مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هزاران موشک قاره پیمای آمریکا امنیت جهان را تهدید می‌کند

نشریه نیوزویک با اشاره به افزایش تعداد کلاهک های هسته ای در جهان نوشت شمار جدیدترین تسلیحات آمریکا ۶۶۵ فروند موشک بالستیک قاره پیما، موشک بالستیک زیردریایی و بمب افکن سنگین است.

 

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک، روسیه و ایالات متحده آخرین شمار تسلیحات هسته ای خود را در زمانی ارائه می کنند که روابط میان مسکو و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا به پایین ترین حد خود رسیده است.

 

وزارت امور خارجه روسیه دیروز دوشنبه آخرین گزارش خود را درباره «شمار کل تسلیحات تهاجمی راهبردی» منتشر کرد؛ آماری که مسکو و واشنگتن هر ۶ ماه یک بار بر اساس “پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه” “(استارت نو) ” که در سالجاری لازم‌الاجرا شد، مورد نیاز است.

 

این توافق محدودیت‌ها و اقدامات راستی‌آزمایی دوجانبه‌ را در مورد دو ذخایر بزرگ تسلیحات هسته‌ای جهان ارائه می‌کند که با خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ (یک بهمن ۹۹) از کاخ سفید بدون تمدید آن پیش از سر رسیدن انقضای آن پس از یک دهه، یعنی ۵ فوریه، در حال از بین رفتن بود. هرچند «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود برای تمدید این پیمان، دو روز قبل از ضرب الاجل، به توافق رسید.

 

حال که پس از روی کار آمدن بایدن این دومین بار است که دو طرف شمار جدیدترین تسلیحات خود را منتشر می کنند، روسیه اعلام کرده است که ۵۲۷ موشک بالستیک قاره پیما (ICBM)، موشک های بالستیک زیردریایی (SLBM) و بمب افکن های سنگین، یک هزار و ۴۵۸ کلاهک مستقر بر روی موشک های قاره پیما، موشک های بالستیک زیردریایی و  همچنین ۷۴۲ پرتابگر مستقر و غیرمستقر بر روی موشک های بالستیک قاره پیما، پرتابگر مستقر و غیر مستقر بر روی موشک های بالستیک زیردریایی و بمب افکن سنگین مستقر و غیر مستقر دارد.

 

این گزارش همچنین شمار جدیدترین تسلیحات آمریکا را ۶۶۵ فروند موشک بالستیک قاره پیما مستقر، موشک بالستیک زیردریایی مستقر و بمب افکن سنگین ذکر کرده است. یک هزار و ۳۸۹ کلاهک مستقر بر روی موشک های بالستیک قاره پیما، موشک های بالستیک زیردریایی و کلاهک های هسته ای برای بمب افکن های سنگین مستقر و همچنین ۸۰۰ پرتابگر بالستیک قاره پیما مستقر و غیر مستقر، موشک بالستیک زیردریایی مستقر و غیر مستقر و بمب افکن های سنگین مستقر و غیر مستقر از دیگر تجهیزات اعلام شده در این فهرست است.

 

براساس پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه (استارت نو) هر دو قدرت به داشتن حداکثر ۷۰۰ موشک بالستیک قاره پیما، موشک بالستیک زیردریایی و بمب افکن سنگین محدود می شوند. یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر در موشک های بالستیک قاره پیما، موشک های بالستیک زیردریایی و کلاهک های هسته ای برای بمب افکن های سنگین مستقر و ۸۰۰ پرتابگر مستقر و غیر مستقر موشک های قاره پیما، پرتابگرهای مستقر و غیر مستقر موشک های زیردریایی و بمب افکن های سنگین محدوده تعیین شده براساس این قرارداد است.

 

اگرچه واشنگتن و مسکو همچنان بر سر پایبندی به آخرین پیمان هسته ای باقی مانده بین خود توافق دارند، با این وجود تنش ها به دلیل ادامه فرسایش روابط بین روسیه و ائتلاف ناتو ادامه دارد.

 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت “فاجعه بار” روابط میان طرف های رقیب در دوران جنگ سرد طی یک نشست مطبوعاتی روز گذشته (دوشنبه) در نروژ، گفت که روابط به طور کلی از بین رفته است.

 

لاوروف افزود: «من نمی گویم که وضعیت فاجعه بار است. برای فاجعه آمیز بودن، دستکم باید نوعی رابطه داشته باشید. ما هیچ رابطه ای با ناتو نداریم».

