تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش یمن در جریان حمله پهپادی دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی عازم فلسطین اشغالی را در دریای سرخ و اقیانوس هند هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام ... بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

هشدار رهبر حزب وطن نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه با هدایت آمریکا

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه با ارسال نامه‌ای خطاب به رهبران تمامی احزاب سیاسی این کشور، نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه با حمایت و هدایت آمریکا هشدار داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه آیدینلیق، این فعال سیاسی ترکیه دراین نامه، حمله با سنگ به میتینگ‌های سیاسی در برخی شهرها و نیز وقوع بعضی اتفاقات را نشانگر برخی رخدادهای ناگوارخواند و گفت: احتمال انقلاب نارنجی در ترکیه با مرکزیت و هدایت آمریکا وجود دارد.

وی با بیان این که ترکیه با مشکلات جدی مواجه است، افزود: ترکیه به سوی روندی پیش می‌رود که در آن گلوله‌ها حرف اول را خواهند زد.

رهبر حزب وطن ترکیه با ادعای طراحی این نقشه از سوی آمریکا و مدیریت آن از طریق پایگاه محرمانه این کشور در آنکارا اظهار کرد: تمامی داده‌ها حاکی از آن است که آمریکا در صورت شکست کمال قلیچداراوغلو نامزد جریان غربگرا در انتخابات ترکیه، انقلاب نارنجی طراحی کرده است.

وی بیان کرد: افکار عمومی جهان با انقلاب‌های طراحی شده آمریکا و جورج سوروس در اوکراین و گرجستان آشنا هستند و قصد تکرار آن در ترکیه در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات را دارند.

پرینچک اضافه کرد: این پایگاه انقلاب نارنجی فعال در ترکیه درماه فوریه امسال زمینه سر دادن شعارهای تند علیه اردوغان و درخواست برای استعفای وی در استادیوم های ورزشی را فراهم آورد.

وی بازگرداندن مرال آکشنر رهبر حزب نیک به ائتلاف مخالفان اردوغان پس از قهر و جدایی او در زمستان گذشته را از جمله نشانه های فعال شدن این کانون انقلاب نارنجی در ترکیه عنوان کرد و گفت: در این نقشه آمریکایی، مرال آکشنر رهبر حزب نیک، اکرم امام اوغلو شهردار استانبول و کامل قلیچداراوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری نقش اول را بازی می کنند.

رهبر حزب وطن ترکیه با بیان این که حزب دمکراتیک خلق‌ها و حزب چپ سبز نیز عناصر اجتناب ناپذیر این نقشه هستند، اظهارکرد: بیانات ارگان‌های رسانه‌ای آتلانتیک و روسای سازمان سیا توسط این سه نفر تکرار می‌شود.

وی اضافه کرد: آنها به صورت مستمر این ادعا که «اردوغان حاکمیت را ترک نخواهد کرد!»مطرح می کنند و این جمله تم تبلیغات اصلی انقلاب نارنجی آنها را تشکیل می‌دهد.

پرینچک همچنین گفت: آنها در صورت شکست انتخابات را نامشروع اعلام خواهند کرد و بر همین اساس انقلاب نارنجی را به عنوان عصیان علیه نتایج انتخابات طراحی کرده‌اند.

وی بیان کرد: هر کدام از رهبران میز ششگانه و ائتلاف ملت، نقش‌های خود را در سناریو تهیه شده بازی می‌کنند و بر این اساس، شعار «اردوغان دیکتاتور» توسط قشر هدایت شده از سوی این افراد برای اعمال خشونت آماده شده است.

رهبر حزب وطن ترکیه با اشاره به تندتر شدن تدریجی مواضع رهبران ائتلاف جمهور و هواداران اردوغان افزود: آنها نیز فریب بازی میز ششگانه را خورده و به مهیا شدن شرایط انقلاب نارنجی کمک می‌کنند.

وی اضافه کرد: ائتلاف جمهور که از اردوغان حمایت می‌کند، متوجه روند به اجرا گذاشته شدن انقلاب نارنجی نیست و فاقد تجربیات لازم برای مدیریت آن است و به همین علت از ملت ترکیه می‌خواهم که با رهبری حزب وطن در برابر این انقلاب نارنجی طراحی شده متحد شوند.

به گزارش ایرناِ مردم ترکیه فردا یکشنبه ۱۴ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برای انتخاب رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه و سینان اوغان نامزد ائتلاف آتا برگزار می شود.

محرم اینجه نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، دو روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور از دو هفته پیش آغاز شده و چهار روز پیش نیز به پایان رسید و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن در خارج در این انتخابات شرکت کردند و آرای اخذ شده در ۷۳ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان به داخل این کشور منتقل شده و همزمان با پایان انتخابات در داخل شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه فردا پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهند شد.

بنا به اعلام این نهاد، در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم(۱+۵۰درصد)، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

حمایت فرانسوی‌ها از مردم فلسطین با راهپیمایی در پاریس+ فیلم

مردم فرانسه نیز امروز در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تظاهرات گسترده‌ای را در پاریس برگزار کردند. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در ادامه حمایت‌های مردمی از مردم مظلوم فلسطین، فرانسوی‌ها هم امروز راهپیمایی گسترده‌ای را در شهر پاریس پایتخت این کشور برگزار کردند. حملات جنگنده‌های اسرائیلی به مناطق مختلف نوارغزه از ... حمایت فرانسوی‌ها از مردم فلسطین با راهپیمایی در پاریس+ فیلم

ادامه

آپارتایت, اروپای غربی, اسراییل, انگلستان, تروریسم, جهان, خبر, فرانسه, فیلم

انتخابات ترکیه؛ در صورت پیروزی اپوزیسیون چه تغییراتی در راه است؟

ائتلاف اپوزیسیون ترکیه وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری ۱۴ ماه مه به شکلی محسوس از میراث به جا مانده از دو دهه حکمرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی این کشور فاصله بگیرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته بخشی ... انتخابات ترکیه؛ در صورت پیروزی اپوزیسیون چه تغییراتی در راه است؟

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اسپانیا, اقتصادی, ترکیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوریه, غرب, گزارش, ناتو

واشنگتن پست: آمریکا در سودان شکست خورده است

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی ضمن اشاره به عدم توانایی آمریکا در تخلیه اتباعش از سودان، نوشت سیاست‌های واشنگتن در این کشور آفریقایی با شکست روبه‌رو شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، «جاش روگین»، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، در گزارشی با عنوان «تخلیه ناموفق شهروندان، نشانی از شکست ایالات متحده در سودان» نوشت که ... واشنگتن پست: آمریکا در سودان شکست خورده است

ادامه

آمریکا, تحلیل, خاورمیانه, خبر, سودان, شمال افریقا, شمال شرق آفریقا

پکن: واشنگتن دست از تلاش برای تقسیم خاورمیانه بردارد

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که واشنگتن باید به خواسته‌های ملت‌های خاورمیانه احترام بگذارد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا باید به خواسته‌های ملت‌های خاورمیانه احترام بگذارد و از نابودی مذاکره و آشتی در خاورمیانه و تلاش برای تقسیم خاورمیانه از طریق ... پکن: واشنگتن دست از تلاش برای تقسیم خاورمیانه بردارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه عرب, تحریم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, سوریه, صلح