لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

هاآرتص: روسیه، چین و ایران می‌دانند که نظم آمریکایی به پایان رسیده است

یک روزنامه در یادداشتی نوشت، روسیه، چین و ایران دریافته‌اند که نظم جهانی آمریکایی به پایان رسیده و رئیس جمهور جدید آمریکا نیز نمی‌تواند آن را احیا کند.

 

به گزارش فارس، روزنامه «هاآرتص» روز دوشنبه در یادداشتی اذعان کرد که روسیه، چین و ایران می‌دانند که نظم جهانی آمریکا به پایان رسیده است.

 

در این یادداشت آمده است، با در نظر گرفتن گزارش‌های اخیر رسانه‌های غربی درباره تحرکات و استقرار نیروهای روسی در مجاورت مرزهای اوکراین و انتشار خبر بازگشت ده هزار نظامی روس به پایگاه‌ها پس از اجرای رزمایش در این مناطق، «این امر که روسیه در حال تنش‌زدایی تدریجی باشد، قابل پذیرش است».

 

هاآرتص می‌نویسد: «قطعیتی وجود ندارد که پوتین قصد حمله تمام‌عیار را داشته باشد و او حتی بدون انجام چنین حمله‌ای و صرفاً با در معرض دید قرار دادن نقاط ضعف دولت اوکراین و ائتلاف غربی ناتو که در بیانیه‌های خود به‌طور بی‌شرمانه‌ای صریحاً اعلام کرد به کمک اوکراین نخواهد رفت، به اهداف سیاسی چشم‌گیری دست پیدا کرد».

 

این یادداشت می‌افزاید:‌ «این دومین باری در سال ۲۰۲۱ بود که روسیه شمار بالایی از نیروهای خود را در مرز اوکراین متمرکز کرد. در ماه آوریل نیز این نیروها بدون شلیک حتی یک گلوله در مرز مستقر شدند و احتمالاً طی هفته‌های آتی نیز اتفاق مشابهی رخ دهد. اما حتی اگر تیپ‌های رزمی روسیه وارد خاک دونباس نشوند، قلب صنعتی اوکراین را هدف قرار ندهند و بندر اصلی اودسا را تصاحب نکنند – کاری که در رزمایش شبیه‌سازی کرده‌اند- رزمایش‌هایی که در این مدت انجام داده‌اند، شکست تلقی نمی‌شود».

 

هاآرتص در این‌باره توضیح می‌دهد: «پوتین چه قصد حمله به اوکراین را داشته باشد یا نداشته باشد، یقیناً می‌خواهد همسایگانش و دیگر کشورهای جهان این باور را داشته باشند که او قادر است این کار را انجام دهد. با اینکه پوتین مانند هر روس ملی‌گرای دیگری معتقد است که اوکراین یک کشور یا ملت نیست باید بار دیگر بخشی از روسیه باشد. این مسئله بدین معنا نیست که او آماده پذیرفتن خطر انجام اقدامی بسیار پرهزینه‌تر از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ نیست. چنین اقدامی به بهای آن بستگی دارد. توازن قدرت نظامی بدون شک به سمت روسیه است اما اوکراین نیز به‌شدت مبارزه خواهد کرد».

 

در ادامه این یادداشت آمده است: «اما پوتین حتی بدون صدور دستور چنین حمله‌ای، تصور مداخله نظامی غرب در اوکراین را منسوخ کرد و به‌طور چشمگیری جایگاه [ولودیمیر زلنسکی] رئیس جمهور اوکراین را تضعیف کرد. او (پوتین) بار دیگر به آنچه باراک اوباما علاقه داشت “نظم قانون محور” بنامد، ضربه وارد کرد».

 

این روزنامه می‌افزاید:‌ «این اتفاق در زمان دونالد ترامپ و زمانی که آمریکا هرگونه ظواهر تعهد به “قوانین” را رها کرد نیز رخ داد و اکنون با روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید نیز همچنان صدق می‌کند. روسیه در به تمسخر گرفتن این قوانین تنها نیست. در صورتی که نیروهای روسیه ظرف هفته‌های آینده دوباره استقرار یابند پوتین چیزی را از دست نداده است. او همین حالا اثبات کرده که می‌تواند زمان و مکان حمله را تعیین کند. در مورد چین که حریم هوایی و دریایی تایوان را بارها در سال ۲۰۲۱ نقض کرده نیز صدق می‌کند».

 

این یادداشت می‌افزاید: «شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین دلایل خوبی برای عدم انجام قمار بر روی حمله به جزیره همسایه دارد اما این نکته را به جهانیان گوشزد می‌کند که انجام چنین کاری به او بستگی دارد. تایوانی تا زمانی استقلال خواهند داشت که او اجازه دهد. پیام چین این است که تایوان موجودیتی جدا نبوده و در زمانی که قرض گرفته ادامه حیات دارد و کسی نمی‌تواند در این زمینه کاری کند. مهم نیست رهبران تایوان چه می‌گویند، آمریکای پس از عقب‌نشینی از افغانستان قرار نیست به نفع کشوری دوردست وارد جنگ شود. چنین اتفاقی قطعاً در دوره این رئیس جمهور (بایدن) رخ نخواهد داد».

 

در این یادداشت آمده است: «با اینکه ایران قدرت جهانی مشابه روسیه و چین را ندارد، امسال تاکتیک‌های مشابهی را در مذاکرات دشوار و کند بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای اتخاذ کرده است. در سه سال و نیم گذشته و از زمانی که ترامپ از توافق با ایران خارج شده و تحریم‌های “فشار حداکثری” را اعمال کرده، ایران توانسته ثابت کند (البته کمک روسیه و چین کم نبوده) که می‌تواند در برابر این فشارها مقاومت کرده و هم توان هسته‌ای خود را توسعه دهد و هم نیروهای نیابتی خود در منطقه را تجهیز کند».

بازی آمریکا و ناتو با آتش در کارزار علیه روسیه

رسانه‌های عمدهٔ آمریکا، به رهبری نیویورک تایمز و شبکهٔ تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، کارزاری راه انداخته‌اند که می‌تواند به اقدام نظامی ناتو و آمریکا علیه روسیه منجر شود. آنها ظاهراً می‌خواهند در کنار حمله‌های بی‌وقفه‌شان به چین، کارزار علیه روسیه را نیز به پیش ببرند. 

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, اسلواکی, المان, امریکا, امنیتی, اوکراین, بلاروس, تجاوز نظامی, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, فاشیسم, لتونی, لهستان, لیتوانی, مجارستان, مقاله

اختلاف نظر آلمان با آمریکا در موضع‌گیری‌ها درباره اوکراین

در حالی که آمریکا تلاش می‌کند کشورهای غربی را برای حمایت از ایده موهومی حمله احتمالی روسیه به اوکراین پشت سر خود جمع کند اما رسانه‌ها از اختلاف نظر برلین با واشنگتن در این‌خصوص خبر دادند.

ادامه

المان, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, فرانسه, گزارش

درخواست سازمان ملل از آمریکا برای مجوز کار دیپلمات‌های کشورهای مختلف

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه از آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل خواست تا اجازه کار دیپلمات‌های روسیه و کشورهای دیگر را در سازمان ملل بدهد.

ادامه

امریکا, ایران, جنگ سرد, جهان, روسیه, سازمان ملل, سوریه, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا