خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

تحلیل‌گر سابق سیا به ادعای اسرائیل در رهگیری موشک‌های ایرانی پاسخ داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ لری جانسون تحلیل‌گر سابق سازمان سیا به ادعای اسرائیل در مورد رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران، پاسخ داد. جانسون گفت: اسرائیل اجازه نشان دادن خسارات را به خبرنگاران نمی‌دهد؛ زیرا آسان‌ترین راه برای اقناع عمومی این است که بگویی ... خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, فیلم, گزارش

استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

پس از حمله ایران به اسراییل برای تلافی حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد که مجلس نمایندگان در این هفته درباره لایحه کمک به اسرائیل رای گیری خواهد کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تحلیلگران خاطرنشان کردند، ایالات متحده از ... استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اسراییل, امنیتی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, صلح, عراق, غرب, فلسطین, کلمبیا, مصر, هژمونیسم

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

انتخابات ترکیه؛ در صورت پیروزی اپوزیسیون چه تغییراتی در راه است؟

ائتلاف اپوزیسیون ترکیه وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری ۱۴ ماه مه به شکلی محسوس از میراث به جا مانده از دو دهه حکمرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی این کشور فاصله بگیرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته بخشی از تغییرات احتمالی مد نظر اپوزیسیون را در صورت کسب پیروزی در انتخابات پیش رو به شرح زیر بیان کرده است:

بازگشت به روند دموکراسی

“جمهوری ما با دموکراسی تاج گذاری خواهد شد”: کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف مخالفان اردوغان موسوم به «ائتلاف ملت» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دموکراسی را محور و رکن دولت آینده خود معرفی کرده است.

او با تاکید بر اینکه «جمهوری ما تاج دموکراسی بر سر خواهد داشت» قصد دارد به حکومت «تک نفره» پایان دهد، فرمولی که او بارها به عمد برای محکوم کردن تمرکز شدید قدرت در دستان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کشورش تکرار می‌کند.

این ائتلاف که شش حزب مخالف دولت فعلی را گرد هم آورده در برنامه ۲۴۰ صفحه‌ای خود وعده تفکیک کامل قوا، عبور از نظام ریاست‌جمهوری محور که از سال ۲۰۱۸ در ترکیه مستقر است و آغاز به کار یک دستگاه اجرایی «پاسخگو» در قبال تصمیم‌های خود را مطرح کرده است.

بدین ترتیب، اپوزیسیون خواهان بازگشت به نظام پارلمانی است که در آن، اختیارات قوه مجریه به نخست وزیر منتخب پارلمان واگذار می‌شود. رئیس جمهوری نیز بر پایه این سیستمِ حکمرانی، تنها برای یک دوره هفت ساله انتخاب می‌شود.

رتیل اودر، استاد حقوق قانون اساسی در دانشگاه «کوچِ» استانبول، معتقد است: «تغییر نظام حکومتی به دلیل ضرورت کسب یک حد نصاب بالای پارلمانی برای بازنگری قانون اساسی، آسان نخواهد بود.»

تضمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی

اپوزیسیون خواهان استقرار یک دستگاه دادگسترِ «مستقل و بی طرف» است و بر آزادی بسیاری از زندانیان از جمله عثمان کاوالا، فعال مدنی و چهره سرشناس مخالف اردوغان که به حبس ابد محکوم شده، تاکید کرده است.

قلیچداراوغلو همچنین وعده داده است که صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، (تشکیلات حامی کرده‌های ترکیه) را که از سال ۲۰۱۶ به دلیل «ترویج تروریسم» در زندان است، آزاد خواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز، ائتلاف «اتحاد ملت» که «حزب خوب» (حزب سیاسی ملی‌گرا، سکولار، محافظه‌کار و پر نفوذ ترکیه) را نیز در جمع خود دارد با این حال هیچ پیشنهاد مشخصی برای حل مسئله کردها وتوجه به مطالبات آنها در این کشور مطرح نکرده است.

از سوی دیگر، اپوزیسیون خواهان احیای آزادی بیان و مطبوعات است که تا حد زیادی در دوران حکومت رجب طیب اردوغان با محدودیت‌های دولتی همراه شده است.

رهبر اپوزیسیون اعلام کرده که قصد دارد جرم «توهین به رئیس جمهوری» را لغو کند، امکانی که در حال حاضر برای خاموش کردن صدای مخالفان به کار گرفته شده است.

کمال قلیچداراوغلو، نامزد اصلی ائتلاف مخالفان اردوغان به ترک ها قول داده که در صورت تصدی ریاست جمهوری می توانند «به راحتی از او انتقاد کنند.»

دفاع از «زنان و هویت‌ها»

کمال قلیچداراوغلو که هدایت بزرگ‌ترین حزب لائیک ترکیه موسوم به «حزب مردم جمهوری‌خواه» را برعهده دارد بر تضمین حق قانونی انتخاب حجاب نزد زنان تاکید کرده است.

وی که حزبش به لحاظ تاریخی مخالف روسری است بدین ترتیب قصد دارد رای دهنگان محافظه‌کار را از نگرانی در خصوص نابودی دستاوردهای حاصله در این خصوص در دوره ریاست جمهوری اردوغان برهاند.

او وعده داده است که از حقوق همه زنان دفاع کند و همچنین برخلاف اردوغان که از دگرباشان و «منحرفان جنسی» مالیات اخد می‌کند، متعهد شده است که «به عقاید، سبک زندگی و همه هویت‌ها» احترام بگذارد.

