افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

ورق برگشت؛ مردم انگلیس خواستار بازگشت به اتحادیه اروپا هستند

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد اکثریت مردم انگلیس خواستار بازگشت کشورشان به اتحادیه اروپا هستند و برای الحاق مجدد به این اتحادیه رای می دهند.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه انگلیسی «لندن اکونومیک»، این نظرسنجی که از سوی موسسه «ساوانتا کامرس» انجام شد، نشان داد تنها یک سال پس از پایان دوره گذار، واقعیت برگزیت برای بسیاری از مردم انگلیس شروع به نمود یافتن کرده است.

 

روزنامه اکسپرس انگلیس که از مدافعان برگزیت بوده، پس از انتشار داده های بانک انگلیس در مورد چشم اندازهای تجاری بریتانیا خارج از اتحادیه اروپا، ظاهرا چرخش قابل توجهی داشته است.

 

این روزنامه نوشت به رغم تلاش های خوب لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس برای اصلاح قراردادهای تجاری که این کشور به عنوان عضو اتحادیه اروپا انجام داد و فرصت های بی پایانی که قرار بود برگزیت به وجود آورد، انگلیس در سودآوری این نتیجه شکست خورده و چشم انداز بریتانیای جهانی به سرعت در حال محو شدن است.

 

به نظر می رسد این بدبینی در مورد حیات خارج از اتحادیه اروپا در نتایج این نظرسنجی منعکس شده است.

 

۵۲ درصد از مردم انگلیس در حال حاضر می گویند به الحاق مجدد به اتحادیه اروپا رای می دهند، پس از آنکه ۵۳ درصد از مردم این کشور ماه گذشته میلادی همین نظر را داشتند.

 

در همین حال، ۴۸ درصد از مردم انگلیس برخلاف همه پرسی سال ۲۰۱۶، خواستار بیرون ماندن از اتحادیه اروپا هستند.

 

پس از حدود سه سال تنش سیاسی و تغییر چند دولت در لندن، سرانجام سکان دولت و امور پرونده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به دست بوریس جانسون افتاد. از زمان همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ که اکثریت مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا رای‌دادند تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ دولت‌های «دیوید کامرون» و «ترزا می» قادر به عملیاتی کردن فرایند برگزیت نشدند تا اینکه جانسون توانست با وعده عملی کردن خروج، رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری را به دست بیاورد. وی تاکید کرده بود در هر صورت و حتی بدون توافق با بروکسل، انگلیس از اتحادیه خارج می‌سازد.

 

پس از کش و قوس‌های فراوان میان دولت و پارلمان انگلیس و بعد از برگزاری انتخابات زودهنگام، محافظه‌کاران و جانسون توانستند چنان پیروزی را در انتخابات کسب کنند که در تاریخ دو دهه اخیر این کشور بی‌سابقه بود. حزب محافظه‌کار توانست بدون ائتلاف اجازه تشکیل دولت را به دست آورد و متعاقب آن جانسون با فراغ بال به مذاکره با اتحادیه اروپا و گروه‌های سیاسی داخلی پرداخت.

 

تا پیش از انتخابات آذر ۹۸ ترکیب پارلمان انگلیس به گونه‌ای بود که ترزا می چند بار موفق به کسب تأیید پارلمان در مورد نحوه خروج از اتحادیه نشد اما پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات سبب شد تا پارلمان در همان مراحل نخست با طرح مورد نظر جانسون که پیشتر به تایید سران ۲۷ کشور اروپایی هم رسیده بود، موافقت کند.

 

بوریس جانسون پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی انگلیس تصریح کرد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا موضوعی غیرقابل‌بحث است و دولت او با در اختیار داشتن اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان، این کشور را در موعد ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.  در مقابل اشتیاق جانسون برای خروج، «اورسولا فون درلاین» رییس کمیسیون اروپا نیز تصریح کرد که زمان برای توافق تجاری با دولت لندن بسیار کوتاه است و این کشور تنها ۱۱ ماه برای مذاکره و رسیدن به توافق تجاری با انگلیس زمان دارد.

 

براساس توافق به‌دست آمده میان جانسون و سران اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ یک دوره گذار در نظر گرفته شد تا جزییات خروج و آینده همکاری‌های تجاری دوطرف نهایی شود. تعیین مقررات مرزی و گمرکی، تابعیت شهروندان و مرزهای سیاسی به‌ویژه در مورد ایرلند از جمله چالش‌ها بود.

فساد درحاکمیت سرمایه؛ دولت گذشته حدود۳۲۰۰ معدن میان خودی‌ها توزیع کرد

راغفر؛ نقش نهادهای موثر و تعیین کننده در قانون اساسی به دلیل حاکمیت سرمایه در کشور و تسخیر دولت و نظام تصمیم گیری توسط صاحبان نظام سرمایه به شدت تضعیف شده است.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, فساد, کارگری

حسین راغفر و سیاست‌های ضد ملیِ ویرانگر دلالان حکومتی

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در اسفند سال ۹۶ انتقال آب از دریای عمان به صنایع مرکزی ایران تصویب شد که یک فاجعه بزرگ است و با حیله‌گری بزرگ از آن به عنوان موفقیت صنعتی یاد شد در حالی که صنایع فولادی باید به حاشیه خلیج فارس منتقل شود.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, فساد, محیط زیست, نئولیبرالیسم

وال استریت ژورنال؛ همراه کردن روسیه و چین برای فشار بر ایران مشکل است

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره مذاکرات وین اذعان کرد همراه کردن روسیه و چین برای فشار بر ایران مشکل خواهد بود.

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, ایران, تایوان, تحریم, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, شرق اروپا, عربستان سعودی, مذاکرات اتمی, مقاله