 

روسیه هفته گذشته پس از آن که ۳۰ عضو پیمان ناتو خواستار اخراج هشت دیپلمات روس تا اول نوامبر به اتهام جاسوسی شدند، اعلام کرد که روابط خود را با ناتو قطع خواهد کرد. این دعوا آخرین مورد از سلسله حوادثی بود که روابط مسکو با ائتلاف ناتو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

هر دو طرف مدت‌هاست که یکدیگر را به اقدامات بی‌ثبات‌کننده متهم کرده‌اند. روابط روسیه با ناتو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و برچیده شدن پیمان ورشو (پیمانی که در سال ۱۹۵۵ با هدف همکاری و همراهی دولت های اروپای شرقی برقرار شد)، آغاز شد.

 

پس از یک چرخش پر هرج و مرج در دهه ۱۹۹۰، پوتین به عنوان رئیس جمهوری روسیه در آغاز قرن بیست و یکم به قدرت رسید و از آن زمان به عنوان رئیس جمهوری یا نخست وزیر، به دنبال بازگرداندن جایگاه کشورش در جهان بوده است. دولت‌های موفق ایالات متحده در دو دهه گذشته تلاش کرده‌اند روابط خود را با مسکو بهبود دهند، اما روابط بیش از پیش رو به افول گذاشته و در سال ۲۰۱۴ پس از مداخله روسیه و الحاق نهایی کریمه در بحبوحه ناآرامی‌های سیاسی در اوکراین و طرح اتهاماتی مبنی بر حمایت مسکو از جدایی‌طلبان، تنش ها بیشتر شد.

 

از آن زمان، آمریکا و کشورهای غربی، روسیه را به مداخله در انتخابات، حملات سایبری و تلاش برای ترور علیه مخالفان متهم کردند. مسکو هم رقبای خود را به مداخله ناروا در امور داخلی سایر کشورها، استفاده بیش از حد از تحریم های اقتصادی و تلاش مداوم برای محاصره روسیه از طریق دفاع موشکی پیشرفته و به اصطلاح “انقلاب های رنگی” برای وارد کردن جمهوری های شوروی سابق به عضویت ناتو متهم کرده است.

 

با روی کار آمدن بایدن، او تلاش کرد تا علاوه بر نجات پیمان استارت نو، برای دستیابی به آنچه دولتش از آن به عنوان “روابط باثبات و قابل پیش بینی” با روسیه یاد می کند، به ویژه در زمینه تسلیحات هسته ای، گام بردارد. مقامات روسی هم می گویند که به دنبال دستیابی به پویایی مثبت تر با ایالات متحده هستند.

 

اما این دو هنوز به هیچ توافق جامع جدیدی نرسیده‌اند و تشدید تنش ها با اعضای ناتو، شکاف‌های موجود را هم بیشتر کرده است.

آماده‌سازی ارتش چین برای نابودی بی‌‌سر و صدای بنادر دشمن

یکی از افسران نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین به دنبال آزمایش اخیر یک بمب که ظاهراً برای شبیه‌سازی حمله به یک بندر انجام شد، گفت ارتش چین به این فکر می‌کند چگونه بندر مورد استفاده نیروی دریایی دشمن را مخفیانه منهدم کند تا توانایی‌های دشمن را برای جنگیدن مختل سازد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

پاکستان، آمریکا را به سنگ‌اندازی در پروژه کریدور اقتصادی چین متهم کرد

پاکستان آمریکا را به تبانی با هند برای خرابکاری در پروژه چند میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) متهم کرد.

ادامه

اروپا, افغانستان, اقتصادی, امریکا, پاکستان, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, هندوستان

قدرت‌طلبی و زورگویی‌های نظامی آمریکا؛ عامل تشویش و اضطراب جهان

در طول روزهای اخیر برخی از مقامات ارشد آمریکایی بار دیگر به‌تبلیغ اصطلاح «تهدید چین» پرداخته‌اند؛ به عنوان مثال، ادعای «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه چین در حال توسعه قابلیت‌های نظامی پیشرفته و سیستم‌های تسلیحاتی است، باعث تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده و از طرف دیگر «رابرت وود» سفیر آمریکا در امور خلح ... قدرت‌طلبی و زورگویی‌های نظامی آمریکا؛ عامل تشویش و اضطراب جهان

ادامه

استرالیا, افغانستان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, مقاله

ناتو و کمک به‌انحصارات نظامی به‌بهانه بازدارندگی روسیه در حالی که ۵۳.۱ درصد از جمعیت جهان محروم از برنامه‌های حمایتی است

دبیرکل ناتو اعلام کرد، وزرای دفاع کشورهای عضو این ائتلاف نظامی بر سر مجموعه جدیدی از اهداف جدید ظرفیتی توافق کردند.

ادامه

اروپا, افغانستان, المان, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, چین, حضور نظامی, روسیه, سازمان بین‌المللی کار, ناتو