پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

افزایش کشت خشخاش، میراث حضور آمریکا در افغانستان

حضور دو  دهه آمریکایی‌ها در افغانستان نه تنها باعث کاهش کشت خشخاش در این کشور نشد بلکه هر سال نیز بر تولید این مواد افزوده شد به طوری  که پس از سال  ۲۰۰۱ میزان تولید تریاک به رکورد بی  سال ۹ هزار تن رسید.

 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نقل از «رویترز» نوشت امسال در افغانستان ۲۲۴ هزار هکتار زمین در ۲۲ استان این کشور زیر کشت خشخاش رفته است که این اقدام باعث  افزایش تولید مواد مخدر در این کشور خواهد شد.

 

در ادامه این  مطلب اضافه شده است تعداد زیادی  از افغان ها برای تامین  هزینه های زندگی  خود یک بار دیگر به کشت خشخاش رو آورده‌اند.

 

شماری از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی افغانستان معتقدند که نظامیان آمریکایی در تولید و  قاچاق  مواد مخدر دست  داشتند به طوریکه  هرسال درفصل  برداشت تریاک از مزارع در استان های هلمند، اورزگان و قندهار شاهد پروازهای متعدد هواپیماهای امریکایی از مناطق برداشت مواد مخدر  بوده‌اند.

 

هرچند گزارش سال ۲۰۲۱ سازمان ملل متحد در باره تولید مواد مخدر در افغانستان تاکنون منتشر نشده است اما یک تحقیق که در اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شده است، بیانگر افزایش ۳۷ درصدی کشت خشخاش نسبت به سال ۱۳۹۹ می‌باشد.

 

اداره ملی آمار افغانستان  و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد با  انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند کشت خشخاش در بسیاری از مناطق افغانستان رو به افزایش است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته ،۲۲۰ هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت خشخاش قرار گرفت که از  آن شش هزار و تن مواد مخدر برداشت شد.

 

رویترز در در ادامه این  گزارش اضافه کرد تحریم طالبان باعث افزایش کشت خشخاش  در سال ۱۴۰۱ خواهد شد.

 

طالبان پس از تسلط بر افغانستان از جامعه جهانی خواست که برای ریشه کن کردن کشت خشخاش و یافتن کشت جایگزین با آنها همکاری کنند تا کشت آن را به صفر برسانند اما براساس گزارش های منتشر شده، کشت خشخاش از زمان تسلط این گروه بر افغانستان کاهش نیافته است.

 

در این گزارش اضافه  شده است طالبان با کشت خشخاش در صدد وارد کردن فشار به جامعه جهانی برای لغو تحریم‌ها است .

بحران اقتصادی در افغانستان، میراث اشغالگری آمریکا

بحران اقتصادی، فقر و گرسنگی در افغانستان این میراث شوم اشغالگری آمریکا، مردم این کشور را در آستانه فصل سرما با بحران اقتصادی و  اجتماعی شدیدی مواجه کرده است به طوری که شماری از خانواده ها برای نجات از گرسنگی به فروش دختران خود روی آوررده اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جهان, حقوق کودک, فقر, گزارش

باوجود مخالفت طالبان، مدارس دخترانه در هرات بازگشایی شد

رئیس شورای منتخب آموزگاران هرات گفت: با تلاش معلمان و خانواده‌ها و به رغم عدم موافقت طالبان تمام مدارس دخترانه در شهر هرات بازگشایی شده است.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, فرهنگ

تیراندازی طالبان به یک مراسم عروسی به دلیل پخش موسیقی در افغانستان؛ دو کشته و ١٠ زخمی برجای گذاشت

برخی منابع خبری گزارش دادند که افراد طالبان به دلیل «پخش موسیقی» در یک مراسم عروسی در ولسوالی «سرخرود» ولایت ننگرهار در شرق افغانستان تیراندازی کردند که در نتیجه دو نفر کشته شدند و ١٠ نفر دیگر به شمول کودکان زخم برداشتند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار پوتین به بایدن در مورد استقرار پایگاه‌های آمریکایی در آسیای مرکزی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس ژنو در ماه ژوئن به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به تلاش‌ها برای استقرار پایگاه‌های نظامی در آسیای مرکزی با توجه به تحولات در افغانستان هشدار داد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, روسیه, سازمان ملل