کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

«دکترین مونرو» مجوز جنایات آمریکا در آمریکای لاتین

اصول دوگانه سیاست خارجه آمریکا در پیام رئیس‌­جمهور آمریکا در سال ۱۸۲۳ به کنگره اعلام شد. این دو اصل بر تشکیل مستعمرات جدید و دخالت سیاسی دولت­ های اروپایی در قاره آمریکا تاکید دارد. آمریکا تاکنون از این دکترین در توجیه اقدامات خشونت‌بار خود در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین استفاده کرده است.

 

حملات نظامی آمریکا در آمریکای لاتین

 

تاریخ توسعه آمریکا نیز داستان مقاومت خونین و اشک‌بار مقاومت آمریکای لاتین است.

 

ایالات­‌متحده آمریکا پس از شکل‌گیری که با بیرون کردن سرخپوست‌های آمریکای شمالی از قلمروشان همراه بود یک سیاست گسترش در مقابل مکزیک، همسایه جنوبی خود اتخاذ کرد. آمریکا در جنگ نیمی از قلمرو مکزیک از جمله تمامی یا بخش‌هایی از ایالات امروزی کالیفرنیا، نوادا، یوتا، نیومکزیکو، تکزاس، آریزونا، کلرادو و وایومینگ را تصرف کرد.

 

مکزیک برخی از منابع چشمگیر معدنی خود را از دست داد که این مساله بر توسعه اقتصادی این کشور نیز تاثیر بسزایی گذاشت. در اواخر قرن نوزدهم آمریکا یک حمله دیگر انجام داده و در جنگ اسپانیا – آمریکا، پورتوریکو را در دریای کارائیب تصرف نمود و کوبا را نیز اشغال کرد.

 

در اوایل قرن بیستم تجاوزهای مکرر آمریکا در آمریکای لاتین رفته رفته کشورهای این منطقه را تحت نفوذ آمریکا قرار داد. در ۱۹۰۳ ایالات‌­متحده با اجبار و زور، بندر کوبا در دریای کارائیب یعنی گوانتانامو را اجاره نمود و آن را به نخستین پایگاه نظامی خود در خارج از خاک این کشور تبدیل کرد.افزون بر اینکه تا امروز، واشنگتن از پس دادن این بندر به کوبا خودداری کرده است.

 

در ۱۹۱۵، آمریکا به بهانه محافظت از «جوامع دور از وطن» در برابر ناآرامی‌های محلی، نیروهایش را برای اشغال «هائیتی» اعزام کرده و تا سال ۱۹۳۴ از آن خارج نشد.

 

جمهوری دومینیکن نیز از ۱۹۱۶ تا ۱۹۲۴ تحت اشغال آمریکا بود. آمریکا این کار را برای جمع‌آوری بدهی‌های دولت‌های این کشور انجام داد.
واشنگتن در سال ۱۹۶۵ نیز بار دیگر و در پی سرنگونی دولت تحت حمایت آمریکا در جمهوری دومینیکن با جنگ داخلی، به این جزیره حمله کرد و ۴۰ هزار تن از نیروهایش را به بهانه «احیای نظم» به آنجا اعزام کرد.

 

همچنین، در ۱۹۸۹ نیروهای ویژه‌اش را تحت پوشش «حفاظت از جان و مال شهروندان آمریکا» برای حمله به پاناما اعزام کرد و با سرنگونی حکومت نظامی در آنجا، تلاش کرد کنترل دائمی کانال پاناما را به دست گیرد.

 

دکترین مونرو از کجا آغاز شد؟

 

اصول دوگانه سیاست خارجه آمریکا در پیام مونرو، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۸۲۳ به کنگره اعلام شد. این دو اصل بر تشکیل مستعمرات جدید و دخالت سیاسی دولت‌های اروپایی در قاره آمریکا تاکید دارد. آمریکا تاکنون در توجیه کارهای خود در دریای کارائیب (از جمله در مسأله کوبا)، از این دکترین یاد کرده است

 

اعلام دکترین به سبب دو مسأله بود، یکی آن‌که دولت روسیه کشتی‌های غیر روسی را از رفت وآمد در کرانه‌های شمال غربی آمریکای شمالی باز داشته بود (در آن زمان روسیه آلاسکا را در دست داشت) و دیگری ترس از اتحاد دولت‌های اروپایی(پروس، اتریش و روسیه) که ممکن بود به کمک اسپانیا بشتابند و کشورهای تازه آزاد شده آمریکای لاتین را بار دیگر زیر فرمان خود درآورند.

