سنگال پایگاه‌های نظامی فرانسه را تعطیل می‌کند

«عثمان سونکو» نخست وزیر سنگال از حضور نظامی فرانسه در این کشور آفریقایی انتقاد کرد و خواستار برچیده شدن پایگاه‌های نظامی آن کشور شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، سونکو پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با حضور «ژان لوک ملنشون» سیاستمدار چپگرای فرانسوی گفت: بیش از ۶۰ سال از استقلال ما سپری شده ... سنگال پایگاه‌های نظامی فرانسه را تعطیل می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, بورکینافاسو, جهان, حقوق بشر, خبر, سنگال, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر

آمریکا از نیجر خارج شد/ نیجر دردام سیاست فاجعه‌بار ناتو درباره لیبی نیفتاد

نیجر دریافته است تنها دلیل حضور آمریکا در کشور‌های حوزه ساحل آفریقا کنترل منابع استراتژیک این قاره نه پیشبرد ماموریت مقابله با تروریسم است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شبکه راشاتودی در مطلبی به بررسی زوایای اخراج آمریکا از نیجر پرداخت و نوشت: لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اخیراً تأیید کرد که نیرو‌های روسیه وارد ... آمریکا از نیجر خارج شد/ نیجر دردام سیاست فاجعه‌بار ناتو درباره لیبی نیفتاد

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, بورکینافاسو, تروریسم, روسیه, فرانسه, گزارش, لیبی, مالی, ناتو, نیجر

پوتین: در پیروزی روسیه هیچ تردیدی نیست

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که در پیروزی مسکو در جنگ جاری با اوکراین هیچ شکی ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو، ضمن محکوم کردن تلاش‌های اوکراین و متحدان غربی این کشور برای تحریف تاریخ و به‌راه‌انداختن جنگ‌های ... پوتین: در پیروزی روسیه هیچ تردیدی نیست

ادامه

استعمار, اوکراین, تاریخ, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, نئونازیسم

برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار می‌کنیم‏

رفیق نونس: انقلاب آوریل را جشن می‌گیریم تا با اطمینان و اعتماد در مسیری گام برداریم که انقلاب آوریل باز کرد، به ارزش‌های آن وفادار ‏باشیم، و برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار ‌کنیم.‏ مصاحبهٔ “نامهٔ مردم” با رفیق آلبانو نونس، عضو کمیسیون بازرسی مرکزی حزب کمونیست پرتغال، به‌مناسبت ... برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار می‌کنیم‏

ادامه

آزادی, آفریقا, آنگولا, اتحاد شوروی, ارتجاع, اروپا, استثمار, استعمار, استقلال, امپریالیسم, پرتغال, جهان, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, صلح, غرب اروپا, فاشیسم, مبارزه طبقاتی, موزامبیک

هشدار جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: نظامیان انگلیسی درصورت استقرار در غزه هدف قرار می‌گیرند

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین به انگلیس هشدار داد که از استقرار نظامیان خود در نوار غزه خودداری کند زیرا در غیر اینصورت آنها از سوی رزمندگان مقاومت هدف قرار خواهند گرفت. به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری «سما»، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه ای افزود: به انگلیس یا ... هشدار جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: نظامیان انگلیسی درصورت استقرار در غزه هدف قرار می‌گیرند

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, جهان, خبر, فلسطین

هشدار سازمان ملل؛ افزایش گرسنگان در جهان

سازمان ملل اعلام کردند که بیش از ۸۲۸ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال گذشته تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند که این تعداد ۴۶ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

 

به نوشته دنیای اقتصاد؛ سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود از تشدید گرسنگی در جهان خبر داد و اعلام کرد در سال گذشته ۸۲۸ میلیون نفر یا تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر گرسنگی قرار داشتند که این آمار همچنان در حال افزایش است.

 

سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد سطح گرسنگی جهان در سال گذشته پس از افزایش شدید در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا بار دیگر افزایش یافت و در سال جاری، جنگ در اوکراین همراه با تغییرات اقلیمی تهدیدی برای گرسنگی و مهاجرت گسترده در مقیاس بی‌سابقه است.

 

آژانس های وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان خواربار و کشاورزی، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در نسخه ۲۰۲۲ گزارش امنیت غذایی و تغذیه سازمان ملل اعلام کردند که بیش از ۸۲۸ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال گذشته تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند که این تعداد ۴۶ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

 

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: خطر واقعی افزایش این آمار در ماه‌های آینده وجود دارد.

 

وی افزود: جهش قیمت مواد غذایی، سوخت و کودهای شیمیایی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، کشورها را به سمت قحطی می‌کشاند. نتیجه این امر، بی‌ثباتی جهانی، گرسنگی و مهاجرت دسته جمعی در مقیاسی بی‌سابقه خواهد بود. ما باید امروز برای جلوگیری از این فاجعه بزرگ اقدام کنیم.

