چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

پکن: حامیان سرسخت استقلال تایوان حق ورود به چین را ندارند

مقامات چینی گفتند بر اساس قانون، تحریم‌های انضباطی علیه افرادی که «طرفدار استقلال تایوان» هستند اعمال و آن‌ها از ورود به چین منع می‌شوند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، دولت چین امروز (جمعه) اعلام کرد مطابق با قانون این کشور، حامیان سرسخت استقلال تایوان را از ورود به سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ و ماکائو ( مناطق اداری ویژه، دو جزیره در دریای جنوبی چین) منع خواهند کرد. پکن این ممنوعیت را نوعی کیفر خواست برای حامیان تندروی تایوان قرار داده است.

 

نماینده دفتر امور تایوان در شورای دولتی گفت: مقامات چینی بر اساس قانون، تحریم‌های انضباطی را علیه افرادی که «طرفدار استقلال تایوان» هستند اعمال خواهند کرد و آن‌ها و خانواده‌هایشان را از ورود به چین منع می‌کنند.

 

چین بارها از دخالت بیگانیگان در امور داخلی کشورش انتقاد کرد. وضعیت اطراف تایوان در چند هفته گذشته چالش برانگیزتر شده است، بر اساس گزارش‌ها جمهوری خواهان کنگره آمریکا به زودی می‌خواهند بودجه‌ای را به تصویب برسانند که به موجب آن واشنگتن باید تا سال ۲۰۳۲سالانه ۲ میلیارد دلار برای تقویت توان نظامی و مالی تایوان، به تایپه بپردازد.

 

چند روز پیش نیز هیئتی از اتحادیه اروپا با سفر به تایوان در دیدار با رئیس جمهور این منطقه اعلام کردند تایوان تنها نیست و اروپا در کنار او ایستاده است.

 

دریای چین جنوبی، جزیره تایوان و جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن در دریای شرقی چین از جمله مناطقی است که احتمال رویارویی نظامی در آنها وجود دارد. استراتژی فعلی آمریکا بر مبنای تقویت روابط نظامی با کشورهای همسایه چین و ایجاد ائتلاف ها و اتحادها به منظور مهار پکن انجام می شود. در این استراتژی تایوان نقشی ویژه دارد و به همین جهت هر دو حزب اصلی آمریکا بر حمایت از تایپه تاکید می کنند.

 

دولت پکن همچنین اعلام کرد، چین تهیه یک لیست سیاه از طرفداران “سرسخت” استقلال تایوان را در نظر دارد؛ اقدامی که ممکن است در جریان آن پکن دست به انجام اقدامات قانونی علیه رئیس جمهور تایوان بزند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه این برنامه برای نخستین بار اوایل ماه جاری میلادی توسط روزنامه “تا کونگ پائو” که حامی پکن است و در هنگ‌کنگ مستقر می‌باشد گزارش داده شد، به شدت از سوی تایوان مورد محکومیت قرار گرفت. روزنامه “گلوبال تایمز” چین گزارش داده این لیست احتمالا شامل مقامات ارشد دولت تایوان خواهد بود.

 

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند. دولت تایوان تاکید دارد که این جزیره یک کشور مستقل با نام رسمی “جمهوری چین” است اگرچه چین این موضع را رد می‌کند.

 

ژو فنگلیان، سخنگوی دفتر امور تایوان چین گفت: لیست جدایی‌طلبان سرسخت تایوان در حال حاضر تحت بررسی قرار دارد و تنها تعداد اندکی از طرفداران استقلال تایوان و افرادی که از آنها حمایت مالی می‌کنند را هدف می‌گیرد.

 

وی در کنفرانسی خبری در پکن افزود: بدون شک این لیست اکثریت گسترده هم‌وطنان تایوانی را هدف نخواهد گرفت.

 

ژو فنگلیان هیچ جزئیات یا چهارچوب زمانی ارائه نکرد و تنها گفت: پکن طبق قانون اقدامات هدفمندی را برای مجازات سخت حامیان استقلال تایوان انجام خواهد داد.

 

رسانه‌های چینی گفته‌اند، برای متهم کردن افراد حاضر در این لیست سیاه، چین می‌تواند به قانون ضد تجزیه ۲۰۰۵ که استفاده از زور را مجاز می‌داند و همچنین قانون امنیت ملی استناد کند.

 

از آنجایی که دادگاه‌های چینی هیچ صلاحیت قضایی در تایوان ندارند و رهبران دولت تایوان نیز به چین سفر نمی‌کنند، مشخص نیست که این برنامه چطور پیش خواهد رفت.

 

این اقدامات به دنبال اقدام ماه ژوئیه پکن برای اعلام قوانین جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ صورت می‌گیرد. بر اساس این قانون امنیت ملی جدید افراد متهم به جدایی‌طلبی، خرابکاری، تروریسم و تبانی با نیروهای خارجی با حکم‌های حبس مختلف حتی تا حبس ابد مواجه می‌شوند.

 

ژو فنگلیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک دادگاه چینی در این هفته یک شهروند تایوانی را به اتهام جاسوسی به چهار سال حبس محکوم کرد.

لاوروف: «نشست دموکراسی» آمریکا در راستای تفکر ارباب و رعیتی است

وزیر امور خارجه روسیه قصد آمریکا برای برگزاری نشست دموکراسی را ایجاد تفرقه در جهان و پیشبرد اهداف ارباب و رعیتی توصیف کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

“پنج چشم” ، “نُه چشم” می‌شود؟

کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از مدیر اطلاعات ملی خواسته تا گسترش “پنج چشم” را در نظر داشته باشد و کشورهای هند، ژاپن و کره جنوبی را در آن بگنجاند.

ادامه

استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, ژاپن, کره جنوبی, نیوزلند, هندوستان