چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

وقوع دو انفجار در «لوهانسک» واقع در شرق اوکراین/ ارتش اوکراین آماده تصرف دونباس است

جمعه شب دو انفجار مهیب در منطقه خودمختار لوهانسک واقع در جنوب شرقی اوکراین به وقوع پیوست.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، انفجار اول در پی انفجار خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا صورت گرفته است.

 

منابع روسی انفجار دوم در لوهانسک را ناشی از انفجار یک پمپ بنزین اعلام کردند.

 

شامگاه روز جمعه نیز یک خودرو در نزدیکی یک ساختمان دولتی در منطقه خودمختار «دونتسک» منفجر شده است.

 

این انفجارها در حالی صورت می‌گیرد که روز سه‌شنبه گذشته تمامی نمایندگان دومای دولتی روسیه به قطعنامه درخواست از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای تجدید نظر در خصوص لزوم به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری مردمی و خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین رأی مثبت دادند.

 

این درخواست دومای روسیه از پوتین با واکنش مقامات اروپایی مواجه شده است. اولاف شولز صدراعظم آلمان اخیرا در کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکراتش با ولادیمیر پوتین در مسکو ابراز عقیده کرده که اگر این پیشنهاد دوما پذیرفته و به واقعیت بپیوندد، مسلّماً به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری مردمی خودخوانده دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه یک فاجعه سیاسی و نقض توافقنامه‌های مینسک و توقف تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشه دونباس خواهد بود.

 

طبق اطلاعات کاخ الیزه، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود درخواست کرد که نظریه به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک را کنار بگذارد و با این درخواست دوما موافقت نکند.

 

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در آستانه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل بیان کرد که به رسمیت شناختن جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک توسط روسیه بر خلاف توافقات مینسک خواهد بود. به عقیده وی، چنین به رسمیت شناختی همچنین نقض هنجارهای بین‌المللی خواهد بود.

 

رئیس‌جمهوری جمهوری مردمی دونتسک:

ارتش اوکراین آماده تصرف دونباس است

 

دنیس پوشیلین رئیس‌‌جمهور جمهوری مردمی دونِتسک روز جمعه در پیامی خطاب به ساکنان این منطقه هشدار داد که نیروهای مسلح اوکراین برای تصرف قهرآمیز دونباس آرایش نظامی گرفته و آماده حمله شده‌اند.

 

وی در ادامه با اعلام اینکه مقدمات خروج ساکنین دونتسک از این منطقه و اسکان آنها در منطقه روستوف در غرب روسیه فراهم شده است، اظهار داشت: «از امروز ۱۸ فوریه [۲۹ بهمن] خروج جمعی از ساکنین به فدراسیون روسیه سازماندهی شده است، ابتدا زنان، کودکان و افراد مسن [از دونتسک] خارج می‌شوند.»

 

پوشیلین افزود: «توافقات لازم با دولت فدراسیون روسیه انجام شده است و مکان‌هایی برای اسکان و پذیرایی از شهروندان ما، در منطقه روستوف آماده شده است.

 

لئونید پاسچنیک رئیس‌جمهور جمهوری مردمی لوهانسک نیز اقدامی مشابه را در پیش گرفته با متهم کردن نیروهای مسلح اوکراین به تدارک دیدن یک حمله نظامی به دونباس، از ساکنان لوهانسک خواست آماده عزیمت به روسیه باشند.

 

ورود نخستین گروه از پناهجویان اوکراینی به خاک روسیه

 

در پی وخامت اوضاع امنیتی و ادامه حملات نیروهای امنیتی اوکراین، نخستین گروه از مردم غیرنظامی ساکنان منطقه دونباس (در شرق اوکراین) با عبور از مرز روسیه، وارد منطقه راستوف این کشور شده‌ و در حال اسکان موقت هستند.

 

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، فرمانداری منطقه راستوف روسیه صبح امروز (شنبه) اعلام کرد که تاکنون بیش از هزار نفر از ساکنین منطقه دونباس (در شرق اوکراین) با عبور از مرز، وارد منطقه راستوف شدند. به گفته معاون فرماندار، در مجموع ۱۱۵۷ نفر از پست‌های بازرسی مرزی در منطقه راستوف عبور کرده‌اند که ۳۶۳ نفر آنها کودک هستند.

 

به گفته وی، حدود ۴۰۰ نفر از ساکنان دونباس که وارد منطقه راستوف شده‌اند در حال حاضر در مراکز اسکان موقت به سر می‌برند و در حال حاضر منطقه امکان پذیرش حدود ۱۲ هزار نفر را دارد و برای کمک به پناهندگان جمهوری مردمی دونتسک و لوگانسک، منطقه راستوف ۵ میلیارد روبل از بودجه فدرال دریافت کرده است. مقامات منطقه تولای روسیه نیز گفتند که غذا و کالاهای ضروری را به منطقه راستوف، جایی که اولین گروه از ساکنان دونباس به آنجا گریخته‌اند، ارسال خواهد کرد.

 

عصر روز جمعه نخستین اتوبوس‌های حامل پناهجویان از جمهوری دونتسک وارد منطقه راستوف شدند.

 

پیش از این، وزارت حوادث اضطراری جمهوری مردمی لوهانسک اعلام کرده بود که از زمان اعلام تخلیه عمومی، حدود ۲۵ هزار نفر از ساکنان این جمهوری بطور مستقل و با خودروهای خود منطقه را ترک و از مرز روسیه عبور کردند.

 

این در حالی است که شب گذشته، نیروهای امنیتی اوکراین سه روستای دیگر در جمهوری مردمی دونتسک را هدف حملات خود قرار دادند. دو روستا نیز برای پنجمین بار در طول شب گذشته گلوله باران شد.

 

آمریکا وضعیت دشوار مردم منطقه دونباس را نادیده می‌گیرد

 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در تفسیر سخنرانی روز جمعه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره وضعیت اوکراین در کانال تلگرام خود نوشت: «جو بایدن روسیه را به آمادگی برای “حمله به اوکراین” متهم کرد، در حالی که به وضعیت واقعی مردم غیرنظامی ساکن منطقه دونباس هیچ توجهی ندارد و این بسیار وحشتناک است. مردم که نباشند، هیچ مشکلی نخواهد بود.»

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که برخورد مقامات اوکراینی نسبت به ساکنان دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک در شرق، دقیقاً نسل کشی است.

صدراعظم آلمان: اگر سریع اقدام نکنیم خطر شکست مذاکرات وجود دارد

اولاف شولتس با تعیین ضرب الاجل‌های دروغین درباره مذاکرات وین ادعا کرد که همه عناصر برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران آماده هستند.

ادامه

اتریش, اروپا, المان, امریکا, امنیتی, اوکراین, ایران, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, دونتسک, روسیه, غرب, لوگانسک, مذاکرات اتمی, ناتو

رئیس جمهوری کرواسی: با گسترش ناتو مخالفم

«زوران میلانوویچ» رئیس جمهوری کرواسی با اشاره به بحران اوکراین و اینکه ناتو نباید تا کی‌یف گسترش یابد، گفت: تا زمانی که رئیس جمهوری هستم، با گسترش ناتو در هر جایی مخالف خواهم بود.

ادامه

اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, غرب, مجارستان, ناتو