پاتروشف: غرب با خفه کردن دولت‌های مستقل استعمار را احیا می‌کند

نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه گفت که راهبرد غرب در خفه کردن دولت‌های مستقل چیزی نیست جز احیای روش‌های قدیمی استعمار که در اواسط قرن بیستم عمدتا با تلاش‌های اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید.

به گزارش ایرنا، پاتروشف دوشنبه در سفر با الجزایر در مصاحبه با نشریه روسیسکایا گازتا اظهار کرد: مردم الجزایر جزو اولین ملت‌هایی بودند که خود را از یوغ استعمار رها کرده و الگوی موفقی در مبارزه برای آزادی ایجاد کردند.

وی افزود: مردم الجزایر بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که استعمار از هر چهره‌ای که استفاده کند همواره شر را با خود به همراه می‌آورد.

پاتروشف با اشاره به آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در خاک الجزایر در فوریه ۱۹۶۰ گفت: هنوز صدها هزار الجزایری از تاثیرات ده‌ها انفجار هسته‌ای رنج می‌برند. من معتقدم که ما باید با هم از جامعه بین‌المللی بخواهیم که این اتفاقات و رویدادهای مشابه دیگر را به خاطر بیاورد زیرا چنین جنایاتی هیچ حد و مرزی ندارد.

دبیر شورای امنیت روسیه تاکید کرد که سیاست غرب، آفریقا و خاورمیانه را به یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق دنیا تبدیل کرده است.

وی افزود: ما شاهد تبعات مداخله آشکار غرب در امور منطقه هستیم. کانون‌های پرتنشی که آنها در کشورهایی مانند لیبی، یمن، عراق، سوریه و سایر کشورها ایجاد کردند همچنان به قوت خود باقی است. این مساله به گسترش تروریسم و سلاح و قاچاق مواد مخدر کمک می‌کند.

دبیر شورای امنیت روسیه در سفر به الجزیره دوشنبه با مقام‌های وزارت دفاع و فرماندهان ارتش الجزایر دیدار و درباره همکاری‌های امنیتی گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر دبیر شورای امنیت روسیه از سال ۲۰۱۸ به الجزایر است.

لبنانِ بحران‌زده: کشوری ضعیف شده درزیرنظامی فرقه‌گرا

* اختلاف بین سعد حریری، نخست‌وزیر، و میشل عون، رئیس‌جمهور، که  ریشه در نارسایی و ماهیت فرقه‌گرایانهٔ قانون اساسی لبنان دارد، در نُه ماه گذشته آن کشوررا به سوی بن‌بستی خطرناک سوق داده و نظام اقتصادی کشور را کاملاً زمین‌گیر کرده است. این در حالی است که زندگی روزمرهٔ لبنانی‌ها در حال فروپاشی است.

ادامه

استعمار, امریکا, جهان, خاورمیانه, عربستان سعودی, فرانسه, فقر, لبنان, مقاله

حقیقت و الگوی کوبا پیروز خواهد شد!

حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، فرهنگ و عزت بشری، مفاهیمی هستند که ما آن‌ها را از آنِ خود می‌دانیم.   هر اندازه که مردم کوبا مخالفتشان با عقب‌نشینی در برابر دشمنی و تنگ‌تر محاصره را قاطعانه‌تر نشان می‌دهند، حمله‌‌های دشمنان‌مان خشن‌تر و بی‌شرمانه‌تر می‌شوند. آن‌ها به‌طرزی باورنکردنی با شعار دفاع از محروم‌ترین افراد جامعه، به‌ویژه سیاه ... حقیقت و الگوی کوبا پیروز خواهد شد!

ادامه

اپارتایت, استعمار, افریقا, امپریالیسم, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سوسیالیسم, فرهنگ, کارگری, کوبا, نئولیبرالیسم

واکسن‌ها باید بدون داشتن حق ثبت انحصاری و به‌رایگان در اختیار همه گذاشته شود!

در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱/ ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۹، رئیس سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، آشکارا اعلام کرد که فقط ۲۵ دوز-آری ۲۵ دوز- واکسن کرونا در سراسر فقیرترین کشورها تزریق شده است، در حالی که در کشورهای ثروتمند ۳۹ میلیون دوز تزریق شده است.

ادامه

استعمار, اسکاتلند, افریقای جنوبی, امارات, انگلستان, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سازمان بهداشت جهانی, مقاله

آمریکای لاتین و پیکار علیه سیاست‌های نواستعماری و امپریالیسم

رفیق سکورو گومز، رئیس “شورای جهانی صلح” و از رهبران سیاسی چپ برزیل، در گفت‌وگویی ریشه‌های سیاست‌های امپریالیسم در آمریکای لاتین و مبارزات برنامه‌ریزی شدهٔ جنبش صلح و نیروهای چپ و ترقی‌خواه به‌منظور خاتمه دادن به نظام مداخله‌جویی و غارتگری بر پایهٔ نواستعمار (نئوکلونیالیسم) در قاره را توضیح می‌دهد.

ادامه

استعمار, امپریالیسم, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, دیدگاه, صلح, مقاله, نئولیبرالیسم, ونزوئلا

خلیفه حفتر: تن به استعمار ترکیه نمی‌دهیم

رهبر نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” در سخنانی گفت که “استعمارگری” ترکیه در لیبی را نخواهد پذیرفت. در همین حال منابع خبری از گفت‌وگوی وزرای خارجه مراکش و ایتالیا درباره بحران لیبی خبر دادند.

ادامه

استعمار, ایتالیا, ترکیه, تونس, جهان, حقوق کودک, خبر, دخالت نظامی, سوریه, شمال افریقا, لیبی, مراکش