قلیچداراوغلو می‌خواهد ترکیه را دوباره به پیمان الزام‌آور مبارزه با خشونت علیه زنان موسوم به «کنوانسیون استانبول» که کشورش سال ۲۰۲۱ از آن خارج شد، باز گرداند.

جراحی و بازگشت به اصول اقتصادی

اپوزیسیون وعده داده است که در صورت به دست گرفتن دستگاه اجرایی کشور فوراً به رویکرد اقتصادی جاری که برخلاف تئوری‌های اقتصادی مرسوم، بر کاهش نرخ‌های بهره با وجود تورم سالانه نزدیک به ۴۵ درصدی اصرار دارد، پایان دهد.

ائتلاف «اتحاد ملت» تاکید کرده است که نرخ تورم را «در عرض دو سال» تک رقمی خواهد کرد و اعتبار از دست رفته لیر، یکان پول ملی کشور را که طی پنج سال گذشته ۸۰ درصد نسبت به دلار ضعیف‌تر شده، باز خواهد گرداند.

اردال یالچین، استاد اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه دانشگاه کنستانتسِ آلمان می‌گوید: «در صورت پیروزی هر نامزدی در انتخابات پیش روبعید است که اقتصاد ترکیه به سرعت بهبود یابد.»

دیپلماسی مسالمت آمیز و عضویت کامل در اتحادیه اروپا

احمد اونال چوییکوز، مشاور ویژه کمال قلیچداراوغلو می‌گوید که اپوزیسیون به دنبال «عضویت کامل در اتحادیه اروپا» است؛ این در حالیست که دیپلمات‌ها و ناظران انتظار پیشرفت در این خصوص دست کم در کوتاه مدت یا میان مدت را ندارند.

ایلکه تویگور، استاد ژئوپلیتیک اروپا در دانشگاه «کارلوس سوم» مادرید می‌گوید با توجه به اینکه آنکارا از سال ۲۰۱۶ در پی برقراری روابطی ویژه با مسکو، متحدان خود در ناتو را خشمگین کرده، «اتحاد ملت آماده است که بار دیگر بر تمایل ترکیه برای گرایش به سمت غرب» تاکید کند.

ائتلاف جناح اپوزیسیون در انتخابات پیش رو در عین حال اعلام کرده است که خواهان «گفتگویی متوازن» با روسیه است.

مشاور ویژه کمال قلیچداراوغلو همچنین برقراری ارتباط مجدد با سوریه را از اولویت‌های دولت رئیس جمهوری آینده در صورت پیروزی اپوزیسیون عنوان کرده است.

این آشتی دوباره از دید اپوزیسیون برای فراهم کردن زمینه بازگشت داوطلبانه نزدیک به چهار میلیون پناهجوی سوری به کشورشان ظرف دست کم دو سال آینده ضروری خواهد بود؛ رویکردی که فعالان حقوق بشر را نگران کرده است.

حمایت فرانسوی‌ها از مردم فلسطین با راهپیمایی در پاریس+ فیلم

مردم فرانسه نیز امروز در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تظاهرات گسترده‌ای را در پاریس برگزار کردند. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در ادامه حمایت‌های مردمی از مردم مظلوم فلسطین، فرانسوی‌ها هم امروز راهپیمایی گسترده‌ای را در شهر پاریس پایتخت این کشور برگزار کردند. حملات جنگنده‌های اسرائیلی به مناطق مختلف نوارغزه از ... حمایت فرانسوی‌ها از مردم فلسطین با راهپیمایی در پاریس+ فیلم

ادامه

آپارتایت, اروپای غربی, اسراییل, انگلستان, تروریسم, جهان, خبر, فرانسه, فیلم

هشدار رهبر حزب وطن نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه با هدایت آمریکا

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه با ارسال نامه‌ای خطاب به رهبران تمامی احزاب سیاسی این کشور، نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه با حمایت و هدایت آمریکا هشدار داد. به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه آیدینلیق، این فعال سیاسی ترکیه دراین نامه، حمله با سنگ به میتینگ‌های سیاسی در برخی شهرها و ... هشدار رهبر حزب وطن نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه با هدایت آمریکا

ادامه

آمریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, غرب, گرجستان, گزارش

واشنگتن پست: آمریکا در سودان شکست خورده است

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی ضمن اشاره به عدم توانایی آمریکا در تخلیه اتباعش از سودان، نوشت سیاست‌های واشنگتن در این کشور آفریقایی با شکست روبه‌رو شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، «جاش روگین»، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، در گزارشی با عنوان «تخلیه ناموفق شهروندان، نشانی از شکست ایالات متحده در سودان» نوشت که ... واشنگتن پست: آمریکا در سودان شکست خورده است

ادامه

آمریکا, تحلیل, خاورمیانه, خبر, سودان, شمال افریقا, شمال شرق آفریقا

پکن: واشنگتن دست از تلاش برای تقسیم خاورمیانه بردارد

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که واشنگتن باید به خواسته‌های ملت‌های خاورمیانه احترام بگذارد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا باید به خواسته‌های ملت‌های خاورمیانه احترام بگذارد و از نابودی مذاکره و آشتی در خاورمیانه و تلاش برای تقسیم خاورمیانه از طریق ... پکن: واشنگتن دست از تلاش برای تقسیم خاورمیانه بردارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه عرب, تحریم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, سوریه, صلح