 

این گزارش اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان، ۲۲ درصد از کودکان زیر پنج سال کوتاه قدی داشتند، در حالی که ۶.۷ درصد یا ۴۵ میلیون نفر از شکل مرگبار سوء تغذیه که خطر مرگ را تا ۱۲ برابر افزایش می دهد، رنج برده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، شکاف جنسیتی در ناامنی غذایی، که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافت، در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ باز هم افزایش یافته است.

 

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، گرسنگی و سوء تغذیه گسترده را در قرن بیست و یکم غیرقابل قبول خواند و گفت: ما با یک بحران بی‌سابقه گرسنگی در جهان مواجه هستیم که تا اوکراین و روسیه راهی برای از سرگیری مناسب تجارت پیدا نکنند، راه حل موثری برای بحران وجود نخواهد داشت.

 

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت که در سال جاری خطر واقعی قحطی‌های متعدد وجود دارد و از وزرای شرکت کننده در نشست امنیت غذایی خواست تا گام‌های عملی برای ایجاد ثبات در بازار مواد غذایی و کاهش نوسانات قیمت کالاها بردارند.

 

گوترش سوم تیرماه در نشست امنیت غذایی در برلین افزود: ما با یک بحران بی‌سابقه گرسنگی در جهان مواجه هستیم. جنگ در اوکراین مشکلاتی مانند اختلالات اقلیمی، همه گیری کرونا و بهبودی عمیقا نابرابر که مدت ها در حال شکل‌گیری بوده اند را با یکدیگر ترکیب کرده است.

 

بیش از ۴۶۰ هزار نفر در سومالی، یمن و سودان جنوبی براساس طبقه بندی فاز امنیت غذایی یکپارچه (IPC) در شرایط قحطی هستند. این مقیاسی است که توسط آژانس‌های سازمان ملل، نهادهای منطقه‌ای و گروه‌های امدادی برای تعیین ناامنی غذایی استفاده می‌کنند. این مرحله قبل از اعلام قحطی در یک منطقه است.

 

بر اساس این مقیاس، میلیون ها نفر در ۳۴ کشور دیگر در آستانه قحطی هستند.

 

گوترش درحالی که گرسنگی و سوء تغذیه گسترده را در قرن بیست و یکم غیرقابل قبول خواند، افزود: خطر واقعی اعلام قحطی‌های متعدد در سال ۲۰۲۲ وجود دارد و سال ۲۰۲۳ می تواند حتی بدتر باشد.

 

دبیر کل سازمان ملل در عین حال گفت تا زمانی که اوکراین و روسیه که حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را تولید می‌کنند، راهی برای از سرگیری مناسب تجارت پیدا نکنند، راه حل موثری برای بحران وجود نخواهد داشت.

«دکترین مونرو» مجوز جنایات آمریکا در آمریکای لاتین

اصول دوگانه سیاست خارجه آمریکا در پیام رئیس‌­جمهور آمریکا در سال ۱۸۲۳ به کنگره اعلام شد. این دو اصل بر تشکیل مستعمرات جدید و دخالت سیاسی دولت­ های اروپایی در قاره آمریکا تاکید دارد. آمریکا تاکنون از این دکترین در توجیه اقدامات خشونت‌بار خود در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین استفاده کرده است.

ادامه

اتریش, اسپانیا, استعمار, اکوادور, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, پاراگوئه, پاناما, جهان, حقوق بشر, دومینیکن, روسیه, کاستاریکا, کانادا, کوبا, گواتمالا, مکزیک, نیکاراگوئه, هندوراس, ونزوئلا

جرمی کوربین: تأسیس عربستان اختراع انگلیس بود

رئیس سابق حزب کارگر انگلیس اعلام کرد که عربستان و انگلیس روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیار مستحکمی دارند و مسئله به شکل مستقیم به تأسیس عربستان برمی‌گردد که در آغاز اختراع انگلیس بود.

ادامه

استعمار, امپریالیسم, انگلستان, تاریخ, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عربستان سعودی, یمن

امپریالیسم، نواستعمار، و «تلهٔ وام»

از سال ۲۰۱۳، زمانی که شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین، طرح “یک کمربند، یک جاده” را برای گسترش زیرساخت‌های توسعه و روابط تجاری با نفع متقابل بین کشورهای جهان مطرح کرد، اتهام‌های زیادی به این طرح وارد شده است.

ادامه

اتحاد شوروی, استعمار, افریقا, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خصوصی‌سازی, سریلانکا, سوسیالیسم, شرق اروپا, مقاله

نقدی بر طرح مضحک سناتورهای آمریکایی درباره لزوم قطع روابط چین – ایران

برخی سناتورهای جمهوریخواه آمریکا اخیرا با ارائه لایحه‌ای به نام طرح «پاسخگویی چین – ایران»، خواستار آن شدند که دولت بایدن برگشت آمریکا به برجام را مشروط بر قطع روابط ایران با چین کند. باید چطور به این لایحه بی‌معنا نگاه کنیم؟

ادامه

استعمار, اسیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, ایران, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, شرق آسیا, مقاله