پردیس‌های آمریکا علیه جنگ غزه

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا با اشاره به اینکه برای یافتن جنبش‌های اعتراضی دانشجویان آمریکایی، مشابه آنچه اکنون در این کشور شاهد هستیم، «باید به حدود ۴۰ سال قبل برگردیم» تصریح کرد: فشار دانشجویان آمریکایی، «جو بایدن» را در دوراهی حمایت از اسرائیل یا جلب رضایت بخشی از رای‌دهندگانش قرار داده است. به گزارش روز پنج‌شنبه ... پردیس‌های آمریکا علیه جنگ غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای شمالی, اسپانیا, اسراییل, انگلیس, حقوق بشر, غرب, فرانسه, فلسطین, مقاله, ویتنام

سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا

یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ که گفته می‌شود حامل مواد شیمیایی احتمالا خطرناکی بوده است، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در آمریکا سقوط کرد. به گزارش ایسنا، یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ (F-۱۶) نیروی هوایی آمریکا که ظاهرا نوعی زباله شیمیایی را با خود حمل می‌کرد، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در ایالت نیومکزیکو سقوط کرد. رسانه‌های ... سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, خبر, کره جنوبی, مکزیک

وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی اسرائیل در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به اسرائیل شدند. به گزارش ایسنا، گروهی از وکلای داخل و خارج از کشور، از جمله، حداقل ۲۰ نفر از آن‌ها که در ... وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

طی روزهای اخیر نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی از سه روستا در منطقه دونتسک شدند؛ اتفاقی که نه تنها نقاط آسیب‌پذیر اوکراین را عمیق‌تر کرده است، بلکه مسئله کمبود نیروهای این کشور را مجددا برجسته می‌کند. به گزارش ایسنا، پس از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که پیشتر ... واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, جنگ نیابتی, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, گزارش, لهستان, مجارستان, مولداوی

تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت ضد مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در بحبوحه افزایش ابهامات درباره دادگاه لاهه که می‌تواند حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همچنین سایر مقامات این رژیم را به اتهام نقض قوانین ... تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, هلند

وال استریت ژورنال: تلاش ترامپ برای تقویت عملیات مخفی نظامی

روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی گزارشی را درباره تغییرات در رده های بالای نظامی در آمریکا منتشر کرد که از تاکید دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در تقویت عملیات مخفی به منظور پاک کردن ردپای این کشور در درگیری های جهان حکایت دارد.

 

«گوردن لوبولد» و «نانسی ای یوسف» خبرنگاران روزنامه وال استریت تاکید کردند که این تغییرات بخشی از تلاش ها برای تقویت عملیات مخفی آمریکا است.

 

ارتقای کادر نظامی و بازنشستگی فرماندهان و مقامات ارشد نظامی و یافتن جانشین برای آنها موضوعی عادی برای هر فردی در خارج از تشکیلات دفاعی آمریکا است، اما گزارشی که وال استریت ژورنال با عنوان «ارتش آمریکا با تغییرات گسترده در میان فرماندهان ره بالای نظامی مواجه است» منتشر کرد، به دلایل دیگری قابل توجه است.

 

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در حالی که آمریکا به دنبال به حداقل رساندن ردپای خود در مناطق درگیری سراسر جهان است، وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) عمدتا بر تقویت نیروهایی متمرکز شده که تحت عنوان فرماندهی عملیات ویژه فعالیت می کنند.

 

ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا مسئول عملیات ویژه این کشور در زمین، آسمان و دریا در سرتاسر کره زمین است. این ستاد بخشی از وزارت دفاع آمریکا و تنها عضو فرماندهی یکپارچه مبارزاتی آمریکا است که توسط مصوبه کنگره به وجود آمده است.

 

به نظر می رسد که ترامپ در تغییر فرماندهان نظامی جدید بیش از همه به توصیه های «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا گوش می کند.

 

این تغییرات موارد زیر را در بر می گیرد: ژنرال «ریچارد دی کلارک» فرماندهی عملیات ویژه را که در شهر «تمپا» ی ایالت فلوریدای آمریکا برعهده خواهد گرفت که مقر نیروهای کلاه سبز یا همان کماندوها، یگان ویژه و غیره است.

 

ژنرال نیروی دریایی «کِنت مک کِنزی جونیور» هدایت فرماندهی مرکزی آمریکا را که مسئول خاورمیانه است، برعهده خواهد گرفت.

 

ژنرال نیروی هوایی «تاد ولترز» احتمالا فرماندهی آمریکا در اروپا را برعهده خواهد گرفت و به عنوان فرمانده عالی فرماندهی عالی متحدین اروپایی ناتو (SACEUR) منصوب خواهد شد.

 

این تغییرات به غیر از معرفی «گِریگ فالر» به عنوان رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا موسوم به «یو اس ساوتکام» است که رسیدگی به امور آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین و خلیج گوانتانامو را برعهده دارد.

