پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر کاستوریکا کارگردان سینما و موسیقی دان صرب گفت: غرب روسیه را مسئول فروپاشی استعمار در سراسر جهان می‌داند، اما نابودی استعمار روند اجتناب ناپذیر بوده است. به گزارش سه شنبه شب ایرنا از “خبرگزاری تاس”. پوتین در دیدار این کارگردان صرب در مسکو افزود: این ترس ... پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ادامه

آسیا, آفریقا, آمریکای لاتین, اتحاد شوروی, استعمار, تاریخ, تحلیل, جهان, روسیه, صربستان, غرب

واکنش وزارت خارجه روسیه به سخنان وزیر امور خارجه آلمان در مورد کشاندن ناتو به جنگ

نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، پس از سخنان وزیر امور خارجه آلمان در مورد کشاندن ناتو به جنگ، خواستار خرید کتاب درسی برای او شد. به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در مورد اظهارات آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته می‌خواهد ناتو ... واکنش وزارت خارجه روسیه به سخنان وزیر امور خارجه آلمان در مورد کشاندن ناتو به جنگ

ادامه

آلمان, اروپا, اوکراین, تاریخ, تحلیل, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

رئیس‌جمهور لهستان: از منظر تاریخی، کریمه متعلق به روسیه است

رئیس‌جمهور لهستان با ابراز تردید از اینکه اوکراین بتواند شبه‌جزیره کریمه را از روسیه بگیرد، گفت: شبه‌جزیره کریمه از نظر تاریخی در اکثر دوران‌ها بخشی از روسیه بوده است. به گزارش ایسنا، آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان در پاسخ به اینکه آیا باور دارد اوکراین می‌تواند کریمه را از روسیه بگیرد، طرحی که بارها توسط کی‌یف ... رئیس‌جمهور لهستان: از منظر تاریخی، کریمه متعلق به روسیه است

ادامه

اتحادیه اروپا, اوکراین, تاریخ, جهان, روسیه, شرق اروپا, لهستان

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

افشای جزئیاتی جدید از نسل‌کشی مردم الجزایر به دست پلیس فرانسه

یک وبگاه فرانسوی با انتشار اسنادی محرمانه جزئیات جدیدی از کشتار سال ۱۹۶۱ مردم الجزایر به دست پلیس فرانسه را فاش کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، وبگاه فرانسوی «مدیا پارت» متخصص در انتشار تحقیقات در گزارشی فاش کرد که «شارل دوگل» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در جریان کشته شدن مردم الجزایر در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۱۹۶۱ به دست نیروهای پلیس این کشور بوده؛ اما «موریس پپن» رئیس پلیس پاریس و دیگر وزرای مسئول را در پست‌های خودشان نگاه داشته و آن‌ها را مجازات نکرده است.

 

حدود ۳۰ هزار نفر از مردم الجزایر به تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۱۹۶۱ در پی فراخوان جبهه «التحریر الوطنی» که در آن سال‌ها برای استقلال کشور الجزایر مبارزه می‌کرد، در اعتراض به ممنوعیت آمد و شد الجزایری‌ها در خیابان‌های پاریس به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات برپا کردند.

 

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ برای اولین بار اعتراف کرد که حدود ۱۲ هزار نفر از شهروندان الجزایر در آن‌ سال‌ها بازداشت شدند و پس کشتار ده‌ها نفر از آن‌ها، جسدشان در رود «سن» انداخته شد و تعداد زیادی آن‌ها نیز مجروح شدند. ماکرون پس از گذشت حدود پنجاه سال از این اقدام، در بیانیه‌ای اقدامات رئیس‌جمهور اسبق را «جنایت‌هایی غیرقابل بخشش» خواند.

 

بنابر گزارش شبکه «العربی»، در ماه اکتبر گذشته، صدها نفر در سالگرد کشتار مردم الجزایر به دست پلیس فرانسه در خیابان‌های پاریس دست به تظاهرات زده بودند و با سردادن شعارهایی، تأکید کرده بودند که این اقدام باید به عنوان جنایتی دولتی معرفی شود.

 

«جیل منسیرون» یکی از فعالان انجمن حقوق‌بشر گفته بود که اعتراف ماکرون تنها یک گام کوچک است و باید به آنچه رخ داده به عنوان جنایت دولتی اعتراف شود.

