پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

پاتروشف: بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند

دبیر شورای امنیت ملی روسیه پس از نشست در چارچوب گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای دهلی پیرامون افغانستان گفت شرکت‌کنندگان در دیدار دبیران شورای امنیت منطقه‌ای در دهلی نو درخصوص هماهنگی‌های نزدیک‌تر در افغانستان از جمله در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت‌های کنترل نشده به توافق رسیدند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز چهارشنبه پس از نشست در چارچوب گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای دهلی درباره افغانستان گفت: شرکت‌کنندگان در این نشست چندجانبه حمایت قاطع خود برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان را اعلام کردند. آن‌ها همچنین بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تاکید داشتند.

 

پاتروشف گفت: در این دیدار بر این توافق شد که هماهنگی‌ نزدیکی‌تری میان کشورهای‌مان در قبال افغانستان از جمله در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت‌های کنترل‌نشده داشته باشیم.

 

به گفته وی، در این نشست بر لزوم ارائه فوری کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید شده است.

 

در این نشست همچنین بر “نقش بزرگ و مرکزی” سازمان ملل” در حل و فصل شرایط در افغانستان اشاره شده است.

 

دبیر شورای امنیت ملی روسیه بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر اعضای رویداد امروز عضو سازمان همکاری شانگهای هستند، توافق کردیم که از ابزارهای حقوقی در آن زمینه به طور موثرتری استفاده شود.

 

پاتروشف تاکید کرد: نه تنها رسیدگی به مساله افغانستان بلکه امنیت و سعادت شماری از کشورها از جمله روسیه به میزان بموقع و موثر بودن همکاری‌های‌مان بستگی خواهد داشت.

 

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: بیش از ۲۰ تشکیلات تروریستی در افغانستان فعال هستند که تعداد اجمالی آنها بیش از ۲۳ هزار تن است.

 

او به خبرنگاران گفت: تروریسم در راس لیست تهدیدات ناشی از وضعیت افغانستان است. دبیران شوراهای امنیت کشورهای شرکت‌کننده توافق کردند راه‌های هماهنگی درباره افغانستان به خصوص در زمینه مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی را افزایش دهند.

 

دبیر شورای امنیت روسیه به خبرنگاران در دهلی نو گفت که افغانستان همچنان بزرگ‌ترین تولید کننده تریاک در جهان است و ۹۰ درصد بازار جهانی را تامین می‌کند.

 

وی گفت: درآمد قاچاق مواد مخدر و جمع‌آوری مالیات از گروه‌های جنایی سازمان یافته که در تولید و توزیع مواد مخدر دخیل هستند، همچنان منابع اصلی تامین مالی برای فعالیت‌های تروریستی است. افغانستان همچنان بزرگ‌ترین تولید کننده تریاک در جهان است و تا ۹۰ درصد بازار جهانی را تامین می‌کند.

 

ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در تاریخ دهم نوامبر در گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان شرکت کردند.

افزایش کشت خشخاش، میراث حضور آمریکا در افغانستان

حضور دو  دهه آمریکایی‌ها در افغانستان نه تنها باعث کاهش کشت خشخاش در این کشور نشد بلکه هر سال نیز بر تولید این مواد افزوده شد به طوری  که پس از سال  ۲۰۰۱ میزان تولید تریاک به رکورد بی  سال ۹ هزار تن رسید.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, جهان, حقوق بشر, گزارش

بحران اقتصادی در افغانستان، میراث اشغالگری آمریکا

بحران اقتصادی، فقر و گرسنگی در افغانستان این میراث شوم اشغالگری آمریکا، مردم این کشور را در آستانه فصل سرما با بحران اقتصادی و  اجتماعی شدیدی مواجه کرده است به طوری که شماری از خانواده ها برای نجات از گرسنگی به فروش دختران خود روی آوررده اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جهان, حقوق کودک, فقر, گزارش

باوجود مخالفت طالبان، مدارس دخترانه در هرات بازگشایی شد

رئیس شورای منتخب آموزگاران هرات گفت: با تلاش معلمان و خانواده‌ها و به رغم عدم موافقت طالبان تمام مدارس دخترانه در شهر هرات بازگشایی شده است.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, فرهنگ

تیراندازی طالبان به یک مراسم عروسی به دلیل پخش موسیقی در افغانستان؛ دو کشته و ١٠ زخمی برجای گذاشت

برخی منابع خبری گزارش دادند که افراد طالبان به دلیل «پخش موسیقی» در یک مراسم عروسی در ولسوالی «سرخرود» ولایت ننگرهار در شرق افغانستان تیراندازی کردند که در نتیجه دو نفر کشته شدند و ١٠ نفر دیگر به شمول کودکان زخم برداشتند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار پوتین به بایدن در مورد استقرار پایگاه‌های آمریکایی در آسیای مرکزی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس ژنو در ماه ژوئن به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به تلاش‌ها برای استقرار پایگاه‌های نظامی در آسیای مرکزی با توجه به تحولات در افغانستان هشدار داد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, روسیه, سازمان ملل