اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته‌ای

کره شمالی درباره “مسابقه تسلیحاتی هسته ای خطرناک” در منطقه با فراهم کردن زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا هشدار داد.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری « رویترز »، کره شمالی با انتقاد از رویکرد ناعادلانه آمریکا هشدار داد آمریکا با تامین و فراهم کردن تکنولوژی زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا، مسابقه هسته‌ای خطرناکی در منطقه به راه می‌اندازد.

 

هفته گذشته آمریکا از شراکت امنیتی سه جانبه جدیدی  با حضور انگلیس برای تامین کمک های تکنولوژیکی به استرالیا برای ساختن دستکم ۸ زیردریایی با قابلیت حمل سلاح اتمی خبر داد.

 

کره شمالی برای محکوم کردن این تصمیم آمریکا  به چین پیوست و آن را تصمیمی غیرمسئولانه خواند که امنیت و صلح کشورهای منطقه و تلاش‌های جهانی برای عدم گسترش سلاح های هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.

 

وزیر امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، گفته است: « چنین اقدامات  خطرناک و ناپسندی می‌تواند تعادل استراتژیک را در منطقه آسیا- اقیانوسیه برهم بزند و به سلسله مسابقات تسلیحات هسته ای منجر شود. »

 

کره شمالی این رفتار دوگانه و ریاکارانه واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد و  به سخنان « جن پساکی » سخنگوی کاخ سفید اشاره کرد که گفته آمریکا به دنبال درگیری با چین نیست اما این تصمیم امنیت منطقه ای را بهبود می بخشد. از  سخنان پساکی درباره اینکه هر کشوری می‌تواند تکنولوژی هسته‌ای خود را گسترش دهد چنین برمی آید که  آمریکا خود مقصر اصلی در از بین بردن سیستم بین‌المللی منع گسترش سلاح های هسته ای می‌باشد.

 

در ادامه سخنان وزیر امور خارجه کره شمالی آمده است : « ما از نزدیک و با دقت پیشینه این تصمیم آمریکا را دنبال می‌کنیم و پاسخی درخور و متناسب در شرایطی که حتی کمترین تهدیدی علیه کشورمان احساس کنیم خواهیم داد. »

 

« کیم جونگ اون » رهبر کره شمالی در مذاکرات سال ۲۰۱۹ با « دونالد ترامپ » رئیس جمهوری پیشین آمریکا بر سر مذاکره برای  خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و ساختن روابط جدید به توافق رسیده بود  که این مذاکرات متوقف شد.

 

پیونگ یانگ واشنگتن را برای پشتیبانی از متحدانش در توسعه سلاح در حالی که برنامه های کره شمالی را محکوم می‌کند و آنرا مغایر با صلح و امنیت منطقه قلمداد می کند به شدت مورد انتقاد قرار می دهد و محکوم می‌کند.

 

رسانه های کره جنوبی روز جمعه اعلام کردند رفتار ناعادلانه واشنگتن و سیاست‌های خصمانه اش مانع بازگشت به میز مذاکرات خلع سلاح های هسته‌ای کره با امریکا می‌شود.

نگرانی کشورهای جنوب شرق آسیا نسبت به پیمان آمریکا، بریتانیا و استرالیا

کشورهای جنوب شرق آسیا نسبت به این که چهارچوب امنیتی میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا ممکن است موجب تشدید رقابت تسلیحاتی و افزایش تنش ها در این منطقه شود، ابراز نگرانی کردند.

ادامه

استرالیا, امریکا, اندونزی, انگلستان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, فرانسه, فیلیپین, مالزی, مقاله

قرارداد دفاعی آمریکا، بریتانیا و استرالیا؛ تیر خلاص به اعتماد اروپا

قرارداد دفاعی آمریکا، بریتانیا و استرالیا موسوم به پیمان «اوکوس» در حالی روز چهارشنبه رونمایی شد که رسانه‌های مختلف جهان از جمله روزنامه اسپانیا این اقدام را بیانگر «چرخشی ژئواستراتژیک» دانست و نوشت «اروپا دیگر نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند».

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استرالیا, افغانستان, المان, امریکا, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, خاورمیانه, روسیه, فرانسه, هندوستان

هشدار اندونزی درخصوص تبعات دستیابی استرالیا به زیردریایی اتمی

وزارت امور خارجه اندونزی در بیانیه‌ای درخصوص تلاش استرالیا برای دستیابی به زیردریایی اتمی و تأثیر این اقدام بر صلح و ثبات منطقه ابراز نگرانی کرد.

ادامه

استرالیا, امریکا, اندونزی, انگلستان, تحلیل, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

اتحاد سه جانبه «آکوس» قادر به متوقف کردن تجارت دریایی چین نخواهد بود

تحلیلگران معتقدند اتحاد نظامی آکوس میان آمریکا، استرالیا و انگلیس قادر نخواهد بود تجارت رو به رشد دریایی چین را تحت تاثیر قرار دهد.

ادامه

استرالیا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, مکزیک