اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

پکن: چین برخلاف آمریکا به دنبال صلح در اوکراین است

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به انتقاد از موضع این کشور در قبال اوکراین گفت در حالی که واشنگتن به درگیری در اوکراین دامن می‌زند، پکن در حال ترویج صلح است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین پنجشنبه (۱۶ ژوئن) در واکنش به انتقاد واشنگتن از موضع چین در قبال اوکراین گفت پکن، برخلاف ایالات متحده، به دنبال صلح در اوکراین است و این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی در طرف درست تاریخ قرار دارد.

 

به گزارش «راشا تودی»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با بیان این که «کشورهایی که طرف ولادیمیر پوتین را می‌گیرند به طور حتم خود را در سمت اشتباه تاریخ خواهند یافت»، پکن را متهم کرد که «هنوز در کنار روسیه ایستاده است… تبلیغات آن را تکرار می‌کند… جنایات روسیه در اوکراین را انکار می‌کند».

 

وانگ ونبین در واکنش گفت: در مورد اوکراین، چین همیشه به طور مستقل وضعیت را بر اساس زمینه تاریخی و محاسن این موضوع ارزیابی کرده است. ما همیشه در کنار صلح و عدالت هستیم. او سپس سیاست خارجی چین را با سیاست‌های ایالات متحده مقایسه کرد و گفت «در حالی که واشنگتن گسترش ناتو را به سمت شرق سوق داده و درگیری را به اروپا باز می‌گرداند، پکن به گفت‌وگو و همکاری متعهد بوده است».

 

وی افزود: در حالی که ایالات متحده جنگ تا آخرین اوکراینی را طلبیده و به درگیری دامن زده، چین به طور فعال مذاکرات صلح را پیش برده و از جهان خواسته تا امکان مذاکره، نه جنگ، را بین روسیه و اوکراین پیگیری کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت: در حالی که ایالات متحده با عجله تحریم‌ها و فشارها را پیش می‌برد، پکن قاطعانه با تلاش‌ها برای سیاسی کردن اقتصاد جهانی مخالفت کرده است، زیرا آنچه که از طریق همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی در طول دهه‌ها به دست آمده را نمی‌توان به سادگی از بین برد.

 

این دیپلمات چینی در پایان اظهار داشت: مردم به این نتیجه خواهند رسید که چه کسی در طرف درست است. ایالات متحده مدام ادعا می‌کند که در سمت درست تاریخ قرار دارد، اما آیا هنگام گفتن این موضوع کاملاً مطمئن است؟

.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نوبه خود واکنشی به اظهارات «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین بود که روز چهارشنبه در مکالمه تلفنی با همتای روس خود تاکید کرد که چین مایل است با روسیه برای «تداوم حمایت از یکدیگر در مورد منافع اصلی مربوط به حاکمیت و امنیت همکاری کند».

 

از زمانی که مسکو عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، روسیه به مورد تحریم‌ترین کشور جهان تبدیل شد. آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و بسیاری از کشورهای دیگر محدودیت‌های سختی را بر بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه اعمال کرده‌اند. در طول سه ماه گذشته، واشنگتن تلاش کرده چین، هند و برخی از کشورهای دیگر را نیز متقاعد کند که از آمریکا در مجازات روسیه پیروی کنند که به نظر می‌رسد موفقیت‌آمیز نبوده است.

 

روسیه اواخر فوریه به دنبال شکست اوکراین در اجرای مفاد توافقنامه‌های مینسک که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ امضا شد و در نهایت به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از سوی مسکو، به اقدام نظامی در اوکراین دست زد. کرملین از آن زمان خواسته که اوکراین رسماً خود را یک کشور بی‌طرف اعلام کند که هرگز به بلوک نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نخواهد پیوست. کی‌یف اصرار دارد که حمله روسیه کاملاً بی‌دلیل بوده و ادعاهایی مبنی بر این که قصد دارد این دو جمهوری را با زور پس بگیرد را رد کرده است.

مسکو: امکان بازگشت اوکراین به مرزهای سابق وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، مشهود است که دیگر امکان بازگشت اوکراین به مرزهای سابق وجود ندارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, غرب, لوگانسک

هشدار وال استریت ژورنال درباره «درگیری مستقیم روسیه و آمریکا در سوریه»

پس از انتشار اخباری درباره حمله روسیه به تروریست‌ها در پایگاه «التنف» سوریه، یک روزنامه آمریکایی از احتمال درگیری مستقیم بین نظامیان روسیه و آمریکا خبر داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شرق اروپا

بلاروس از استقرار ۱۰ واحد نظامی در مرز با لهستان خبر داد

رئیس جمهوری بلاروس ضمن هشدار درباره نفوذ عوامل خرابکار غربی به خاک این کشور در مرز لهستان، از استقرار ۱۰ واحد نظامی در این منطقه خبر داد.

ادامه

امنیتی, اوکراین, بلاروس, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, غرب, لهستان, لوگانسک