 

زمانی که اروپاییان در رقابت‌های استعماری خود در حال جنگ‌های خونین بودند و انقلاب‌های درونی آن‌ها برای برقراری حکومت‌های مدرن‌تر و دموکرات‌تر به اوج خود می‌رسید، ایالات­‌متحده آمریکا فضا را به خوبی درک کرد و خود را از مخاصمات اروپایی دور نگه داشت و هم‌چنین مناطق نفوذ خود را در قاره آمریکا (آمریکای لاتین) مشخص نمود که این امر باعث شد انرژی خود را متمرکزتر برای افزایش قدرت و ثروت در اختیار داشته و کم‌ترین صدمه را دریافت کند.

 

آمریکا تاکنون در توجیه کارهای خود در دریای کارائیب (از جمله در مسأله کوبا)، از این دکترین یاد کرده است.

 

غارت و تحریم­‌های بی‌رحمانه‌ آمریکا

 

واشنگتن تعرفه‌­ها و تحریم‌­های تبعیض‌­آمیز را بر کشورهای آمریکای لاتین اعمال کرده و می­‌کند و توسعه اقتصادی آنها را بیشتر محدود می­‌نماید.

 

ونزوئلا از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۴۳۰ تحریم از سوی آمریکا و متحدانش دریافت کرده و اقتصاد این کشور بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار آسیب دیده است.

 

تا سال ۱۹۳۰، کنترل تقریباً ۱.۴ میلیون هکتار از زمین‌های کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس و پاناما و همچنین بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر از راه‌آهن و گمرک، مخابرات و دیگر خدمات اساسی این کشورها در اختیار شرکت آمریکایی «یونایتد فروت» قرار داشت.

 

در سال ۱۹۴۷، شرکت­‌های آمریکایی به تنهایی ۳۸ درصد از هندوراس، ۲۲.۷ درصد از گواتمالا، ۱۶.۵ درصد از کاستاریکا و ۱۲.۳ درصد از پاناما را تشکیل می­‌دادند. این کشورها که توسط ایالات‌­متحده استثمار و غارت شده‌­اند، به اقتصاددانان عقب­‌مانده آمریکا به عنوان تامین­‌کننده مواد خام و زباله برای کالاهای اساسی آمریکا تبدیل شده‌اند.

 

علاوه بر این، واشنگتن تعرفه­‌ها و تحریم­‌های تبعیض‌آمیز را بر کشورهای آمریکای لاتین اعمال کرده و می‌­کند و توسعه اقتصادی آنها را بیشتر محدود می‌­نماید.

 

در سال ۱۹۶۲، آمریکا تحریم­‌های تجاری را علیه کوبا اعمال کرد که منجر به محاصره «جزیره» گشت و تا اواسط سال ۲۰۲۱، خسارت اقتصادی حدود ۱۵۰ هزار میلیون دلار به کوبا وارد شد.« برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا گفت: «این محاصره اقتصاد ما را خفه کرده، باعث کمبود کالا شده و توسعه کشورمان را با مشکل مواجه نموده است.

 

ونزوئلا همچنین از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۴۳۰ تحریم از سوی آمریکا و متحدانش دریافت کرده و اقتصاد این کشور بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار آسیب دیده است. تحریم­‌ها درآمد ونزوئلا را تا ۹۹ درصد کاهش داده و تأثیرات منفی بر همه حوزه­‌های اقتصادی و اجتماعی گذاشته است.

 

آمریکای لاتین در سایه دکترین مونرو

 

با ورود به قرن بیست و یکم، در حالی که کشورهای آمریکای لاتین از بحران‌­های مکرر سیاسی و اقتصادی بهبود می­‌یابند، روابط آنها با واشنگتن به تدریج بحث­‌برانگیز می‌­شود.

 

۳۳ کشور این منطقه در سال ۲۰۱۱ «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» را تاسیس کردند؛ نخستین سازمان منطقه‌ای در قاره آمریکا که قید عضویت ایالات‌­متحده و کانادا را زد.

 

آمریکا در مواجهه با افول مداوم نفوذ خود، وادار به بازنگری در سیاست‌های خود در قبال آمریکای لاتین شد.

 

«جان کری»وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سال ۲۰۱۳ در مقر «سازمان کشورهای آمریکایی» گفت که دوره دکترین مونرو به سر آمده و از طلوع دوره‌ای جدید خبر داد که «منافع و ارزش‌های مشترک» آمریکا و دیگر کشورهای این منطقه مشخصه برجسته آن است.