 

روزنامه «العربی الجدید»، شامگاه دوشنبه، به نقل از وبگاه مدیا پارت گزارش داد که پس از خارج کردن اسناد از طبقه‌‌بندی، مشخص شده است که «برنار تریکو» مشاور ژنرال دوگل در امور الجزایر با ارسال یادداشتی به تاریخ ۲۸ اکتبر ۱۹۶۱ برای رئیس‌جمهور وقت از احتمال کشته شدن ۵۴ نفر در پی اقدامات خشونت‌آمیز پلیس فرانسه خبر داده بود.

 

طبق این گزارش، مشاور دوگل در یادداشت خود نوشته بود: «برخی از آن‌ها را غرق کردند و برخی دیگر را خفه کردند و مابقی نیز به ضرب گلوله کشته شدند. تحقیقات قضایی آغاز شده است و متأسفانه این احتمال وجود دارد که این تحقیقات در نهایت به متهم شدن برخی از افسران پلیس منجر شود.»

 

تریکو در یادداشتی دیگر به تاریخ ششم نوامبر سال ۱۹۶۱ برای شارل دوگل عنوان کرده بود: «یک مسئله مربوط به اقدام دولتی است.» و آن «آگاهی یافتن از این امر است که آیا خواهیم گذاشت امور بدون مداخله به همین منوال ادامه پیدا کند؟ در این حالت، ممکن است مسئله پیچیده‌تر شود یا وزیر دادگستری و همچنین وزیر کشور باید به قضات و مأ‌موران قضایی ذیربط ابلاغ کنند که دولت می‌خواهد از آنچه اتفاق افتاده پرده برداشته شود.»

 

در ادامه این یادداشت آمده بود: «به نظر می‌رسد که دولت باید در این پرونده موضع‌گیری کند. دولت ضمن تلاش برای عدم رسوایی تا جای امکان باید به تمام طرف‌های ذیربط نشان دهد که نباید یک سری اقدامات مشخص انجام شود و نبایست اجازه وقوع آن داده شود.»

 

با این حال، در آن سال‌ها هیچ نیروی پلیسی فرانسوی‌ای تحت پیگرد قانونی قرار نگرفت و وزیران کشور و دادگستری فرانسه در مناصب خود باقی ماندند. موریس پپن نیز رئیس پلیس پاریس باقی ماند و همواره تأکید کرد که پلیس در اقدامات خشونت‌آمیز علیه الجزایری‌ها هیچ نقشی نداشته است.

پاسخ سناتور کین؛ چرا ایرانی‌ها آمریکا را خطرناک وغیرقابل اعتماد می‌دانند؟ + فیلم

سناتور آمریکایی در جلسه کمیته روابط خارجی سنا با حضور رابرت مالی به نقش وقایع تاریخی در شکل‌گیری بی‌اعتمادی ایران به آمریکا اعتراف کرد.  

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تاریخ, جهان, حقوق بشر, عراق, غرب, فیلم, گزارش, مذاکرات اتمی

کشف بقایای چهار هزار جسد در چاه‌های مربوط به دوره استعمار در الجزائر

الجزائر اعلام کرد، چندین حلقه چاه را در مناطق مختلف این کشور کشف کرده که حاوی اجساد چهار هزار نفر مربوط به دوره جنگ علیه استعمار فرانسه بوده است.

ادامه

استعمار, الجزایر, تاریخ, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, شمال افریقا, غرب اروپا, فرانسه

شرق؛ شاه و پروژه کودتا

یرواند آبراهامیان؛ سیا برای منحرف‌کردن نقش خود، شایعاتی دروغین را منتشر کرد که حزب توده در روزهای حساس کودتا علیه مصدق درآمده است. بسیاری از چپ‌ها در ایران، مانند مصطفی شعائیان که به منابع اولیه دسترسی نداشتند، به آسانی این تصور نادرست را پذیرفتند.

ادامه

اتحاد شوروی, اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایران, تاریخ, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سیاسی

اعتراف دیرهنگام بلر: حمله به افغانستان و عراق، کار اشتباه بود

دو دهه بعد از حمله ویرانگر و مرگبار آمریکا، انگلیس و دیگر هم پیمانان آنها به افغانستان و عراق و تحمیل آوارگی و رنج بی پایان علیه میلیونها انسان بی گناه، نخست وزیر وقت انگلیس در اعترافی دیرهنگام می گوید که حمله به عراق و افغانستان اقدامی اشتباه بوده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, انگلستان, تاریخ, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, عراق