پنج سناریو احتمالی برای آغاز جنگ جهانی در ۲۰۲۳

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند در سال ۲۰۲۳ احتمال آغاز جنگ اتمی با توجه به خطر ناشی از درگیری ها در پنج نقطه از جهان افزایش می یابد.

به گزارش مهر، رابرت فارلی کارشناس امور امنیتی در وبگاه ۱۹۴۵ نوشت: پس از پایان دوران جنگ سرد، در سال ۲۰۲۲ بیش از هر زمانی احتمال درگیری نظامی میان ابرقدرت‌های جهانی ایجاد شد. اما با این وجود در سال آینده میلادی (۲۰۲۳) نیز در پنج سناریو مختلف احتمال آغاز جنگ اتمی وجود دارد:

۱. بحران اوکراین

با وجود اینکه احتمال درگیری مستقیم نظامی میان ناتو و روسیه در اوکراین ضعیف است، اما احتمال تنش در این مساله همچنان وجود خواهد داشت. اگر دو طرف در سال ۲۰۲۳ تصمیمات تنش زا و پر مخاطره‌ای را اتخاذ کنند، ممکن است شاهد آغاز جنگ جهانی سوم در اوکراین باشیم.

۲. تایوان

اختلافات میان واشنگتن و پکن در موضوع تایوان نیز می‌تواند وارد مراحل خطرناک‌تری شود و نگرانی‌ها را تشدید نماید. براین اساس، هر گونه درگیری در این منطقه با توجه به افزوده شدن آمریکا و ژاپن به آن، تا حد آغاز جنگ جهانی جدید پیش خواهد رفت.

۳. ترکیه و یونان

با وجود اینکه ترکیه و یونان، هر دو از اعضای ناتو هستند اما در ماه‌های اخیر روابط خصمانه‌ای داشته اند. علی رغم اینکه احتمال حمله یک کشور عضو ناتو به کشوری دیگر عضو این پیمان بین‌المللی دور از ذهن است اما سابقه درگیری‌های ترکیه و یونان در گذشته، احتمال آغاز جنگی بزرگ میان دو طرف را زنده نگه داشته است.

۴. کره شمالی

در ماه‌های اخیر تنش‌ها در شبه جزیره کره به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. این احتمال وجود دارد که این تنش‌ها در نهایت به جنگی ویرانگر با استفاده از تسلیحات کلاسیک و حتی اتمی ختم شود.

۵. هند و چین

تنش‌ها میان دهلی نو و پکن در مسائل مرزی می‌تواند تا حد آغاز درگیری‌های نظامی کشیده شود، مسأله‌ای که پیامدهای وخامت باری خواهد داشت. با توجه به اینکه دو کشور دارای تسلیحات اتمی هستند احتمال آغاز جنگی پرمخاطره میان دو طرف نیز دور از ذهن نیست.

رابرت فارلی در پایان یادداشت خود متذکر شده است که احتمال آغاز جنگ جهانی در هر کدام از پرونده‌های فوق با توجه به تحولات احتمالی در آینده وجود دارد.


رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله