تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

هرج و مرج در بخش حمل و نقل اروپا؛ از اعتصاب کارکنان تا لغو پروازها

مشکلات فراوان در از سرگیری فعالیت بخش‌های خدماتی در اروپا به ویژه بخش مسافرتی و حمل و نقل در دوران پسا کرونا به علت عدم به کارگیری تمهیدات متناسب باعث هرج و مرج و خشم عمومی شده است.

 

به گزارش ایرنا به نقل از پولیتیکو، فرودگاه‌ها در کشورهای مختلف اروپایی درگیر صف‌های چند ساعته برای ورود و معاینه مسافران هستند، خطوط هوایی پروازها را لغو می‌کنند و کارگران راه‌آهن و مترو نیز دست به اعتصاب زده‌اند.

 

از بروکسل تا ورشو و از آمستردام تا لندن دلایل مختلفی برای هرج و مرج و عصبانیت عمومی وجود دارد. صنعت مسافرتی بسیار سریعتر از آنچه که انتظار می‌رفت از محدودیت‌های ناشی از کووید رهایی یافت و مشکلات بزرگی را برای بسیاری از شرکت‌ها ایجاد کرد؛ به این علت که آنها حمل کننده‌های چمدان، فروشندگان بلیط و خدمه هواپیما را اخراج کرده بودند و اکنون نمی‌توانند به سرعت دوباره تامین نیروی انسانی کنند.

 

یکی از مقام های کمیسیون اروپا گفت که هرچه سفرها بیشتر به حالت عادی خود بازگردد، مسافران بیشتری باید مورد رسیدگی قرار گیرند و در این شرایط همه سرعت بازگشت به روال عادی را دست کم گرفتند.

 

به دنبال این مساله افزایش تورم وجود دارد که تا حدی ناشی از اقدامات پولی ضعیف برای حفظ اقتصاد در طول همه‌گیری است و اکنون اتحادیه‌ها را وادار می‌کند تا افزایش شدید حقوق را درخواست کنند.

 

مسافران با نزدیک شدن تعطیلات تابستانی افزایش پیدا می‌کنند و سیاستمداران نگران کنترل بودجه و کاهش خشم عمومی هستند.

 

خطوط هوایی اعلام کرده اند که برنامه‌های تابستانی خود را در پایان ماه مارس ثبت کرده و به فرودگاه‌ها زمان کافی برای تامین نیرو داده اند. مدیران فرودگاهی معتقدند که دریافت مجوز امنیتی برای استخدام کارکنان تا ۱۶ هفته طول می‌کشد که افزایش سریع نیروی کار را دشوار می‌سازد.

 

چنین مسائلی لغو پروازها را نیز در پی داشته است. روز دوشنبه فرودگاه بروکسل به علت اعتصاب کارکنان خود مجبور به لغو تمام ۲۳۲ پرواز خروجی شد.

 

سخنگوی این فرودگاه در توضیح، این هفته را پیچیده توصیف کرد و افزود که چنین اقداماتی به نفع یک صنعت که در تلاش برای بازگشت به روال کاری عادی پس از کروناست، نمی‌باشد.

 

وضعیت در بروکسل به عنوان یک مرکز منطقه‌ای و بزرگترین فرودگاه بلژیک، تنها تصویری است از آنچه در سراسر اروپا اتفاق می‌افتد.

 

فرودگاه اسخی‌پول آمستردام نیز به دلیل کمبود پرسنل، سقفی را برای پروازهای خود در نظر گرفته است.

 

کارکنان خطوط هوایی رایان‌ایر و بروکسل این هفته را برای اعتصاب مشخص کرده‌اند درحالیکه لوفت هانزا به دلیل کمبود نیرو و مشکلات بسیار در فرانکفورت (بزرگترین فرودگاه آلمان) یک‌هزار پرواز ماه ژوئیه را از برنامه خارج کرده است.

 

روز دوشنبه فرودگاه هیترو لندن به دنبال معطلی چند ساعته مسافران برای دریافت چمدان‌هایشان، از خطوط هوایی خواست تا ۱۰ درصد پروازها را با توجه به کمبود نیرو لغو کند.

 

به گفته مدیران صنعت مسافرتی، بخش بزرگی از مشکل این است که کارکنان تعدیل یا اخراج شده (یا آنهایی که به مرخصی اجباری فرستاده شدند) در طول همه گیری، تصمیم گرفتند به صنعتی که حداقل دستمزد و شرایط کاری سخت دارد، بازنگردند.

 

برخی از کارگران حمل و نقل در ایتالیا نیز روز جمعه به دلیل اختلاف در پرداخت دستمزد اعتراض کردند که این مساله سرویس دهی قطار، اتوبوس و کشتی را تحت تأثیر قرار داد.

 

در ورشو نیز تنش بین کنترل کنندگان ترافیک هوایی و آژانس خدمات مسیریابی هوایی لهستان در حال افزایش است. دو طرف به یک توافق موقت در آوریل بر سر جلوگیری از اعتراض درباره پرداختی‌ها و شرایط کاری پسا کرونا رسیدند که خدمات هوایی را برای بزرگترین فرودگاه این کشور دشوار ساخت. اکنون اتحادیه‌ها شکایتی را مطرح کرده‌اند که آژانس نامبرده بر سر تعهد خود باقی نمانده و تهدید به خروج از توافق کرده است.

 

با افزایش عصبانیت و خشم مردم در سراسر قاره اروپا، روسای اتحادیه‌ها امیدوارند که مسافران رفتار بدی را با کارکنان این صنعت نداشته باشند.

از «هامونِ خشک» تا لقمه نانِ قسطی!

کارگری که سال‌هاست هرچند ماه یکبار حقوق می‌گیرد و همه چیز را قسطی می‌خرد، بدیهی است از تمام «بایدها» محروم است؛ و این محرومیت ابتدا از سرفه‌های مدام روزانه و خس خس شبانه‌ی سینه آغاز می‌شود و بعد به تنگی نفس و انسداد ریه‌ها و بالاتر می‌رسد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

تظاهرات گسترده کارگران و شهروندان ایتالیا در اعتراض به تورم

همزمان با اوضاع بد اقتصادی در ایتالیا در بیش از بیست شهر این کشور تظاهراتی با حضور شهروندان و کارگران معترض برگزار شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, المان, انگلستان, ایتالیا, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

ابطال مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از ابطال مصوبه هیات دولت در رابطه با افزایش ۱۰ درصد حقوق کارگران طرف قرارداد با دولت خبر داد و گفت: بر این اساس حقوق تمام کارگرانی که با دولت طرف قرارداد هستند بر مبنای قانون کار اعمال خواهد شد.   کیومرث سرمدی واله در گفت و گو با ... ابطال مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری