آسانژ دادگاه تجدیدنظر را برد

دیوان عالی لندن امروز (سه شنبه) حکم کرد که موافقت انگلیس در سال ۲۰۲۲ برای استرداد «جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی لیکس مشمول یک جلسه استیناف کامل خواهد بود. به گزارش خبرگزاری ایسنا، وکلای سانژ استدلال می‌کنند که این اقدام، نقض توافق بین انگلیس و آمریکاست که استرداد به دلیل جرایم سیاسی را ممنوع می‌کند. حالا ... آسانژ دادگاه تجدیدنظر را برد

ادامه

آمریکا, اروپا, افغانستان, انگلس, جهان, حقوق بشر, خبر, عراق, ویکی‌لیکس

آخرین فرصت آسانژ برای لغو حکم استرداد به آمریکا

آخرین جلسات استماع رسیدگی به پرونده جنجالی استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» به آمریکا به جرم افشای اسناد محرمانه پنتاگون در مورد حمله به عراق و افغانستان، امروز (سه‌شنبه) در دادگاه عالی لندن آغاز شد. به گزارش ایرنا، این آخرین فرصت آسانژ ۵۲ ساله برای لغو حکم استرداد وی به ایالات متحده است. ... آخرین فرصت آسانژ برای لغو حکم استرداد به آمریکا

ادامه

آزادی, آمریکا, اروپا, انگلیس, جهان, حقوق بشر, خبر, وکلا, ویکی‌لیکس

همسر آسانژ: اگر موسس ویکی‌لیکس به آمریکا مسترد شود، می‌میرد

همسر موسس ویکی لیکس گفت: وضعیت سلامت همسرم رو به افول است و اگر آسانژ به آمریکا مسترد شود حتما می‌میرد. به گزارش ایسنا، جولیان آسانژ موسس ویکی لیکس که اکنون در زندانی در انگلیس به سر می‌برد منتظر جلسه تجدیدنظر نهایی است که ۲۰ و ۲۱ فوریه سال جاری میلادی در دیوان عالی لندن ... همسر آسانژ: اگر موسس ویکی‌لیکس به آمریکا مسترد شود، می‌میرد

ادامه

آزادی, آمریکا, استرالیا, انگلیس, جهان, حقوق بشر, خبر, سوئیس, ویکی‌لیکس

چین «دزدی سایبری» آمریکا در جهان را محکوم کرد

وزارت خارجه چین با بیان اینکه دولت آمریکا عملیات‌های جاسوسی گسترده‌ای در ژاپن و دیگر کشورها انجام داده، از واشنگتن خواست از اعزام نیروهای سایبری‌اش به سرتاسر جهان دست بردارد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، وزارت خارجه چین اعلام کرد که ارتش و نهادهای اطلاعاتی آمریکا در کشورهای متحد خود تشکیلات هکری ... چین «دزدی سایبری» آمریکا در جهان را محکوم کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, امنیتی, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا, ویکی‌لیکس

تاکید نخست‌وزیر استرالیا بر مخالفتش با پیگرد قضایی آسانژ در آمریکا

نخست وزیر استرالیا امروز سه‌شنبه بر مخالفت قاطع دولتش در برابر اینکه آمریکا جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی لیکس را تحت پیگرد قضایی قرار دهد، تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا امروز سه‌شنبه اظهار کرد، دولت او قاطعانه با موضع آمریکا برای پیگرد قضایی جولیان ... تاکید نخست‌وزیر استرالیا بر مخالفتش با پیگرد قضایی آسانژ در آمریکا

ادامه

آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, خبر, روزنامه نگاران, ویکی‌لیکس

هشدار وکیل آسانژ در خصوص خودکشی موکلش

وکیل مدافع جولیان آسانژ استدلال کرد، وعده‌های دولت آمریکا مبنی بر اینکه این بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس در صورت استرداد به آمریکا با هدف محاکمه شدن در آنجا، در معرض شرایط سخت زندان قرار نخواهد گرفت، برای رفع نگرانی‌ها در مورد سلامت روانی شکننده آسانژ و خطر بالای خودکشی او کافی نیستند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ادوارد فیتزجرالد، وکیل آسانژ، در جریان یک دادرسی دو روزه در دادگاه عالی انگلیس گفت که آسانژ استرالیایی از نظر روانی به حدی بیمار است که نمی‌توان او را برای محاکمه به اتهام جاسوسی به آمریکا استرداد کرد.

 

دولت آمریکا به دنبال لغو  یک حکم قبلی یک دادگاه رده پایین‌تر انگلیس در رد درخواست واشنگتن برای استرداد آسانژ به دلیل انتشار اسناد محرمانه نظامی آمریکا توسط ویکی لیکس در یک دهه پیش است.

 

وانسا باریتسر، قاضی یک دادگاه منطقه‌ای آمریکا حکم داده بود که آسانژ در صورت نگهداری در شرایط سخت زندان در آمریکا احتمالا خود را خواهد کشت.