 

انتظار می رود ترامپ سال آینده رئیس و معاون ستاد مشترک ارتش را نیز تغییر دهد و جانشین هایی برای این دو پست منصوب کند. اکنون ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک است و ژنرال «پل اسلوا» معاونت این ستاد را برعهده دارد.

 

ژنرال «دیوید گلدفین» رئیس کنونی ستاد نیروهای هوایی و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا رقبای جانشینی با دانفورد هستند.

 

اما نکته قابل توجه در این جابجایی ها و تغییرات این است که ژنرال کلارک که اکنون به عنوان مدیر برنامه های راهبردی و سیاسی ستاد مشترک پنتاگون خدمت می کند و قرار است به عنوان رئیس ستاد عملیات ویژه آمریکا منصوب شود در زمان عملیات پنتاگون که به کشتن بن لادن سرکرده و مغز متفکر گروه تروریستی القاعده منجر شد، افسر عملیاتی فرماندهی عملیات مشترک ویژه در پایگاه نظامی فورت برگ در ایالت کارولینای شمالی بود و به عنوان افسر عملیات در ماموریت برنامه ریزی، آموزش و اجرا شرکت داشت.

 

موضوع دیگر، زمان اعلام این تغییرات است که سوالاتی را بر می انگیزد: این که چرا این تغییرات با هم اعلام شده و چرا اکنون؟ یک دلیل، احتمالا تصمیم اخیر ترامپ برای لغو صلاحیت امنیتی «جان برنان» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که با انتقاد تعدادی از مقامات ارشد نظامی از جمله «ویلیام مک راون» دریاسالار بازنشسته ارتش آمریکا و «رابرت گیتس» وزیر سابق دفاع مواجه شد. این انتقادها همچنین به رسانه ها هم رسید و تارنمای آتلانتیک در گزارشی به قلم «دیوید ای گراهام» تیتر زد: «جنگ خطرناک انتخاب های ترامپ در مقابل ژنرال ها».

 

آتلانتیک نوشت: تصمیم ترامپ برای لغو صلاحیت امنیتی برنان حتی انتقاد رابرت گیتس و «دیوید پترائوس» ژنرال بازنشسته ارتش و رئیس سابق سیا را برانگیخت که تاکنون از انتقاد کردن از ترامپ اجتناب کرده بودند.

 

مقام های پیشین آمریکا در بیانیه ای که به امضای بیش از ۱۷۵ مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون رسیده است تصمیم ترامپ درباره برنان را مورد انتقاد قرار دادند.

 

در بین دیگر چهره های معروف امضا کننده این بیانیه، اسامی «ویلیام برنز»، «وندی شرمن»، «آنتونی بلینکن»، «نیکلاس برنز» و «توماس پیکرینگ» مشاهده می شود.

 

برنان که از رفتار ترامپ در جریان دیدار اخیرش با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در فنلاند انتقاد کرده و سخنان ترامپ را خیانت آمیز خوانده، گفته است که احتمال دارد از دولت ترامپ به دلیل لغو صلاحیت امنیتی اش شکایت کند.

 

اما اعلام تغییرات در مقامات رده بالای نظامی آمریکا همچنین می تواند روش دولت آمریکا برای یادآوری فعال بودن ارتش آمریکا دارد که ترامپ مسئولیت آن را برعهده دارد. برخی نیز بر این باورند که این تغییرات شاید گویای آن است که جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نقش اصلی را ایفا می کند چرا که «ترامپ دیگر راه حل دیگری برای آنچه که در کاخ سفید رخ می دهد»، ندارد.

 

«اوماروسا مانیگالت نیومن» مدیر پیشین دفتر ارتباطات عمومی کاخ سفید که ترامپ را به رفتارهای نژادپرستانه متهم کرده است و ترامپ نیز در الفاظی توهین آمیز وی را فردی حقیر توصیف کرده است، درگفتگو با شبکه خبری ان بی سی گفت: «جان کِلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید اداره کاخ سفید را برعهده دارد و ترامپ راهکاری برای اتفاقاتی که رخ می دهد، ندارد.
انتصاب های جدید به تایید سنا نیاز دارد که امری متعارف محسوب می شود

ایرنا

تحقیق سازمان ملل درباره “یادداشت محرمانه” در مورد سوریه

به دنبال اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر وجود یک “یادداشت محرمانه” برای ممانعت از بازسازی سوریه، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان درباره این امر تحقیق می‌کند.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, فرانسه, فلسطین

ترامپ: ترکیه را خفه خواهیم کرد

به گزارش اسکای‌نیوز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، پنجشنبه بار دیگر تهدیدهای تندی علیه آنکارا در ارتباط با «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه مطرح کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ترکیه, جهان, خبر, غرب اروپا

آمریکا، چین را به دلیل واردات نفت از ایران تهدید کرد / تشکیل «گروه اقدام ایران»

نماینده ویژه جدید آمریکا در امور ایران نسبت به اعمال تحریم‌ها علیه همه کشورهایی که به واردات و خرید نفت از ایران ادامه دهند، هشدار داده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, چین, خبر