وزیر خارجه روسیه وارد کوبا شد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در راس هیاتی سیاسی و در ادامه سفر خود به کشورهای آمریکای لاتین، امروز وارد کوبا شد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه برای یک سفر کاری و سیاسی وارد پایتخت کوبا شد.

در جریان این سفر، مذاکرات لاوروف و برونو رودریگز پاریلا، همتای کوبایی‌اش در هاوانا برنامه‌ریزی شده است.

همچنین قرار است وزیر خارجه روسیه با میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا دیدار و گفتگو داشته باشد.

کوبا آخرین کشور در سفر لاوروف به آمریکای لاتین است که از روز دوشنبه آغاز شد. او پیش از این از برزیل، ونزوئلا و نیکاراگوئه دیدن کرده بود.

سفر لاوروف به کوبا همزمان با آغاز بکار «میگل دیاز کانل»، رئیس جمهور کوبا برای دومین دوره پیاپی است.

«میگل دیاز کانل»، پس از کسب ۴۵۹ رأی از اعضای پارلمان، برای دومین دوره پیاپی به عنوان رئیس جمهور کوبا انتخاب شد.

مک کانل از سال ۲۰۱۳ معاون اول نهادهای ریاست جمهوری، شورای حکومت و شورای وزیران کوبا شد و در روز ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب کوبا؛ جانشین رائول کاسترو، برادر فیدل کاسترو شد. انتخاب میگل دیاز کانل در سال ۲۰۱۸ به معنای انتقال ۶ دهه حکومت و رهبری برادران کاسترو، فیدل و رائول، در رأس این حزب به نسلی جوان‌تر بود.

میگل دیاز-کانل در سال ۱۹۶۰ میلادی، یعنی یک سال بعد از آنکه فیدل کاسترو رهبر فقید انقلاب کوبا به عنوان نخست‌وزیر کوبا سوگند یاد کرد، به دنیا آمد. سال ۲۰۱۸ اولین بار پس از انقلاب سال ۱۹۵۹ بود که فردی خارج از خانواده کاسترو زمام امور را در کوبا به دست می‌گیرد. با این وجود او از متحدان رائول کاسترو به شمار می‌رود.

کوبا طی ۵ دهه گذشته همواره هدف تحریم‌های سخت و دشوار آمریکا و کشورهای غربی بوده است. «اسکات مک کان»، عضو جوان سیاست خارجی در مرکز منافع ملی آمریکا اخیراً به بررسی ادامه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه کوبا پرداخته و می‌نویسد: با وجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و مرگ کاسترو، تحریم کوبا به دلیل پویایی‌های سیاسی معاصر آمریکا ادامه دارد. اولین دلیل برای پایان دادن به تحریم این است که تحریم کوبا در واقع یک سیاست شکست خورده است. پس از شصت سال، در حالی که این سیاست به رسیدن به گرسنگی و ناامیدی در کوبا کمک کرد، رژیم در کوبا تغییر نکرده است. فیدل کاسترو درگذشت و رژیم از طریق برادرش رائول که بازنشسته شد به حیات خود ادامه داد. رئیس جمهور فعلی میگل دیاز کانل، دبیر اول حزب کمونیست کوبا است. مانند بسیاری از اقدامات تحریمی که توسط ایالات متحده اجرا می‌شود، این اقدام نیز به آسیب‌پذیرترین افراد آسیب می‌رساند. سازمان ملل تخمین می‌زند که این تحریم در طول شصت سال ۱۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد کوبا خسارت وارد کرده است.

آمریکایی‌ها هم هزینه می‌پردازند. اتاق بازرگانی ایالات متحده تخمین می‌زند که تحریم‌ها در طول شصت سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا خسارت وارد کرده است. دومین دلیل برای پایان دادن به تحریم عدم حمایت جهانی آن است. برای سی‌امین سال متوالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع به ایالات متحده برای پایان دادن به تحریم رأی داد.

دلیل نهایی برای پایان دادن به تحریم کوبا، توافق اخیر هاوانا با پکن برای بازسازی ساختار کوبا و ارتقای فرصت‌های سرمایه گذاری برای چینی‌ها است. چین همچنین ۱۰۰ میلیون دلار به کوبا کمک کرد تا بحران اقتصادی این کشور را کاهش دهد. چین دومین شریک تجاری بزرگ کوبا پس از ونزوئلا است.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا