سقوط یک جنگنده آمریکایی دیگر در کره‌جنوبی

ارتش آمریکا تایید کرد که یک جنگنده اف-۱۶ آمریکایی در آب‌های نزدیک کره‌جنوبی سقوط کرده است. این سومین باری است که یک هواپیمای جنگی آمریکا در کمتر از یک سال گذشته در این منطقه سقوط می‌کند. به گزارش ایسنا، به گزارش یونهاپ، خلبان این جنگنده آمریکایی بامداد امروز چهارشنبه مجبور شد هواپیمایش را رها کرده ... سقوط یک جنگنده آمریکایی دیگر در کره‌جنوبی

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, شبه جزیره کره, شرق آسیا

آمریکا: ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند

کارلوس دل تورو وزیر نیروی دریایی آمریکا گفت: نیروی دریایی چین نسبت به رقیب آمریکایی خود از مزایای قابل توجهی برخوردار است و ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند. به گزارش ایرنا، سی ان ان چهارشنبه شب گفت، رئیس نیروی دریایی ایالات متحده تصریح کرد که نیروی دریایی چین دارای ... آمریکا: ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, چین, شرق آسیا, غرب

بالاخره کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد/ امضای «چک سفید» برای اوکراین خبری نخواهد بود

بالاخره بعد از ۱۵ دور رای‌گیری در پنج روز، در ساعات ابتدایی امروز (شنبه) کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید، اما ۱۴ رای‌گیری ناموفق و امتیازات زیادی که به مخالفان داده، نشان از راه دشوار او در ادامه این مسیر دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه نیویورک‌تایمز، کوین مک‌کارتی، ... بالاخره کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد/ امضای «چک سفید» برای اوکراین خبری نخواهد بود

ادامه

آمریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

افزایش بودجه کمک نظامی به اوکراین، اعلان جنگ علیه منافع ملی ایالات متحده است

روزنامه «امریکن کانسروتیو» تایید افزایش بودجه کمک به اوکراین را اعلام جنگ علیه منافع ملی آمریکا خواند. به گزارش ایلنا، روزنامه «امریکن کانسروتیو» تایید افزایش بودجه کمک به اوکراین را اعلام جنگ علیه منافع ملی آمریکا خواند.  «بردلی دیوین»، نویسنده‌ آمریکایی، طی مقاله‌ای در این روزنامه عنوان کرد که اقدامات اخیر کنگره آمریکا نشان از ... افزایش بودجه کمک نظامی به اوکراین، اعلان جنگ علیه منافع ملی ایالات متحده است

ادامه

آمریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه

جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را بدست گرفتند

جمهوریخواهان توانسته اند سرانجام پیروزی خود در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا را تثبیت کنند و به طور رسمی حزب پیروز انتخابات شوند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، براساس تازه‌ترین نتایج شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، حزب جمهوری خواه پس از چهار سال توانست رهبری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا را ... جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را بدست گرفتند

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

چامسکی؛ جامعه آمریکا در حال فروپاشی و حرکت به سمت فاشیسم است

زبانشناس و کارشناس برجسته مسائل سیاسی در آمریکا گفت: بسیاری از عوارض و علائم فاشیسم کاملا در کشور ما جلوه گر است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیون اینترنتی دمکراسی ناو‍، نوآم چامسکی، زبانشناس و کارشناس برجسته مسائل سیاسی در آمریکا با ویران گر توصیف کردن پیامد‌های اقتصاد بازار در چهار دهه گذشته در آمریکا، درباره حرکت جامعه این کشور به سوی فروپاشی و ظهور فاشیسم هشدار داد.

 

چامسکی در گفت‌وگو با ایمی گودمن، مجری شبکه و فعال سرشناس ضد جنگ درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه وی حزب جمهوری خواه را خطرناک‌ترین گروه تاریخ بشر می‌داند که مشتی دیگرآزار (سادیستی) و ضد علم در آن جمع شده‌اند، گفت: شکی نیست که ضدیت با علم مدت‌های مدیدی است بخشی عمده از جامعه فعلی آمریکا را در برگرفته است؛ گروهی در این کشور از اوانجلیک‌ها (کلیسای تبشیری) افراطی هستند که قدرتی نامعمول را نیز در دست دارند، ولی از نظر سیاسی، این گروه هرگز تا این اندازه قدرت نداشته است.