 

ردپای واشنگتن در همه کودتای نظامی ۲۰۰۹ در هندوراس، برکناری «فرناندو لوگو» از پاراگوئه در ۲۰۱۲ و «دیلما روسف» از برزیل در ۲۰۱۶، استعفای اجباری «اوو مورالس» در بولیوی در ۲۰۱۹ و بحران سیاسی جاری در ونزوئلا مشاهده می‌شود.

 

«برنی سندرز» نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا در ماه فوریه اذعان کرد که ایالات­‌متحده دولت‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب را تضعیف یا سرنگون کرده است.

 

به گفته سندرز در ۲۰۰ سال گذشته انگلیس تحت دکترین مونرو فعالیت کرده و این پیش‌فرض را اتخاذ کرده است که آمریکا، به عنوان قدرت برتر در نیم‌کره غربی این حق را دارد تا در امور هر کشوری که ممکن است منافع ادعایی ما را تهدید نماید، مداخله کند.

 

این سیاستمدار تاکید کرد: تحت این دکترین، ما دست‌کم ده‌ها دولت را تضعیف و سرنگون کرده‌ایم.

 

در سال ۲۰۲۰ آمریکا «مائوریچیو کلاور-کارون» را که رویکردی تندخو و جنگ‌طلب دارد، به ریاست «بانک توسعه بین آمریکایی» برگزیده و سنت دیرینه انتصاب رئیس این پست از میان افرادی با ملیت آمریکای لاتین را زیر پا گذاشت. واشنگتن این کار را برای اعمال فشار دیپلماتیک بیشتر بر کشورهایی مانند ونزوئلا انجام داد.

 

با آغاز همه‌گیری کرونا، آمریکا – که در آن زمان کانون جهانی همه‌گیری بود – به سرعت تعداد نامشخص و ثبت‌نشده‌ای از مهاجران آمریکای لاتین را بدون رعایت تدابیر حفاظتی دیپورت کرده و خطر شیوع بیماری در کشورهایی با نظام بهداشت ضعیف‌تر را افزایش داد.

 

مهمتر اینکه ایالات‌­متحده در واکنش به درخواست کمک منطقی کشورهای آمریکای لاتین برای مدیریت همه‌گیری، تصمیم به نادیده گرفتن آن‌ها و حتی قطع همکاری‌ با کشورهایی خارج از این منطقه گرفت و با ادعای دروغین «تله بدهی» یا «استعمارنو»، یک موضوع مربوط به سلامت را سیاسی کرده و آن‌ها را وادار کرد تا موضعی اتخاذ کنند که علیه توسعه‌شان بود.

 

«میگل دیاز-کانل» رئیس‌جمهوری کوبا در این زمینه تاکید کرده است: آمریکا نمی‌تواند درک کند که آمریکای لاتین و حوزه کارائیب تغییر کرده‌اند و دکترین مونرو نمی‌تواند دوباره اعمال شود.

سمیرا پورآقایی

جرمی کوربین: تأسیس عربستان اختراع انگلیس بود

رئیس سابق حزب کارگر انگلیس اعلام کرد که عربستان و انگلیس روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیار مستحکمی دارند و مسئله به شکل مستقیم به تأسیس عربستان برمی‌گردد که در آغاز اختراع انگلیس بود.

ادامه

استعمار, امپریالیسم, انگلستان, تاریخ, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عربستان سعودی, یمن

امپریالیسم، نواستعمار، و «تلهٔ وام»

از سال ۲۰۱۳، زمانی که شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین، طرح “یک کمربند، یک جاده” را برای گسترش زیرساخت‌های توسعه و روابط تجاری با نفع متقابل بین کشورهای جهان مطرح کرد، اتهام‌های زیادی به این طرح وارد شده است.

ادامه

اتحاد شوروی, استعمار, افریقا, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خصوصی‌سازی, سریلانکا, سوسیالیسم, شرق اروپا, مقاله

نقدی بر طرح مضحک سناتورهای آمریکایی درباره لزوم قطع روابط چین – ایران

برخی سناتورهای جمهوریخواه آمریکا اخیرا با ارائه لایحه‌ای به نام طرح «پاسخگویی چین – ایران»، خواستار آن شدند که دولت بایدن برگشت آمریکا به برجام را مشروط بر قطع روابط ایران با چین کند. باید چطور به این لایحه بی‌معنا نگاه کنیم؟

ادامه

استعمار, اسیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, ایران, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, شرق آسیا, مقاله