 

روز چهارشنبه، یک وکیل دولت آمریکا گفت که مقامات آمریکایی قول داده‌اند آسانژ قبل از محاکمه در زندانی فوق امنیتی نگهداری نشود یا تحت شرایط سخت انزوا قرار نگیرد. او همچنین گفت که اگر آسانژ محکوم شناخته شود، اجازه خواهد داشت که دوران محکومیت خود را در وطنش، استرالیا بگذراند.

 

اما فیتزجرالد استدلال کرد که تضمین‌های آمریکا همگی “هشدار آمیز، مبهم یا به سادگی بی‌اثر بودند”.

 

او گفت که آنها خطر در بازداشت قرار دادن آسانژ در وضعیت انزوای شدید در آمریکا را در درازمدت از بین نمی‌برند و خطر خودکشی آسانژ در صورت استرداد شدنش چشمگیر است.

 

او گفت: این کاملاً منطقی است که استرداد یک فرد دارای اختلال روانی را ظالمانه بدانیم زیرا استرداد او احتمالاً منجر به مرگ او می‌شود. وی افزود، قضات باید از اختیارات خود برای محافظت از مردم در برابر استرداد به یک کشور خارجی به عنوان جایی که ما هیچ کنترلی بر اقدامات روا داشته بر آنها نداریم استفاده کنند.

 

فیتزجرالد در یک یادداشت کتبی همچنین گفت که این تضمین که آسانژ در صورت محکومیت ممکن است به یک زندان در استرالیا منتقل شود “بی معنی است”. او استدلال کرد که استرالیا رضایت خود را اعلام نکرده است و این روند ممکن است یک دهه یا بیشتر طول بکشد.

 

دادستان‌های آمریکا آسانژ را به ۱۷ فقره اتهام جاسوسی و یک مورد سوء استفاده از رایانه به دلیل انتشار هزاران سند نظامی و دیپلماتیک افشا شده توسط ویکی لیکس متهم کرده‌اند. این اتهامات حداکثر مجازات ۱۷۵ سال زندان را برای او می‌توانند در پی داشته باشند، اگرچه یک وکیل دولت آمریکا روز چهارشنبه گفت که حکم مجازات او می‌تواند بسیار کوتاهتر باشد.

 

آسانژ ۵۰ ساله در حال حاضر در زندان فوق امنیتی “بلمارش” لندن نگهداری می‌شود. او در جلسه پنج‌شنبه شرکت نکرد، اگرچه روز چهارشنبه در برخی مواقع از طریق لینک ویدیویی در جلسه دادرسی ظاهر شد.

 

این دادرسی جدیدترین مورد از مبارزه طولانی مدت آسانژ علیه استردادش به آمریکا بود. دادستان‌های آمریکایی می‌گویند آسانژ به طور غیرقانونی به چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا کمک کرده است تا اسناد دیپلماتیک طبقه بندی شده و پرونده‌های نظامی را که ویکی لیکس بعدا منتشر کرد، بدزدد.

 

وکلای آسانژ استدلال می‌کنند که او به عنوان یک روزنامه‌نگار عمل می‌کرد و با توجه به انتشار اسنادی که تخلفات ارتش آمریکا در عراق و افغانستان را افشا کرد، حق برخورداری از تدابیر حمایت از آزادی بیان را طبق متمم اول قانون اساسی آمریکا دارد. حامیان او همچنین استدلال می کنند که پرونده مطرح شده علیه آسانژ دارای انگیزه سیاسی است.

 

حدود ۸۰ نفر از هواداران او در مقابل دادگاه محل برگزاری دادرسی پرونده آسانژ در شهر لندن تظاهراتی پر سر و صدا برپا و در این راستا اقدام به پخش موسیقی کردند و شعار می دادند: “جولیان آسانژ را آزاد کنید!”

 

جرمی کوربین، رهبر سابق حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس، در سخنرانی در خارج از این دادگاه گفت که آسانژ حقیقت را در مورد افغانستان و عراق گفته است و نباید تحت هیچ شرایطی او را به آمریکا منتقل کرد.

 

کوربین به خبرنگاران گفت: او هیچ جرمی مرتکب نشده است و در یک زندان با امنیت حداکثری به سر می‌برد. اگر او را به آمریکا متنقل کنند، ممکن است به دلیل وضعیت سلامت روانی خود، جان خود را بگیرد. در کشوری دیگر از او به عنوان افشاگری که حقیقت را در مورد خطراتی که همه ما با آنها روبرو هستیم و خطرات پیش روی کل جهان گفت تحسین می‌شود.

 

سران ناتو و اتحادیه اروپا اهمیتی برای آسانژ قائل نیستند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که هیچ یک از رهبران اتحادیه اروپا یا ناتو نمی‌خواهند به وضعیت بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکیلیکس اشاره کنند.  

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, جهان, جهان غرب, روسیه, ویکی‌لیکس

نامزد آسانژ نیز آزادی او را خواستار شد

نامزد جولیان آسانژ نیز به جمع شهردار شهر ژنو سوئیس و کارشناس امور شکنجه سازمان ملل در درخواست برای آزادی فوری این بیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان انگلیس و دادن پناهندگی امن به او در کشوری دیگر پیوست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, سوئیس, ویکی‌لیکس