 

او افزود: حزب جمهوری‌خواه در زمان ترامپ و اطرافیان دیوانه او به صورتی سازمان یافته تلاش کرده‌اند زندگی انسانی را روی زمین از بین ببرند؛ آن‌ها نه فقط به صورت یک طرفه از توافق آب و هوایی پاریس خارج شدند بلکه به صورتی مشتاقانه تلاش کردند استفاده از سوخت‌های فسیلی را به حداکثر برسانند، نظامی را که آثار مخرب این سوخت‌ها را می‌کاست از میان برداشتند، آنچه را که روی می‌داد انکار می‌کردند و گرد خود گروهی از وفادارانی که آن‌ها را می‌ستودند جمع کردند که بخشی از این کار را با نظام رسانه‌ای انجام دادند.

 

چامسکی درباره ظهور چهره جدید از فاشیسم در گروه راستگرای افراطی در میان طیف‌های مختلف سیاسی در آمریکا گفت: ما در قالب آنچه که آن را نئولیبرالیسم می‌خوانیم، بیش از چهل و پنج سال است که شاهد حمله به جامعه هستیم و این اقدامات پیامد و آثار بسیار جدی به همراه داشته است به شکلی که موسسه برند بررسی‌هایی که انجام داده است نشان از انتقال ثروت از نود درصد اقشار پایین دست جامعه از جمله طبقه متوسط و طبقه ضعیف به طبقه بسیار ثروتمند در چهل سال اخیر دارد که گمان می‌رود مبلغی بالغ بر پنجاه هزار میلیارد دلار باشد، انتقال ثروتی که می‌توان آنرا سرقت نیز نامید.

 

این متفکر مکتب انتقادی افزود: موسسه پاندورا نیز در گزارشی، بخش‌هایی از این رویه را منتشر کرده است به شکلی که حقوق مدیران افزایشی سرسام آور داشته و بخش اکثریت جامعه در نهایت بتوانند از حقوقی به حقوق دیگر، خود را زنده نگهدارند و شمار بسیار اندکی از آن‌ها پس‌انداز دارند و مشکلات سلامت در صورت بروز برای آن‌ها به معضلی بسیار بزرگ تبدیل خواهد شد.

 

او با انتقاد از نظام تامین اجتماعی برای پوشش مرخصی و مزایای پس از زایمان برای زنان در آمریکا گفت: در حال حاضر حزب جمهوری خواه صد درصد مخالف اقداماتی هر چند اندک و ضعیف برای کاستن از تغییرات آب و هوایی است؛ کسانی مانند بارن از وست ویرجینیا یا منشن از جمله اصلی‌ترین دریافت کنندگان پول از شرکت‌های تولید کننده سوخت‌های فسیلی، در هر اقدامی در این خصوص کارشکنی می‌کنند و این موضوع با حمایت کامل و صد در صدی جمهوری خواهان همراه است. حتی کاری بسیار ساده و ابتدایی در حوزه زیست محیطی در این کشور با تبلیغات گسترده مسموم شرکت‌های خصوصی همراه می‌شود. اگر به معنی واژه نولیبرالیسم در واژه نامه نگاه کنید در معنی آن ‹اعتقاد به بازار و اعتماد به بازار› آورده شده است در حالی که در دنیای واقعی، معنای نولیبرالیسم جنگ تلخ بین طبقات است.

 

چامسکی خاطرنشان کرد: به هر کجای جامعه ما که نگاه کنید نشانه‌هایی از آن را می‌بینید و سرقت پنجاه هزار میلیارد دلاری از سرمایه‌ها نیز بخشی کوچک از آن به شمار می‌آید و وضعیت فاجعه بار کنونی نتیجه آن است.

 

او درباره رویداد‌های ششم ژانویه سالی که گذشت و اینکه آیا به باور وی ترامپ امکان دوباره رسیدن به ریاست جمهوری را دارد یا نه گفت: این احتمال وجود دارد‎؛ راهبرد جمهوری خواهان موفقیت آمیز بود، اینکه تا جایی که امکان دارد به کشور آسیب وارد کنید، آن را به گردن دموکرات‌ها بیندازید؛ این امکان همچنان وجود دارد که این حزب انکارگرا بار دیگر به قدرت بیاید و ترامپ یا شخصی مانند او را روی کار بیاورد. فاشیسم مایه نگرانی جدی است و برخی تحلیل گران و ناظران مطلع می‌گویند ما (آمریکا) در حال حرکت به سوی فاشیسم واقعی هستیم. باور من این است که بسیاری از عوارض و علائم فاشیسم کاملا در کشور ما جلوه گر است.

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا