خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

هزاران کارگر اعتصابی یونان در اعتراض به افزایش شکاف مزد و هزینه‌ها به خیابان آمدند

دو اتحادیه بزرگ کارگری یونان که نماینده حدود ۲.۵ میلیون کارگر بخش دولتی و خصوصی هستند، اعتصاب عمومی را فراخوانی کردند که با تجمعی در خارج از پارلمان به اوج خود رسید.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران نفر در آتن روز پنج‌شنبه در جریان یک اعتصاب سراسری یک روزه در اعتراض به آنچه کارگران آن را «بحران عمیق» افزایش قیمت‌ها و کاهش درآمد، اختلال در حمل و نقل، کشتی‌ها، مدارس و بیمارستان‌های دولتی می‌نامند، تظاهرات کردند.

 

دو اتحادیه بزرگ کارگری یونان که نماینده حدود ۲.۵ میلیون کارگر بخش دولتی و خصوصی هستند، برای اعتصاب عمومی فراخوانی منتشر کردند که با تجمعی در خارج از پارلمان به اوج خود رسید.

 

جورجیوس الکساندروپولوس، کارگر ۶۰ساله پیک، گفت: «زندگی ما اکنون فقط در قالب بدهکاری معنا دارد. من به شرکت برق و صاحبخانه بدهکارم، دو ماه از اجاره بها عقب افتاده‌ام، و دو قبض برق آخر را بدهکارم، به زودی به همه بدهکار می‌شویم و نمی‌توانیم اینطور ادامه دهیم.»

 

یکی دیگر از معترضان، ۵۷ ساله، میکالیس توکاراس، گفت که مجبور شده «همه چیز را در سبد مصرف کاهش دهد.» او گفت: «ما باید بین پرداخت وام مسکن خود یا پرداخت قبوض یکی را انتخاب کنیم. ما به کف معاش رسیده‌ایم.»

 

پلیس تخمین می‌زند که حداقل ۱۰۰۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کردند. در یکی از بنرها نوشته شده بود: «ما با تورم سازش نخواهیم کرد.» یونان از یک دهه بحران مالی در سال ۲۰۱۸ خارج شد، تنها برای اینکه همه‌گیری ویروس کرونا دو سال بعد سفرهای جهانی را متوقف کرد و به صنعت گردشگری حیاتی آن لطمه زد.

 

طبق گزارش رویترز، اکنون افزایش شدید قیمت انرژی که با تحریم‌های روسیه از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه تشدید شده است، به جیب کارگران آسیب بیشتری وارد کرده است.

 

تورم مصرف‌کننده سالانه یونان در فوریه به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی، مسکن و حمل‌ونقل به بالاترین میزان در ۲۵ سال گذشته یعنی ۷.۲ درصد رسید.

 

دولت از ماه سپتامبر حدود ۳.۷ میلیارد یورو (۴ میلیارد دلار) برای کاهش بار افزایش هزینه‌های انرژی و سوخت برای کشاورزان، خانوارها و مشاغل هزینه کرده است.

 

دولت محافظه کار حداقل دستمزد را ۲ درصد افزایش داد و به ۶۶۳ یورو در ژانویه رساند و نخست وزیر کیریاکوس میتسوتاکیس وعده افزایش دوم و بزرگتر از اول ماه مه را داده است. اما برای کارگران اعتصابی، اقدامات یاد شده اصلا کافی نیست.

 

کریستوس کاتسیکاس، معلم ۶۰ ساله، می‌گوید: «اخیراً، حقوق ما فقط به اندازه نیمی از هزینه‌های یک ماه است.»

 

تظاهرات ضد جنگ و ناتو در بنادر و خطوط راه آهن یونان

کارگران شرکت خصوصی راه آهن “TrainOSE” در محوطه تسالونیکی یونان در اعتراض به حمل تانک های جنگی ناتو از بندر “الکساندروپلیس” تظاهرات اعتراضی کردند و از بارگیری تانک ها خودداری کردند.

ادامه

اروپا, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, جهان, روسیه, رومانی, کارگری, لهستان, ناتو, یونان

تجمع اعتراضی کارکنان قراردادی شهرداری رشت به دادنامه جدید دیوان

جمعی از کارکنان قرار دادی اداری شاغل در مجموعه شهرداری رشت از دادنامه جدید دیوان عدالت اداری که منجر به محرومیت کارکنان شهرداری‌ها از قرار داد کارمستقیم وکاهش حقوق ومزایای آن‌ها شده است، انتقاد کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

اعتراض کارگران پایانه‌های نفتی خارک، عسلویه و ماهشهر نسبت به‌تبعیض میان قراردادی‌ها، رسمی‌ها و پیمانی‌ها

این کارگران می‌گویند که وزارت نفت نباید میان کارگران و کارکنان قراردادی، رسمی و پیمانی خود تبعیض قائل شود.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش