زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد. به گزارش شنبه ایرنا از “تاس”, این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند. علاوه بر لایحه ... مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, تایوان, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

چامسکی: آمریکا گرفتار «کودتای نرم» است

«نوام چامسکی» فیلسوف و نظریه پرداز آمریکایی با بیان اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا هنوز هم پایگاهی از هواداران خشمگین دارد، هشدار داد که چنین شرایطی باعث شده تا در ایالات متحده کودتایی نرم در جریان باشد.

 

به گزارش ایرنا، این مورخ و منتقد سیاسی اجتماعی، در مصاحبه با روزنامه ال پائیس اسپانیا، درباره خطر کودتای نرم در آمریکا پس از حمله جنجالی هواداران ترامپ به کنگره این کشور در ۶ ژانویه ۲۰۲۱میلادی(۱۷ دی ۹۹)، هشدار داد.

 

چامسکی در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای این رویداد خشونت آمیز خاطرنشان کرد این اقدام که درواقع تلاشی برای سرنگونی یک دولت منتخب بود، در اقدامی صریح و آشکار از سوی ترامپ انجام شد؛ با این عنوان که «در انتخابات تقلب و سرقت آرا صورت گرفته، پس پیش به سوی کنگره!»

 

به گفته چامسکی، تلاش برای سرنگونی یک دولت منتخب، در واقع یک کودتاست و آن حمله خشونت بار، کودتا محسوب می‌شد. اگرچه آن زمان، مخالفت برخی جمهوری‌خواهان با حضور یافتن در آن اقدام از به نتیجه رسیدن آن جلوگیری کرد، با این وجود هدف آنها، با کودتای نرم که هر روز در برابر چشمان ما در حال جریان است دنبال می‌شود.

 

به تاکید این زبان شناس و استاد دانشگاه آمریکایی، جمهوریخواهان این بار با دقت تمام برنامه ریزی می‌کنند تا بار دیگر این اقدام به موفقیت به انجام برسد و اطمینان دارند که رای دهندگان قدرت لغو نتیجه انتخابات را دارند و در همین راستا، در حال تدارک ده ها قانون هستند تا از رای دادن افراد «مجهول الهویه»، اقلیت و فقیر جلوگیری کنند.

 

چامسکی با هشدار درباره اینکه حزب جمهوری‌خواه دیگر یک نهاد سیاسی نیست، بلکه قدرت نوفاشیست است، تصریح کرد: اگرچه آمریکا از نظر تکنولوژی و فرهنگی جامعه ای پیشرفته است، اما در سایر زمینه ها همچنان عقب مانده است.

 

درباره احتمال اینکه تاجر جمهوری‌خواه موفق به پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ شود، چامسکی گفت: کاملا ممکن است. زیرا او پایگاهی از هواداران خشمگین را دارد. او رهبران حزب جمهوری‌خواه را وحشت زده کرده است و همه از دستوراتش اطاعت می‌کنند. اگر آنها موفق به تحقق این کودتای نرم در جریان شوند و کنترل و اصلاح نظام انتخاباتی آمریکا را به دست گیرند، می‌توانند در انتخابات آتی برنده شوند.

 

نوام چامسکی توضیح داد که ترامپ یک عوام فریب حرفه ای است و به خوبی می‌داند چطور سموم که در زیر سطح جامعه آمریکا قرار دارد را بیرون کشیده و به صحنه آورد.

 

در حال حاضر گروهی هستند که او را مانند «بنیتو موسولینی» به عنوان نماینده منتخب خدا ستایش می‌کنند و آنها جزء همان افرادی هستند که به کاپیتول ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. بنابراین دموکراسی آمریکایی به شدت تحت خطری جدی قرار گرفته است.

 

استاد زبان شناسی دانشگاه پنسیلوانیا درخصوص ریاست جمهوری «جو بایدن» دموکرات نیز با صراحت اعلام کرد که انتظار زیادی از او نمی رود، اما نتایج برخی برنامه های ملی او مثبت بوده است. با این وجود، اجرای این برنامه ها که عمدتا توسط «برنی سندرز» رهبر مترقی‌ترین جناح حزب دموکراتها طراحی شده، از سوی اپوزیسیون معلق شده و تقریبا هیچ دستاوردی نداشته است.

 

حمله به کنگره آمریکا که از تکان دهنده‌ترین رخدادها در تاریخ معاصر آمریکا بوده، در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۹۹) در پی اعلام نتیجه انتخابات جنجالی آمریکا و پیروزی جو بایدن در برابر دونالد ترامپ به وقوع پیوست.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، اخیرا نیز در اولین گردهمایی تبلیغاتی خود در آریزونا بار دیگر موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را پیش کشیده است؛ موضوعی که از احتمال اشتیاق او به بازگشت به عرصه سیاسی آمریکا حکایت دارد.

 

در این گردهمایی که همزمان با افزایش ابراز خوشبینی جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات میان دوره ای نوامبر آینده برگزار شده است، ترامپ اگرچه اشاره ای به احتمال رقابت دوباره در انتخابات سال ۲۰۲۴ نکرد اما گفت ما (جمهوری‌خواهان) بار دیگر در آن سال کاخ سفید را تصاحب خواهیم کرد.

رویت شدن زیردریایی هسته‌ای روسیه در نزدیکی سواحل آمریکا

زیردریایی هسته‌ای روسیه که ۱۶ موشک بالیستیک «بولاوا» با خود حمل می‌کند به صورت غیرمنتظره‌ای در سواحل ایالات متحده ظاهر شد و باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در واشنگتن شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, کوبا, ناتو, ونزوئلا

هیل: خلأ آمریکا در غرب آسیا باعث گشایش‌های جدیدی در سیاست خارجی چین شده است

یک وبگاه خبری آمریکایی نوشت، رویکرد سیاست خارجی آمریکا موجب شده، باب‌های جدیدی از روابط میان کشورهای غرب آسیا و چین باز شوند.

ادامه

اروپا, امارات, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, بحرین, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, سوریه, عربستان سعودی, عمان, قطر, کره جنوبی, کویت, مصر, مقاله

جن ساکی: خروج دولت قبل از برجام، ما را در انزوای بین‌المللی فرو برد

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چه اطلاعات جدیدی درباره مذاکرات وین وجود دارد و آیا دولت آمریکا از روند این مذاکرات رضایت دارد یا نه؟ گفت: دور هشتم مذاکرات وین روز دوشنبه سوم ژانویه آغاز شد و ادامه دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, عراق, مذاکرات اتمی