاها از سوی غرب، پکن بارها هر گونه نقشی در آزمایش تعمدی در  ویروس کرونا و شیوع این ویروس را تکذیب کرده است.

دکتر ابراهیم رزاقی؛ چین باید در حوزه سرمایه‌گذاری، الگوساز دیگر کشورها باشد

دکتر ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و کارشناس اقتصادی ایران نوشت: امروز شاهد هستیم که چین به رتبه نخست اقتصادی در جهان نزدیک است. این کشور با برنامه‌ریزی در حوزه فناوری، توانست تجارت را سامان و صادرات را افزایش دهد.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, فقرزدایی

طرح ابتکاری «کمربند سبز و جاده» دنیا را به سوی اقتصاد کم کربن سوق می‌دهد

به گفته جائو یینگمین، معاون وزارت بوم شناسی و محیط زیست، چین تلاش‌های مداوم خود را برای استفاده از پتانسیل طرح ابتکاری «کمربند سبز و جاده» (BRI) در راستای کمک به حرکت به سوی یک اقتصاد جهانی کم کربن افزایش خواهد داد.

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, گزارش, محیط زیست

آمریکا تنگه تایوان را آبراه بین‌المللی خواند/ چین “ادعای نادرست” را محکوم کرد

ایالات متحده آمریکا از تاکید تایوان مبنی بر اینکه تنگه جداکننده این جزیره از چین یک آبراه بین‌المللی است، حمایت کرد و بار دیگر ادعای پکن برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتژیک را زیر سوال برد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کانادا