قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

چین؛ جنگ غزه ننگ تمدن و یک تراژدی برای بشریت است

وزیر امور خارجه چین جنگ در غزه را «ننگ تمدن» و یک «غم‌نامه» (تراژدی) برای بشریت خواند و درخواست آتش بس فوری را تکرار کرد. به گزارش ایرنا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه (۱۷ اسفند) در حاشیه نشست سالانه مجلس قانونگذاری چین در نشستی مطبوعاتی، جنگ اسرائیل در غزه را «ننگ تمدن» ... چین؛ جنگ غزه ننگ تمدن و یک تراژدی برای بشریت است

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استرالیا, اسراییل, اوکراین, ایتالیا, ایرلند, بلژیک, تایلند, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سنگاپور, سوئیس, شرق آسیا, فرانسه, فلسطین, فیلیپین, گزارش, لوکزامبورک, مالزی, مجارستان, هلند

بورل: دوران هیمنه غرب به پایان خود رسیده است

مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که عصر هیمنه غرب به پایان خود رسیده است. به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درخصوص تنش‌های ژئوپلیتیک کنونی در جهان و روابط اروپا با کشورهای جنوب جهانی گفت: «در صورت تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک جهانی کنونی آینده اروپا ممکن است تیره و تار شود. ... بورل: دوران هیمنه غرب به پایان خود رسیده است

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنوب, جهان, ژئوپلیتیک, غرب, هژمونیسم

مصر برای دلار زدایی وارد عمل شد

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که در چارچوب برنامه فعلی «بریکس» برای رهایی از وابستگی به دلار، مصر اقدامات جسورانه و رسمی انجام داده است. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پایگاه خبری «صدی البلد» مصر نوشت که دولت این کشور برای انجام معاملات تجاری بطور رسمی از دلار آمریکا فاصله گرفته و به ائتلاف رو به ... مصر برای دلار زدایی وارد عمل شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, اتیوپی, اقتصادی, الجزایر, امارات, اندونزی, ایران, بحرین, بریکس, بلاروس, بولیوی, تایلند, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, سوریه, عربستان سعودی, فلسطین, قزاقستان, کویت, مراکش, مصر, مکزیک, نیجر, ویتنام

هشدار روسیه و چین درباره فعالیت های بیولوژیک آمریکا در اوکراین

روسیه به همراه شماری دیگر از کشورها، فعال‌سازی ماده ۶ کنوانسیون سلاح های بیولوژیک به دلیل فعالیت های آمریکا را خواستار شدند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «کنستانتین ورونتسوف» نماینده هیأت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعدادی از کشورهای مجمع به رهبری روسیه و چین خواستار فعالسازی ماده ۶ کنوانسیون تسلیحات بیولوژیک به دلیل فعالیت‌های آمریکا هستند.

 

بر اساس این گزارش، این دیپلمات روس گفت: به منظور حل و فصل وضعیت کنونی، بلاروس، ونزوئلا، زیمبابوه، چین، کوبا، نیکاراگوئه، سوریه و روسیه خواستار بکارگیری تمام امکانات موجود در چارچوب کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک و سمی از جمله سازوکار ماده ۶ این توافق هستند.

 

به گفته ورونتسوف در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سوال‌ها درباره اقدامات ایالات متحده آمریکا در اوکراین همچنان پابرجاست.

 

وی افزود: ما اعلام می‌کنیم که سوالات درباره فعالیت‌های نظامی بیولوژیک ایالات متحده در چارچوب آزمایشگاه‌های بیولوژیک در خاک اوکراین همچنان باقی است. ما به پاسخ‌های جامعی برای رفع شک و تردید درباره این فعالیت‌ها دست نیافته ایم.

 

ماده ۶ کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی می‌گوید که هر کشور عضو کنوانسیون که متوجه شود کشوری تعهدات ناشی از مفاد کنوانسیون را نقض می‌کند می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

 

«ایگور کریلوف» رئیس نیروهای حفاظت از تشعشعات شیمیایی و بیولوژیک نیروهای مسلح روسیه گفته بود که شبکه ای متشکل از بیش از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک در خاک اوکراین تشکیل شده است که برای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) کار می‌کنند.

 

به گفته وی، پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، هرآنچه مربوط به برنامه بیولوژیک نظامی آمریکا بود از اوکراین محو شد.

توطئه برای خزر

اندیشکده آمریکایی «بنیاد هریتیج» اعتقاد دارد کشورهای غربی در همکاری با ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌توانند با بستن دسترسی ایران و روسیه از طریق خاک ارمنستان، مسیر کریدور میانی را از طریق دریای خزر و قزاقستان به سمت چین باز کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اذربایجان, ارمنستان, اروپا, اقتصادی, امریکا, امنیتی, تحلیل, ترکیه, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, جنوب غرب آسیا, جهان, چین, روسیه, رومانی, ژئوپلیتیک, غرب اروپا, قزاقستان, گرجستان, لهستان

صدراعظم سابق اتریش: باخت گزینه‌ای برای پوتین در جنگ اوکراین نیست

صدر اعظم سابق اتریش در گفتگویی با نشریه “بیلد” آلمان با تاکید براینکه با توجه به تهدیدات هسته ای روسیه اتحادیه اروپا باید بر راه حل مذاکره برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها فشار بیاورد، باخت را هیچ گزینه ای برای پوتین ندانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اروپا, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب اروپا

امنیت جهان؛ قربانی استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا

کاخ سفید اخیرا اقدام به انتشار استراتژی جدید امنیت ملی « NSS» خود کرده است. انتشار این استراتژی، روالی عادی در هر دولت آمریکا محسوب می شود که منعکس کننده و راهنمای مسیر امور داخلی و دیپلماسی دولت واشنگتن محسوب می‌شود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, صلح, مقاله

وزیر خارجه چین: بریکس باید مقابله با هژمونی یکجانبه‌گرایی را تقویت کند

وزیر امور خارجه چین در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس، تاکید کرد ضروری است که اعضای این گروه از مرکزیت داشتن سازمان ملل در نظام بین‌المللی در سایه تاثیر سیاست قدرت و هژمونی یکجانبه حفاظت کند.

ادامه

اروپا, استرالیا, افریقای جنوبی, امریکا, اوکراین, برزیل, بریکس, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, هندوستان

لاوروف: آمریکا و متحدانش اوکراین را برای تحقق اهداف خود قربانی می‌کنند

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا و متحدانش با ارسال تسلیحات به اوکراین در مسیر حل و فصل بحران این کشور مانع تراشی می کنند،گفت که آنها اوکراین را در راستای تحقق اهداف خود قربانی می‌کنند.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا